Scénická tvorba 5

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201SEH5 ZK 10 8T česky zimní

Garant předmětu

Štěpán PÁCL, Milan SCHEJBAL, Zuzana SÍLOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Štěpán PÁCL, Milan SCHEJBAL, Zuzana SÍLOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Cílem této etapy je dovršit proces přípravy studentů na absolventské inscenace v Disku.

Rozvíjet předpoklady samostatné tvorby :

  1. Schopnost přečíst a vyložit text a vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci.
  2. Schopnost analýzy dramatické situace a motivace jednání dramatických postav.
  3. Schopnost vést a motivovat herce při režijně-hereckém rozehrávání situace.
  4. Schopnost vytvářet a organizovat dramatický prostor.
  5. Schopnost scénické stylizace a ozvláštnění.
  6. Schopnost časoprostorového vyjádření smyslu dramatické situace prostřednictvím mizanscén.
  7. Schopnost koordinace a kontroly všech prvků tvořících inscenaci a jejich sladění do jednotného tematizovaného celku.

Forma studia

Semináře, zkoušky, představení.

Předpoklady a další požadavky

Ovládání divadelní terminologie, znalost současného divadla.

Obsah kurzu

Předmět zaměřený na praktické ověřování získaných znalostí i dovedností a zvláště pak na rozvíjení schopností motivace hereckého jednání, práce s prostorem včetně schopnosti pracovat s umístěním a pohybem herce v prostoru. Při vzájemné spolupráci studentů oborů režie-dramaturgie, herectví (případně i scénografie) na inscenačních úkolech je společným jmenovatelem rozvíjení a herecko-režijní rozehrání dramatické situace.

  1. Rozbor textu a inscenační záměr.
  2. Situace a vytváření dramatického prostoru.
  3. Pohyb a postavení v prostoru.
  4. Dané okolnosti a motivace jednání.
  5. Vztahy postav a rozehrání dramatické situace.
  6. Tvorba mizanscén a překážek jednání.
  7. Fabulování a kompozice inscenačního celku.

Na základě rozboru textu a z něj vyplývajícího inscenačního záměru přistupují studenti k pojmenování jednotlivých situací a společně vytvářejí dramatický prostor. Prakticky se seznamují s možnostmi vyjádření vzájemných vztahů tematizovaným pohybem a postavením v prostoru. Nedílnou součástí je práce s danými okolnostmi a praktické prověřování motivace jednání. Hlavní náplní je herecko-režijní rozvíjení a rozehrání dramatických situací a tvorba odpovídajících mizanscén. Studenti se v závěru semestru dobírají záměrně komponovaného a tematizovaného inscenačního celku, a to v rozsahu jednoaktové nebo zkrácené celovečerní hry. Nedílnou součástí studia je reflexe dosažených výsledků.

Doporučená nebo povinná literatura

Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994

Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000

Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958

Brockett, O. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999

Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988

Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004

Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946

Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000

Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984

Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996

Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980

Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986

Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004

Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991

Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002

Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000

Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990

Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990

Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962

Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998

Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001

Hodnoticí metody a kritéria

Hodnocení probíhá na základě uměleckého výsledku klauzurních představení. Důležitou součástí je aktivní účast studentů v debatách na seminářích a invenční zapojení při zkouškách.

Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost
()

15:00–18:00
(paralelka 1)
Místnosti K332 a K326.
Út
místnost K332
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

10:00–13:00
(paralelka 1)
St
místnost K332
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

10:00–13:00
(paralelka 1)
místnost
()

15:00–18:00
(paralelka 1)
Místnosti K332 a K326.
Čt

místnost
()

11:45–14:45
(paralelka 1)
Místnosti K332 a K326.
místnost
()

15:00–18:00
(paralelka 1)
Místnosti K332 a K326.
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 15:00–18:00
Místnosti K332 a K326. paralelka 1
Út 10:00–13:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
St 10:00–13:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
St 15:00–18:00
Místnosti K332 a K326. paralelka 1
11:45–14:45
Místnosti K332 a K326. paralelka 1
15:00–18:00
Místnosti K332 a K326. paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2018/2019:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů