Skupinová výuka hlasové výchovy 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202ESL4 | ZK | 2 | 2T | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Tereza JANDA ROGLOVÁ, Martina KAFKOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
-Vytvořit podnět k obecnému uznání významu psychologického základu funkčně optimálního hlasového výcviku jedince,
-vypracovat základy hlasové a tudíž i psychosomatické kondice jedince; k tomu je zapotřebí navodit hlasovým výcvikem systém psychosomaticky odpovídajících, pro každý organismus harmonicky sladěných funkcí (ve smyslu harmonické souhry zdravého, životadárného, psychického, somatického a hlasového projevu),
-prostředníkem je především vědomé ovládání dechu, které obnovuje harmonickou rovnováhu mezi tělem, myslí a emocemi,
-pochopit mechanismus přirozeného (smíšeného) dýchání a jeho vztah k myšlení, svalům a emocím, tj. navodit princip sebeuvědomování a pokoušet se tak o integraci racionálního, smyslového a citového vědomí,
- odůvodnit skutečnost, že hlas je sdělování o kvalitě lidské psychosomatiky a spoluvytváří celostný výraz individuality,
- v kvalitě hlasu se odráží sladění vědomého a podvědomého života jedince.
Forma studia
-Sólová a skupinová hlasová výuka, seminář, analýza písemných reflexí posluchačů, analýza ukázek, zaznamenaných na médiích,
-výcvik hlasových dovedností, zaměřených přednostně na rozvíjení prostorových a hmatových představ - např. tělový hmat - v technických hlasových cvičeních; jde tedy o vědomou práci s hlasem a nikoli o hlasovou nápodobu pedagoga; za pomoci sluchové analýzy je tak možné vyhmatat souhry propojených napětí somatických i psychosomatických,
-hodnocení dosažené úrovně dovedností lze provést ve výuce a na klauzurách.
Předpoklady a další požadavky
lze vyžadovat základní hudebně-teoretické znalosti; středoškolské znalosti dechového, hlasového a artikulačního ústrojí; hudebnost, zájem o obor, vzdělanostní předpoklady
Obsah kurzu
Hlasová výchova je chápána jako jeden z komponentů autorské výchovy „kvalitní seberealizace“ ve smyslu směřování k sebepoznání a vlastní mohoucnosti. V tomto nasměrování je též nazývána výchovou hlasem. K tomuto směřují všechny psychosomatické disciplíny studia KATaP.
Doporučená nebo povinná literatura
Bar, J.: Pravý tón a pravé pěvecké umění 1, 2. Praha, Supraphon 1976
Čunderle, M. (ed.): Hlas, mluva, řeč, Řeč, mluva, hlas. Praha, AMU 2006.
Hančil, J.: Hlas individuality. In. Svět a divadlo 1993, č. 1.
Lewis, D.: Tao dechu. Praha, Pragma 2000.
Martienssenová - Lohmanová F.: Vědomé zpívání. Praha, SNP 1987.
Válková - Jonášová, L.: Abeceda hlasových cvičení. Praha, Panton 1971
Válková, L.: Hlasová výchova herců a její řešení. In. Svět a divadlo 1993, č. 1.
Válková, L.: K psychologickým aspektům výchovy k profesionálnímu hlasovému a zpěvnímu projevu. In Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum, Praha, AMU 1999.
Válková, L. / Vyskočilová, E.: Hlas individuality - Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha, AMU 2007
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
Pracovní aktivity ve cvičeních a seminářích; vypracování dvou reflexí na klauzurách obou semestrů; teoretického pohovoru o základech pěvecké techniky a jejím významu pro rozvoj osobnosti
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Pá | 10:00–11:30 | Tereza JANDA ROGLOVÁ Martina KAFKOVÁ |
Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |