Teorie divadla 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204TDV1 | Z | 1 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Seznámit posluchače s analýzou specifických mediálních aspektů divadla a ozřejmit jim jedinečnost českého myšlení o divadle ve vztahu k jejich vlastní tvorbě.
- Uvést posluchače do zahraničního divadelně - teoretického myšlení o divadle, především pak do problematiky zaměřené na divadelní dílo.
- Aplikovat teoretické vzdělání při recepci vybraných představení.
Forma studia
Výklad pojmů, diskuse, čtení a analýza teoretických textů, analýza zhlédnutých představení
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání předmětu.
Obsah kurzu
Volitelný seminář Teorie divadla pro navazující ročníky magisterského programu KALD se věnuje analýze specifických mediálních aspektů divadla a měl by studentům ozřejmit jedinečnost českého myšlení o divadle ve vztahu k jejich vlastní tvorbě. Studenti se s ním seznámí na základě kritického čtení stěžejních textů především české „pozichovské” strukturálně-sémiotické školy a rozboru výrazných současných českých inscenací, které zhlédnou v rámci semináře (vč. vybraných DISKových inscenací a jejich vlastní tvorby). Zároveň seminář studentům nabídne začlenění poznatků do kontextu zahraniční teorie divadla i teorie umění (performativita E - F. Lichte, postdramatické divadlo H. T. Lehmana ad.). Závěry by měly studentům sloužit mj. k hlubšímu porozumění předmětu jejich studia a k jeho dalšímu zkoumání v rámci jejich vlastní praxe.
Seminář se koná zhruba jednou za 14 dní buď přímo po zhlédnutém představení anebo v případě kritické analýzy textů v neformálnějším mimoškolním prostoru v čase, na kterém se všichni shodnou.
Doporučená nebo povinná literatura
CÍSAŘ, Jan. Proměna Herectví. In České divadlo 4: Nad současným českým herectvím. Praha: DÚ, 1981, s. 7–19.
DANTO, Arthur C.. Svět umění. In: Aluze: časopis pro literaturu, filozofii a jiné . Olomouc: Univerzita Palackého, 2009 č. 1, s. 66-74.
DANTO, Arthur C.. Konec umění. In: Estetika 35, 1998, č. 1, s. 1-18.
ETLÍK, Jaroslav. Divadlo jako zakoušení: Vztah noetického a ontologického principu v divadelním umění. In. Divadelní revue 10, 1999, č. 1, s. 3-30.
ETLÍK, Jaroslav. Termíny k dohodnutí. In KLÍMA, Miloslav a kol. Divadlo a interakce. Praha: Pražská scéna, 2006, s. 13–26.
FISCHER-LICHTE, Erika. Čím je představení v kultuře performancí? Pokus o definici. In Divadelní revue, 2009, č. 3, s. 13-21.
HOSTINSKÝ, Otakar. O klasifikaci uměn. In. O umění. praha: Československý spisovatel, 1956, s.
PŠENIČKA, Martin. Nejen k postdramatickému konceptu Hans – Thiese Lehmanna. In. Divadelní revue, 2010, č. 1, s. 29-49.
VEDRAL, Jan. Horizint události: Dramaturgie řádu, postdramaturgie chaosu. Divadelná fakulta Vysokej školy múzických umení Bratislava. Vyd. 2009. 232 s. Vedoucí disertační práce Miloš Mistrík.
CÍSAŘ, Jan. Proměny divadelního jazyka. Praha: Melantrich, 1986. 195 s. (vybrané kapitoly)
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Praha: NA KONÁRI, 2011, 336 s. (vybrané kapitoly)
HONZL, JINDŘICH. Roztočené jeviště: Úvahy o novém divadle. Praha: Odeon, 1925. 182 s.
HOŘÍNEK, Zdeněk. Divadlo jako hra. Brno: Blok, 1970. 152 s.
KULKA, Tomáš a Denis CIPORANOV (eds.). Co je umění?: texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. 437 s.
LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelní ústav Bratislava, 2007. 365 s. (vybrané kapitoly)
MAKONJ, Karel. Od loutky k objektu. Praha: Pražská scéna, 2007. 275 s. (vybrané kapitoly)
MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie z estetiky. Praha: Odeon, 1966. 375 s. (vybrané kapitoly)
OSOLSOBĚ, Ivo. Ostenze, hra, jazyk. Brno: Host, 2002. 398 s. (vybrané kapitoly)
PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně pokročilé. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2009. 201 s.
VOSTRÝ, Jaroslav. Scénologie dramatu: Úvahy a interpretace. Praha: Kant, 2010. 270 s. (vybrané kapitoly)
ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: teoretická dramaturgie. Praha: Panorama 1987. 412 s. (vybrané kapitoly)
Souřadnice a kontexty divadla: Antologie současné německé teorie. Ed. Jan Roubal. Praha: Divadelní ústav, 2005. 162 s. (vybrané kapitoly)
Hodnoticí metody a kritéria
Od studentů se očekává pravidelná příprava na seminář, tj. četba vybraných textů a zhlédnutí vybraných představení. Hodnocení studentů bude vycházet z aktivity na seminářích a z ústní závěrečné zkoušky, která prověří schopnost studentů analyzovat probíraná témata.Známky a kredity jsou uděleny na základě minimálně 75% účasti.
Poznámka
Rozvrh výuky viz www DAMU / katedra ALD / Pro studenty / Rozvrhy hodin
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramaturgie alternativního a loutkového divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie alternativního a loutkového divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (M.A.) (volitelný předmět)