Vývoj a estetika hudebně-dramatického myšlení 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201VEH1 | Z | 1 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Látka v předmětu probíraná slouží:
a/ k celkové kultivaci vzdělání a orientaci v historických souvislostech;
b/ k bezpečnému rozlišování jednotlivých forem a způsobů hudebně dramatického uvažování;
c/ ku tříbení smyslu pro tempo rytmus a ke zvýšené kvalitě vnímání hudby;
d/ k aplikaci získaných poznatků v praxi.
Forma studia
Přednášky, poslechy, písemné testy.
Předpoklady a další požadavky
Povědomí o kulturních dějinách Evropy a vědomí souvislostí. Hudební sluch a empatie.
Obsah kurzu
Předmět se zabývá zkoumáním vztahu hudby a dramatu, jejich interaktivitou, jakož i otázkami výstavby a vzájemného tvarování obou složek. Snaží se pojmenovat nejen společné styčné body, ale i rozdílnosti a specifičnosti v jednotlivých modelech hudebně dramatického uvažování na základě historického vývoje, a následně tyto poznatky aplikovat v praxi.
V obecné části jde o seznámení posluchače s vývojem novodobé evropské hudby - cca od Monteverdiho po současnost s kladením důrazu na historickou podmíněnost hudebně dramatického uvažování tvůrců v různých časových údobích. Jde o rozlišení stylů, forem, zvolených prostředků a způsobů interpretace. Podobně by studenti měli získat vhled do moderního evropského výtvarného umění, zejména do jeho souvislostí s hudebně dramatickými žánry. Výuka v části obecné je rozvržena do čtyř semestrů. Látka každého semestru odpovídá jednomu ze čtyř základních, geograficky určených proudů evropského hudebního myšlení:
- Rusko,
- Francie plus románský svět /zde se dotýkám i kultury anglosaské i severské/,
- Německo a střední Evropa,
- Čechy.
Výklad nesleduje historickou následnost, je vystavěn se zřetelem k pochopitelnosti pro posluchače:
a/ romantismus - jeho multimedialita, optičnost, emotivnost a obecná srozumitelnost;
b/ 20. století - destrukce romantických principů, racionalizace, otázka komunikace tvůrce a konzumenta, změna vztahu tvůrce a společnosti;
c/ klasicismus- racionalita a matematičnost ukrytá v rokokových prostředcích, období konstituování základních hudebních forem;
d/ baroko a jeho citovost;
e/ renesance - hudba na míru člověka, snesení hudby na zem;
f/ období gotiky- revoluce rytmu.
Doporučená nebo povinná literatura
G. Černušák: Dějiny evropské hudby
J. Smolka: Skladatelé českého baroka a klasicismu
V. Štěpánek: Francouzská moderní hudba
Branberger: Opera
Očadlík, Hostomská: Opera
J. Trojan: Dějiny opery
J. Smolka Česká kantáta a oratoritum
Očadlík: Svět orchestu I.-II.
M. Schnierer: Svět orchestu dvatátého století I.-III.
J. Havlík: Česká symfonie po r. 1945
R. Craft: Rozhovory s I. Stravinskym
A. Honneger: Zaříkání zkamanělin, Jsem skladatel
E. Hanslick: O hudebním krásnu, Kritiky.
Hodnoticí metody a kritéria
Bezpečné zvládnutí probrané látky, průběžné hodnocení formou testů, zápočtový test a ústní zkouška.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 11:30–13:00 | Vladimír FRANZ | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět)