Kritický seminář 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204KRI2 | ZK | 1 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
1)Seznámení studentů se základy kritické práce.
2)Zařazení aktuálních divadelních tendenci do kontextu s ostatními oblastmi umění.
3)Rozvíjení kritické reflexe dění v zahraničním divadle a skrze ni pěstovat u studentů vědomí širších souvislostí.
4)Vedení studentů k tomu, aby dokázali vedle kritického hodnocení práce jiných reflektovat s kritickým odstupem i svou vlastní tvorbu.
5)Pochopení vztahu umělce a kritika jako partnerů v dialogu.
Forma studia
Diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na médiích, analýza textů, analýza aktuálně uváděných divadelních představení.
Předpoklady a další požadavky
- Schopnost vést dialog.
- Schopnost reflexe a sebereflexe.
- Schopnost analýzy.
- Základní přehled o současném divadelním dění.
Obsah kurzu
Osnova:
1)Úvod do světa divadelní kritiky - od Diderota přes Čapka k Machoninovi.
2)Elementární reflexe viděného a slyšeného jako výchozí materiál recenze.
3)Analýza divadelní inscenace s akcentem na kritický rozbor jednotlivých složek.
4)Divadelní festivaly jako místo umělecké konfrontace.
5)Rozhovor jako součást kritické reflexe.
6)Aktuální tendence v českém, respektive světovém divadle.
7)Kritická reflexe vlastní tvorby.
8)Umění vést polemiku aneb Kritická reflexe současné kritiky.
Sylabus:
Základní formou kritického semináře jsou diskuse o divadelních představeních, během nichž se prostřednictvím dialogu studenti učí pregnantně formulovat a tříbit vlastní názory. Další důležitou etapu pak představují i písemné analýzy a reflexe, které směřují ke schopnosti napsat odbornou recenzi divadelní inscenace. Účastníci semináře rozvíjejí své schopnosti reflexe divadla v mezinárodním kontextu s ohledem na různost žánrů, progresivních trendů i originalitu výrazných uměleckých osobností a zároveň i v kontextu s děním v ostatních oblastech umění. Schopnost kritické reflexe (a sebereflexe!) zde rozhodně není cílem, ale stává se prostředkem k rozvíjení tvůrčího myšlení. Zároveň působí jako katalyzátor uměleckého dialogu, který může fungovat nejenom mezi členy samotného inscenačního týmu, ale v ideálním případě vzniká inspirativní komunikace i mezi umělci a odbornou kritikou.
Doporučená nebo povinná literatura
BALVÍN Josef: Vlastimil Brodský. 1. vyd. Praha: Orbis, 1967
ČERNÝ František: Kapitoly z dějin českého divadla. 1. vyd. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0780-2
SUCHAŘÍPOVÁ Helena: Jana Hlaváčová - Žena v množném čísle. 1. vyd. Praha: Achát, 1997. ISBN 80-902221-4-5
ŠTĚPÁNEK Zdeněk: Herec. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1961
VALTROVÁ Marie: Kronika rodu Hrušínských. 1. vyd. Praha: Odeon, 1994. ISBN 80-207-0485-X
VOSTRÝ Jaroslav: Petr Čepek - Talent a osud. 1. vyd. Praha: Achát, 1996. ISBN 80-902221-0-2
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivity na seminářích.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba, návštěva vybraných divadelních představení a aktivní účast v diskusích na seminářích.
Podmínka úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích.
Poznámka
Předmět je otevřen i pro zájemce z ostatních oborů.
Rozvrh výuky viz www DAMU / katedra ALD / Rozvrhy hodin
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Pá | 17:00–18:00 | Zdeněk TICHÝ | paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)