Scénická tvorba 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201SEH5 | ZK | 10 | 8T | česky | zimní |
Garant předmětu
Štěpán PÁCL, Milan SCHEJBAL, Zuzana SÍLOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Štěpán PÁCL, Milan SCHEJBAL, Zuzana SÍLOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem této etapy je dovršit proces přípravy studentů na absolventské inscenace v Disku.
Rozvíjet předpoklady samostatné tvorby :
- Schopnost přečíst a vyložit text a vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci.
- Schopnost analýzy dramatické situace a motivace jednání dramatických postav.
- Schopnost vést a motivovat herce při režijně-hereckém rozehrávání situace.
- Schopnost vytvářet a organizovat dramatický prostor.
- Schopnost scénické stylizace a ozvláštnění.
- Schopnost časoprostorového vyjádření smyslu dramatické situace prostřednictvím mizanscén.
- Schopnost koordinace a kontroly všech prvků tvořících inscenaci a jejich sladění do jednotného tematizovaného celku.
Forma studia
Semináře, zkoušky, představení.
Předpoklady a další požadavky
Ovládání divadelní terminologie, znalost současného divadla.
Obsah kurzu
Předmět zaměřený na praktické ověřování získaných znalostí i dovedností a zvláště pak na rozvíjení schopností motivace hereckého jednání, práce s prostorem včetně schopnosti pracovat s umístěním a pohybem herce v prostoru. Při vzájemné spolupráci studentů oborů režie-dramaturgie, herectví (případně i scénografie) na inscenačních úkolech je společným jmenovatelem rozvíjení a herecko-režijní rozehrání dramatické situace.
- Rozbor textu a inscenační záměr.
- Situace a vytváření dramatického prostoru.
- Pohyb a postavení v prostoru.
- Dané okolnosti a motivace jednání.
- Vztahy postav a rozehrání dramatické situace.
- Tvorba mizanscén a překážek jednání.
- Fabulování a kompozice inscenačního celku.
Na základě rozboru textu a z něj vyplývajícího inscenačního záměru přistupují studenti k pojmenování jednotlivých situací a společně vytvářejí dramatický prostor. Prakticky se seznamují s možnostmi vyjádření vzájemných vztahů tematizovaným pohybem a postavením v prostoru. Nedílnou součástí je práce s danými okolnostmi a praktické prověřování motivace jednání. Hlavní náplní je herecko-režijní rozvíjení a rozehrání dramatických situací a tvorba odpovídajících mizanscén. Studenti se v závěru semestru dobírají záměrně komponovaného a tematizovaného inscenačního celku, a to v rozsahu jednoaktové nebo zkrácené celovečerní hry. Nedílnou součástí studia je reflexe dosažených výsledků.
Doporučená nebo povinná literatura
Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994
Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000
Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958
Brockett, O. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999
Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988
Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004
Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946
Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000
Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984
Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996
Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980
Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986
Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004
Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991
Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002
Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000
Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990
Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990
Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962
Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998
Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnocení probíhá na základě uměleckého výsledku klauzurních představení. Důležitou součástí je aktivní účast studentů v debatách na seminářích a invenční zapojení při zkouškách.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 15:00–18:00 | Místnosti K332 a K326. | paralelka 1 | |||
Út | 10:00–13:00 | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | |||
St | 10:00–13:00 | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | |||
St | 15:00–18:00 | Místnosti K332 a K326. | paralelka 1 | |||
Pá | 11:45–14:45 | Místnosti K332 a K326. | paralelka 1 | |||
Pá | 15:00–18:00 | Místnosti K332 a K326. | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět hlavní)