Inscenační tvorba 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201ISH2 | ZK | 10 | 20T | česky | zimní |
Garant předmětu
Juraj DEÁK, Lukáš HLAVICA, Jaroslava ŠIKTANCOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Juraj DEÁK, Lukáš HLAVICA, Jaroslava ŠIKTANCOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Schopnost přečíst a vyložit text.
- Schopnost vytvářet dramatický prostor.
- Schopnost tematizovaného pohybu v prostoru.
- Schopnost práce s danými okolnostmi a motivací jednání.
- Schopnost herecko-režijního rozehrání dramatické situace.
- Schopnost tvorby mizanscén.
- Schopnost fabulace a kompozice inscenačního celku.
Forma studia
Semináře, zkoušky, představení.
Předpoklady a další požadavky
Profesionálně vybavená školní scéna, intenzivní spolupráce s katedrou scénografie, produkce, případně dalšími pracovišti. Spolupráce s výrobou, agenturami, médii. Externí polupracovníci v návaznosti na typ připravované inscenace. Spolupráce s dalšími ročníky oboru herectví KČD a KALD.
Obsah kurzu
Předmět zaměřený na systematický proces tvorby inscenace v podmínkách profesionálního divadla, na praktické ověřování získaných znalostí i dovedností a zvláště pak na rozvíjení schopností motivace hereckého jednání, práce s prostorem, včetně schopnosti pracovat s umístěním a pohybem herce v prostoru. Při vzájemné spolupráci studentů oborů režie,dramaturgie, herectví (případně i scénografie) na inscenačních úkolech je společným jmenovatelem rozvíjení a herecko-režijní rozehrání dramatické situace. Práce probíhá v následujících etapách:
- Rozbor textu a inscenační záměr.
- Situace a vytváření dramatického prostoru.
- Pohyb a postavení v prostoru.
- Dané okolnosti a motivace jednání.
- Vztahy postav a rozehrání dramatické situace.
- Tvorba mizanscén a překážek jednání.
- Fabulování a kompozice inscenačního celku.
Na základě rozboru textu a z něj vyplývajícího inscenačního záměru přistupují studenti k pojmenování jednotlivých situací a společně vytvářejí dramatický prostor. Prakticky se seznamují s možnostmi vyjádření vzájemných vztahů tematizovaným pohybem a postavením v prostoru. Nedílnou součástí je práce s danými okolnostmi a praktické prověřování motivace jednání. Hlavní náplní je režijně-herecké rozvíjení a rozehrání dramatických situací a tvorba odpovídajících mizanscén. Studenti se v závěru semestru dobírají záměrně komponovaného a tematizovaného inscenačního celku. Nedílnou součástí studia je reflexe dosažených výsledků.
Doporučená nebo povinná literatura
Vostrý: Režie je umění
Císař J., Štěpánek F.: Základy činoherní režie; IPOS; Praha 2000
Hořínek: Drama, divadlo, divák
Hořínek: O divadelní komedii
Brockett: Dějiny divadla
Hodnoticí metody a kritéria
Hlavním kritériem je uměleckých výkon v absolventském představení s přihlédnutím k aktivitě a tvořivosti v jednotlivých fázích zkoušení.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 10:00–14:00 | K222, DISK. | paralelka 1 | |||
Út | 10:00–14:00 | K222, DISK. | paralelka 1 | |||
St | 10:00–14:00 | K222, DISK. | paralelka 1 | |||
Čt | 10:00–14:00 | K222, DISK. | paralelka 1 | |||
Pá | 10:00–14:00 | K222, DISK. | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět hlavní)