Hudební seminář 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204HUS3 | Z | 1 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
1.Seznámení studentů se základními etapami a proměnami hudebních stylů.
2.Osvojení si historického vnímání dějin hudby v souvislosti se společenskými proměnami a politickými událostmi určitých epoch.
3.Sluchové rozpoznávání jednotlivých slohových proměn na základě poslechu hudebních ukázek.
4.Získání schopnosti správně vybírat scénickou hudbu z historického hlediska vzniku divadelní hry, popřípadě doby konání dramatického děje.
5.Budování zkušeností v poslechu hudby z pohledu režiséra a dramaturga.
Forma studia
Proměny estetiky hudební a zvukové kultury 20. a 21. století s akcentací performativního potenciálu či vazby hudby a divadelního umění, radioartu a instalací. Cyklus přednášek se záběrem od futurismu a dadaismu po současné hudební formy a metody vzniku hudebních děl (noise, techno, free impro atd.).
Předpoklady a další požadavky
1.Obecná znalost české a světové hudební tvorby.
2.Obecná znalost základních teatrologických a muzikologických studií.
3.Schopnost hudební analýzy dle poslechu i z pohledu do partitury.
4.Kreativní i sluchové předpoklady pro práci s hudbou.
Obsah kurzu
Lukáš Jiřička
Kurs se zaměří na profil klíčových osobností hudebního divadla 20. a 21. století (E. F. Burian, Arsenij Avraamov, Luigi Russolo, Arnold Schönberg, John Cage, Claude Vivier, Georges Aperghis, Olga Neuwirth, Heiner Goebbels, Helmut Oehring, Dieter Schnebel, Christoph Marthaler, Mauricio Kagel, Karlheinz Stockhausen aj.), ale také na reflexi propojení hudebního divadla s dalšími oblastmi audiovizuální kultury – zvukovou instalací, radioartem, divadlem předmětů.
Doporučená nebo povinná literatura
Literatura:
Adámek Jiří: Theatre musical
Adorno Theodor W.: Úvod do sociologie hudby
Attali Jacques: Noise: The Political Economy of Music
Walter Benjamin: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti
Nicolas Bourriaud: Postprodukce, Relational aesthetics
Bertolt Brecht: Myšlenky
Cage John: Silence, Composition in Retrospect
Cox Christoph, Warner Daniel (ed.): Audio Culture
Cseres Jozef: Hudobná simulakrá
Cseres Jozef, Murín Michal (ed.): Od analogového k digitálnemu...
Desi Thomas, Salzmann Eric: The New Music Theatre
Dorůžka Petr (ed.): Hudba na pomezí
Dvořák Tomáš (ed.): Kapitoly z dějin teorie médií
Goebbels Heiner: Ästhetik der Abwesenheit / Aesthetics of Absence, Komposition als Inszenierung
Hegarty Paul: Noise Music: A History
Jiřička Lukáš: Dobyvatelé akustických scén (Od radioartu k hudebnímu divadlu)
Kahn Douglas, Whitehead Gregory: Wireless Imagination
Kahn Douglas: Noise, Water, Meat; Earth Sound Earth Signal
Kendrick Lynne, Roesner David (ed.) – Theatre Noise
Kofroň Petr – Tón ne!, Grafické partitury a koncepty
Krzysztof Kwiatkowski: Luigi Nono, Mistrz dźwieku i ciszy
Libera Michal: Doskonale zwyczajna rzeczywystość. Socjologja, geografja albo metafizyka muzyki
Nyman Michael: Experimentálna hudba: Cage a iní (Experimental Music: Cage and Beyond)
Obrist Hans-Ulrich: A Brief History of New Music
Pasiecznik Monika: Rytual superformuly, Karlheinz Stockhausen: Licht
Pasiecznik Monika, Biernacki Tomasz: Opera 2.1, Eseje o operach wspolczesnych
Rataj Michal – Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu
Rebstock Matthias, Roesner David: Composed Theatre
Reynolds Simon: Rit it up and start again: Postpunk 1978-1984
Ross Alex: The Rest is Noise / Zbývá jen hluk
Souvislosti 1/2009, Rádiová umění
Stubbs David: Future Days: Krautrock and the Birth of Revolutionary Music
Toop David: Ocean of Sound, Haunted Weather, Rap Attack No.3, Into the Maelstrom: Music, Improvisation and the Dream of Freedom: Before 1970
Topolski Jan: Widma i czasy, Muzyka Gérarda Griseya
Wilson Peter Niklas: Here and now
Žižek Slavoj, Dolar Mladen: Opera’s Second Death
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity a pravidelné docházky na přednášky a semináře (80 procent docházky podmínkou),
- vypracování semestrální práce v podobě referátu na základě probírané problematiky,
- účast v diskusích.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)