Televizní adaptace divadelní inscenace 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201TDR2 | Z | 1 | 3T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem předmětu je rozšíření kvalifikačních předpokladů našich absolventů a tudíž i jejich lepší uplatnění v praxi. Kromě toho získají praxi v používání televizních a filmových technologií, které je v současném divadle se všemi jeho multimediálními podobami stále častější.
Forma studia
Semináře, promítání, stáž při televizním přenosu divadelní inscenace.
Předpoklady a další požadavky
Podmínkou je ukončení bakalářského stupně studia režie a dramaturgie.
Obsah kurzu
Předmět určený pro magisterský stupeň studia oborů režie a dramaturgie se zabývá komplexně problematikou přenosu divadelní inscenace v televizi - z hlediska historického vývoje, adaptace rozdílných žánrů a stylů, z technického hlediska, základů používání televizních prostředků - kamery, zvuku, střihu i z hlediska produkčního - organizace, financování, autorská práva, zkoušení, příprava, dokončovací práce, schvalování atd. Předmět bude rozvržen na dva semestry: LS v 1. ročníku a ZS ve 2. ročníku. Úvodní semestr bude probíhat formou semináře a přednášek o historii televizních adaptací a o teorii a praxi přístupů k jednotlivým žánrům a stylům včetně jejich potřebné komparace. V závěru tohoto semestru si studenti připraví podrobný režijní scénář televizního přenosu, k čemuž musí zvládnout jak základy televizní techniky, tak i příslušnou dramaturgicko-produkčně-režijní přípravu. Druhý semestr bude věnován více praxi, během které projdou pod vedením zkušeného režiséra celým procesem natáčení televizní inscenace.
Odborným garantem je Ondřej Šrámek, který si dle potřeby přizve některé režiséry se zkušenostmi v tomto oboru - Polesný, Věrčák, Pokorný, Weigl.
Doporučená nebo povinná literatura
Jan Svačina: Televize zve do divadla
Televizní tvorba 1985, č. 3, ČST Praha
Jan Roubal: Hledání jména
(K problematice televizních převodů divadelní inscenace.)
Kontext(y) II. Sborník katedry teorie a dějin dramatických umění Litteraria-Theatralia-Cinematographica. Olomouc, Univerzita Palackého, 2000
Jan Roubal: Pár teoretických poznámek a tezí k audiovizuálním médiím jako paměti divadla
In: Kontext(y) I. Sborník katedry teorie a dějin dramatických umění Litteraria-Theatralia-Cinematographica. Olomouc, Univerzita Palackého, 1999
Roubal Jan: Co s ním? Audiovizuální obraz divadla. Svědectví a legenda? Divadlo ve filmu a televizi III. Univerzita Palackého Olomouc 2002
Karvaš Peter: Reštrukturácia umeleckých potrieb a prameny dramatických umění, Bratislava 1982, Výzkumný ústav kultúry v Bratislavě
Landisch Eduard: Dramatická televizní tvorba. Televizní postupy z hlediska hlavního kameramana. AMU, FAMU, SPN 1988
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na seminářích. U dramaturgů hodnocení vypracovaného scénáře na televizní přenos divadelního představení. U režisérů pokusu o jeho praktickou realizaci.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 16:00–17:30 | Ondřej ŠRÁMEK | Učebna K330 (DAMU) Karlova 26, Praha 1 |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)