Historie, teorie a praxe české činoherní kritiky 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201HKR1 Z 2 2T česky zimní

Garant předmětu

Jana CINDLEROVÁ, Jaroslav VOSTRÝ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jana CINDLEROVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Cílem předmětu je vést studenty režie a dramaturgie KČD k hlubšímu pochopení vztahu divadla a diváků v kontextu dobové společenské mentality na hranici obecně kulturní a odborně divadelní reflexe. Ve výsledku jde o sledování vývoje této reflexe nikoli v rámci úzce akademického (či pseudoakademického) oddělování kritiky a dramaturgie, ale o takové pojetí obou disciplín, které odpovídá reálné situaci a které by bylo adekvátní jak reálnému vztahu divadla a jeho diváků, tak vztahu tvorby a reflexe v divadelní praxi, v níž se jednotlivé profese (režisér – dramaturg – kritik) prolínají, jak ostatně dokládají konkrétní příklady: tak je předmět významný i pro studium historie i současné praxe a perspektiv české činohry na úrovni, na které se studium historického materiálu stává součástí (o příslušné znalosti opřené!) sebeidentifikace talentu a rozvíjení jeho různých stránek.

Forma studia

Semináře, vypracování písemné práce.

Předpoklady a další požadavky

Aktivní účast na seminářích, písemné vypracování seminární práce.

Obsah kurzu

Obsah zimního semestru:

  1. Kritický spor o Máchův Máj a dvojí pojetí činoherní dramaturgie od obrozeneckých dob k dnešní reflexi i formám diferenciace mezi „objektivně“ a „subjektivně“ romantickým, angažovaným, resp. dokumentárním či politickým, a „básnickým“, resp. „čistě uměleckým“ i event. subverzivním divadlem; Mácha a Tyl, Mácha a avantgarda.
  2. Český kriticismus se základem u Dobrovského (kritika kultu Jana Nepomuckého) od Havlíčka k Masarykovi a česká činoherní kritika od Nerudy k Vodákovi.
  3. Nerudova divadelní kritika jako pražská obdoba Lessingovy Hamburské dramaturgie: kritika jako teoretická, resp. programová dramaturgie v jejím bezprostředním vztahu k aktuální praxi; díla a tendence.
  4. Vodákovo pojetí dramatického umění jako umění inscenačního se základem v herectví reflektovaném na hranici specifického scénování a scénování české společnosti.
  5. Kritik Václav Tille a režisér František Zavřel: Normativní a programová kritika, normy a módy nebo tendence, kritika jako programová dramaturgie.

Doporučená nebo povinná literatura

Z uvedených seznamů literatury s širším záběrem doporučuje pedagog ke studiu přísně vybrané (a počtem i rozsahem zvládnutelné) položky podle jejich zaměření, doposud získané vědomostní báze a zájmu o možná dílčí témata ke společnému i individuálnímu využití.

1.

Stich, A. „Ještě k Máchovi: velký a silný protivník J. K. Tyl“, in Černý, F. (red.) Monology o Josefu Kajetánu Tylovi, Praha 1993: 65–73

Masaryk, T. G. „O studiu děl básnických“, in Jeřábek, D. (ed.) O národní literaturu, Praha 1990: 243–262

Tureček, D. a kol. České literární romantično, Brno 2012: vybrané pasáže zejm. ze stati K. Hrdiny „Romantismus v české literární historii“

Tyl, J. K. „Pohled na literaturu nejnovější“ [s kritikou Máje], in (týž) O umění, Praha 1951: 166–177 + novela „Rozervanec“ dost. i online

2.

Císař, J. Život jevišti (Formování české realistické kritiky), Praha 1962

Havlíček, K. O literatuře [obsahuje kromě velké stati o kritice a recenze Tylova Posledního Čecha i stati o divadle]

Marek, J. Česká moderní kultura, Praha 1998: 207–217 (VII. 2. Česká moderna a kriticismus)

Mikovec, F. B. „Josef Kajetán Tyl“ a další články in (týž) Pražská Thálie kolem roku 1850, Praha 2010

Mrštík, V. Moje sny (Pia desideria) I, II, Praha 1903, event. + (týž) Bestia triumphans, Praha 1897

Pisarevský, P. O. [=Masaryk, T. G.] „J. Vrchlického ‘Exulanti’“, Čas, r. 1, č. 2 (5. 1. 1887: 17–20, č. 3 (20. 1.): 33–40 a č. 4 (5. 2.): 55–59

Schauer, H. G. „Naše dvě otázky“, in Jeřábek, D. (ed.) O národní literaturu, Praha 1990: 263–270 a další „úvahy a polemiky doby májovců a lumírovců“

3.

Neruda, J. Divadlo I, Praha 1959, Divadlo II, 1951, Divadlo III, 1954, Divadlo IV, 1958, Divadlo V, 1966, Divadlo VI, 1973

4.

Jindřich Vodák k historii českého divadla (připravuje se)

Vodák, J. Kritické dílo: z 6 svazků vyd. J. Trägerem zejm. Eduard Vojan, Praha 1950, Tři herecké podobizny (Mošna, Kvapilová, Hübnerová), 1953, a Tváře českých herců (Od Josefa Jiřího Kolára k Vlastovi Burianovi), 1967

Kopecký. J. „Kritik a herec (Marginálie k dílu Jindřicha Vodáka)“, Divadelní zápisník, 1945–1946: 561–564 a 615–625

Kopecký, J. „Dvě vodákovské kapitoly“, Divadelní zápisník, 1947: 354–362

Krýsa, V. J. (ed.) Kritik Jindřich Vodák [nekrology a další hodnotící články k úmrtí J. V.], Brno 1940

Pražák, A. Jindřich Vodák, Praha 1937

Pujman, F. Jindřich Vodák, Praha 1936

5.

T. [Tille, V.] Divadelní vzpomínky, Praha 1917

+ časopis Scéna 1813–1914

Hodnoticí metody a kritéria

Udělení zápočtu na základě předložené písemné seminární práce na zadané téma.

Poznámka

Možné náměty seminárních prací:

Mácha a Tyl

Havlíček a Tyl, resp. Havlíček o divadle

Neruda a Sklenářová-Malá, resp. Neruda a J. J. Kolár či jiní

Vilém Mrštík kritik

Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost K225
Pracovna pedagogů

(Karlova 26, Praha 1)
CINDLEROVÁ J.
11:00–12:30
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 11:00–12:30 Jana CINDLEROVÁ Pracovna pedagogů
Karlova 26, Praha 1
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2018/2019:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů