Základy skladebné techniky 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186ZST1 | Z | 1 | 1T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cvičení s cílem prohlubování, zdokonalování a rozvoje praktických kompozičních dovedností při práci s hudebním materiálem
Forma studia
Studenti jsou postupně seznamování se základy kompozičních technik. Pro každý přednesený a osvětlený problém zadá pedagog studentům vytvoření drobných cvičení -etud. Postupně budou probírány nejprve zcela obecně aplikovatelné metody: tektonická cvičení, základní instrumentační cvičení. Dále se bude rozvíjet praktické procvičování konkrétních zadání: organizace tónového materiálu v rámci dodekafonických cvičení, horizontální a vertikální tónová organizace, cvičení v novodobé modalitě, metrorytmická cvičení, vytváření tektonických struktur ad.
Předpoklady a další požadavky
Písemné vypracování kompozičních etud podle zadání pedagoga
Obsah kurzu
Cvičení v kompozičních technikách pro neskladatele. Obecná tektonická cvičení, základní instrumentační cvičení, organizace tónového materiálu v rámci dodekafonických cvičení, horizontální a vertikální tónová organizace, cvičení v novodobé modalitě, metrorytmická cvičení, vytváření tektonických struktur podle konkrétního zadání a podle individuálního stupně vyspělosti jednotlivých posluchačů.
Doporučená nebo povinná literatura
HŮLA, Zdeněk: Nauka o harmonii, SNKLU, Praha 1956
HŮLA, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu. Editio Supraphon, Praha 1985
IŠTVAN, Miloslav: Metoda montáže izolovaných prvků v hudbě, Panton Praha 1973
JANEČEK, Karel: Hudební formy. SNKLHU, Praha 1955
JANEČEK, Karel: Základy moderní harmonie. Nakladatelství ČSAV, Praha 1965
LOUDOVÁ, Ivana: Moderní notace a její interpretace, Nakladatelství AMU,Praha 1998
Výběr staví ze sborníků Nové cesty hudby, Sborník studií o novodobých skladebných směrech a vědeckých pohledech na hudbu, SVH, Praha 1964, Editio Supraphon, Praha ? Bratislava 1970
Orchestrace jako proces, sborník studií Katedry skladby HAMU, Praha 2010
RYCHLÍK, Jan, Moderní Instrumentace, Panton Praha 1968
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivity studenta a na výsledcích vypracovaných etud zadávaných pedagogem.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 09:25–10:10 | Tomáš REINDL | Učebna 2057 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Hudební režie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hudební teorie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)