Rozhlasová tvorba 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201RZB1 | Z | 1 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Posluchači režie a dramaturgie se seznámí:
- se základními auditivními dramatickými a slovesnými žánry,
- se základy rozhlasové dramatické tvorby,
- se základy duálního systému vysílání,
- s problematikou tvorby programu,
- obrysově s historií českého rozhlasového vysílání,
- při seminárních posleších si posluchači osvojí schopnost reflexe auditivního zobrazování,
- na drobných autorských cvičeních si ověří schopnost „vidět ušima“.
Forma studia
Přednáška, poslechový seminář.
Předpoklady a další požadavky
1.Znalost divadelního pojmosloví.
2.Základy dramaturgické a režijní analýzy textu a inscenace.
3.Základy mediálního kritického myšlení.
Obsah kurzu
Cyklus přednášek a poslechových seminářů postupně uvádí studenty do problematiky tzv. rozhlasových specifik. Rozhlasová klasika tvoří asi polovinu poslechů, zbytek je věnován současné tvorbě. Studenti jsou vedeni ke kritickému poslechu, na jehož základě jsou schopni provést základní analýzu vysílání i napsat kritiku odvysílaného dramatického pořadu. Na kratších scenáristických cvičeních se seznámí s omezeními rozhlasových výrazových prostředků při adaptaci divadelního textu pro rozhlas či při pokusu o rozhlasovou dramatizaci. Hlubším zájemcům o rozhlas je umožněna hospitace při výrobě (resp. tvorbě) auditivní hry ve studiích Českého rozhlasu.
- Technické možnosti média a jejich obsahové využití, historie auditivního dramatu.
- Monofonie, živé vysílání, záznam, montáž, stereofonie, digitální záznam.
- České auditivní drama: Kareš, Kožík, Strejčková, Ptáček, Vyskočil, Uhde, Aškenazy, Stehlík, Fischerová, Steigerwald, Přidal, Vedral, Ruth a další...
- Světové auditivní drama: Beckett, Dürrenmatt, Bergmann, Fellini, Bachmannová, hry z Prix Italia a další...
- Dokumentární hra a features.
- Duální systém rozhlasového vysílání.
- Tvorba programu rozhlasové stanice.
Doporučená nebo povinná literatura
Jan Czech: O rozhlasové hře
Alena Štěrbová: Rozhlas a slovesné umění
Jan Lopatka: Radiojournal v ko(s)mickém věku
Václav Růt: Divadlo a rozhlas
Jan a Honza Vedralovi: Jiří Horčička, Rozhlasový režisér
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na seminářích, samostatný poslech, zpracování a oponentura seminárních prací na konci zimního a letního semestru.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:30–14:00 | Jan VEDRAL | Nahrávací studio Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět)