Postmoderní dramaturgie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201PDR1 | Z | 2 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem cyklu přednášek a rozborových seminářů je částečně orientovat studenty v problematice „módní divadelní postmoderny“, která přehlcuje současný divadelnický diskurs, a poskytnout jim pro reflexi děl základní analytické nástroje umožňující kritický přístup a dovolující odlišit tvůrčí originál od projevů zkonvencionalizovaného „alternativního“ eklekticismu.
Problémové okruhy:
Dramatická objektivita a postdramatický subjektivismus.
Zborcený chronotopos posdramatického díla.
Lyotardovská krize vyprávění a postmoderní skepse vůči příběhu.
Krize dramatické postavy: od inter - subjektivního předvádění k intra - subjektivnímu sebeprožívání.
Nedůvěra ke kauzálnímu nexu, synchronicita a teorie chaosu.
Logos a obraz. Krize textu. Mnohovýznamnost obrazu. Performance a instalace.
Příběh a čas.
Základní díla:
August Stridberg: Hra snů, Eugene Ionesco: Král umírá, Roland Schimmelpfenig: Arabská noc, Sarah Kane: Psychoza 4.48, Tadeusz Kantor: Wielopole, wielopole,
Andrej Tarkovskij: Zrcadlo, Christoph Marthaler: Murx Europaener!
Forma studia
Přednášky, semináře, písemná reflexe a její obhajoba.
Předpoklady a další požadavky
Absolvování předmětu Divadlo v historii západní kultury, Divadlo v historii české kultury (nebo přednáškového cyklu Dějiny divadla v kontextu západní kultury I a II).
Obsah kurzu
Studenti se seznámí s některými aspekty fenoménu označovaného jako postdramatické divadlo formou přednášek věnovaných dílčím problémům kompozice a struktury významných děl k tomuto divadelnímu směřování přiřazovaných. S těmito díly se studenti seznámí jednak samostudiem, jednak jejich projekcí a rozborem během přednášek. Pro studenty kreativních oborů by, kromě inspirace, mělo být přínosem přednášky uvědomění si nového vymezení a odpovědnosti tvůrčích složek divadelního díla, zejména dramaturgie, režie a scénografie.
Doporučená nebo povinná literatura
Základní literatura:
Aristoteles: Poetika, překlad M. Mráz, Praha 2008
Zich, Otakar: Estetika dramatického umění, Praha 1968
Fischer-Lichte, Erika: Estetika performativity, Mníšek pod Brdy 2011
Petříček, Miroslav: Myšlení obrazem, Praha 2009
Lehmann, Hans Thies: Postdramatické divadlo, Bratislava 2007
Knopová, Elena: Svet kontroverznej drámy, Bratislava 2011
Lyotard, Jean Francois: O postmodernismu, Praha 1993
Prigogine, Ilja, Stengerssova, Isabella: Řád z chaosu, Praha 2001
Syřišťová, Eva: Puklý čas, Praha 2005
Hodnoticí metody a kritéria
80% docházka, aktivní účast v hodině, písemná reflexe.
Poznámka
Konkrétní úkoly budou pedagogem zadávány při výuce.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 17:30–19:00 | Jan VEDRAL | Hallerův sál Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika (M.A.) (volitelný předmět)