Dějiny scénografie a kostýmu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203DSK1 | Z | 4 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Seznámit studenty s historií kostýmního výtvarnictví a scénografie na evropském kontinentu, jejími nejvýznamnějšími etapami a vlivem na scénografii na českém území. Obeznámit studenty s metodami, jenž se využívaly při utváření scénického prostoru a kostýmní tvorby a ozřejmit jejich principy.
Forma studia
Přednášky nad ukázkami prací nejvýznamnějších světových a českých kostýmních výtvarníků a scénografů, inspirační zdroje a souvislosti s evropskou scénografií.
Předpoklady a další požadavky
Maturita, všeobecná středoškolská znalost dějin výtvarného umění.
Obsah kurzu
Přednášky a semináře s prezentacemi nejvýznamnějších kostýmních a scénografických prací od období barokní scénografie a kostýmního výtvarnictví až k počátkům moderní scénografie, seminární práce na vybrané téma z historie scénografie, hledání inspiračních zdrojů a souvislostí scénografické tvorby.
-Barokní kostým a scénografie.
-Typové kostýmní výtvarnictví a typová scénografie 19. století.
-Ostatní barokní divadla v Čechách (přehled, charakteristika,Valtice, Kačina, Mnichovo Hradiště, Náchod), Zámecké divadlo v Litomyšli (J. Platzer).
-Giuseppe Galli-Bibiena a spol., principy iluzivní perspektivní dekorace.
-Zámecké divadlo v Českém Krumlově (Johann Wetschel, Leo Merkel).
-Typová scéna 19. století / Quaglio, Brioschi-Burghardt-Kautský. Mössner / Karel Štapfer - jevištní realistický iluzionismus, František Kolár, Josef Macourek, Robert Holzer.
-Nástup moderních výtvarných směrů v kostýmním výtvarnictví a scénografii.
-Moderní divadelní kostým a scénografie - Bauhaus, ruská avantgarda, německý expresionismus, italský futurismus , Appia, Craig, Ďagilevovy balety.
Doporučená nebo povinná literatura
Oskar Schlemmer, Böblingen 1988
El Teatro de los Pintores, Madrid 2000
Die Russische Avantgarde und die Bühne 1890-1930, Schleswig 1991
Le Danza delle Avanguardie, Milano 2005
Ribi H., E. G. Craig, Figur und Abstraktion, Basel 2000
Hodnoticí metody a kritéria
75% účast na přednáškách a seminářích, samostatná tvorba seminární práce a její prezentace (cca 10 stran textu).
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Pá | 13:00–14:30 | Vlasta KOUBSKÁ | Zasedací místnost Karlova 26, Praha 1 |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie - kostým a maska (M.A.) (povinný předmět)