Režijní a dramaturgická tvorba 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204RDT4 | ZK | 4 | 4T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Lukáš JIŘIČKA, Tomáš PROCHÁZKA
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Výchova k režisérské a dramaturgické tvorbě s důrazem na individuální talentové dispozice studentů.
- Kultivace tvůrčího potenciálu studentů v kontextu současných alternativních či loutkových divadelních proudů a tendencí.
- Příprava studentů ke spolupráci se studenty ostatních oborů (scénografie, herectví) a k realizaci samostatných praktických cvičení a klauzurních představení.
Forma studia
Praktická cvičení, analýza a reflexe praktických cvičení, kolektivní diskuse a rozbory v rámci skupiny studentů (obvykle z jednoho ročníku režie a dramaturgie KALD), individuální konzultace.
Předpoklady a další požadavky
- Obecná znalost základní literatury k oboru.
- Návštěva divadelních představení, významných festivalů českých i zahraničních.
- Vyvíjení tvůrčích aktivit i mimo rámec školních cvičení a představení.
- Plnohodnotná účast na předmětu inscenační tvorba (realizace samostatných cvičení a klauzurních inscenací).
Obsah kurzu
Studium je založeno na souběžném prolínání praktické a teoretické složky výuky. Důraz je kladen na autorský, tvůrčí přístup k oboru. Od pozornosti k základním pojmům jako jsou dramatická situace a herecké jednání v ní, fabule, motiv, téma, kompozice situace a z ní vyplývající časoprostorové řešení (mizanscéna) k specifickému tvůrčímu rukopisu studenta.
Specifikace jednotlivých semestrů:
1.od myšlení o divadle k myšlení divadlem, dramatická situace a její alternativy,
2.kompozice v čase a prostoru,
3.metafora, příběh a jeho alternativy,
4.téma a proces tvorby od prvních stimulů po zkoušení s herci,
5.syntéza všech složek inscenace,
6.komplexní přístup k autorskému divadelnímu dílu.
Doporučená nebo povinná literatura
Brook, Peter: Prázdný prostor, Panorama, Praha 1988
Lehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo, Divadelný ústav, Bratislava 2007
Vostrý, Jaroslav: Režie je umění, NAMU, Praha 2009
Scherhaufer, Peter: Čítanka z dejín divadelnej réžie I-III, Divadelný ústav, Bratislava, 1998-1999
Donellan, Declan: Herec a jeho cíl, Brkola, Praha 2007
Artaud, Antonin: Divadlo a jeho dvojenec, Herrmann a synové, Praha 1994
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
-aktivní účasti na hodinách,
-plnění praktických cvičení v rámci hodin,
-ústní či písemné reflexe výsledků v souvztažném předmětu inscenační tvorba.
Poznámka
Předmět je studován pouze v uzavřené ročníkové skupině, v každém studijním programu je průběh výuky specifikován dle osobnosti vedoucího ročníku.
Rozvrh výuky viz www DAMU / katedra ALD / Rozvrhy hodin
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:00–14:00 | Tomáš PROCHÁZKA | Učebna R501 (DAMU) Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět hlavní)