Historie literatury pro děti a mládež 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205HLY3 | ZK | 2 | 15S | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem předmětu je otvírání cest k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách literatury pro děti a mládež a jejich vývojem.
- Seznámení s kořeny literatury pro děti a mládež a se vznikem intencionální tvorby pro děti.
- Seznámení s folklorem jako důležitým zdrojem literatury pro děti.
- Seznamování s vývojem literatury pro děti a mládež od 18. století do současnosti s důrazem na kontextové vazby.
- Pochopení specifičnosti literatury pro děti a mládež a místa tvorby pro děti a mládež v celonárodním kontextu.
- Poznávání dramatického a dramatickovýchovného potenciálu literární tvorby pro děti a mládež.
Forma studia
Čtení, řízený dialog, analýza textů, tvůrčí skupinová práce.
Předpoklady a další požadavky
- Úspěšné absolvování 1. a 2. semestru předmětu Historie literatury pro děti a mládež.
- Absolvování předmětu Kapitoly z literární teorie.
- Znalosti z obecných dějin literatury na úrovni alespoň středoškolského studia.
- Schopnost vnímat různé složky a hodnoty uměleckého textu.
- Kreativní předpoklady.
Obsah kurzu
Předmět zprostředkovává posluchačům základní etapy vývoje české i světové literatury pro děti a mládež a proměny její žánrové skladby. Vývoj literatury pro děti a mládež je zasazován do kontextu celonárodní i světové literatury, sleduje vývoj a základní etapy české literatury pro děti a mládež, uvádí do problematiky slovesného folkloru s ohledem na literaturu pro děti a mládež a nabízí posluchačům základní orientaci ve světové literatuře pro děti a mládež a seznamuje je s klíčovými osobnostmi a díly.
> Noniluzivní literatura (literatura tematizující jazyk, experimentální tvorba) a dětský adresát.
> Prehistorie a protohistorie literatury pro děti.
- Estetická funkce v literárním díle pro děti a její místo mezi ostatními funkcemi.
- Problematika tzv. dětského aspektu.
- Zrod literatury pro děti a mládež na konci 18. století.
> Preromantismus a romantismus a česká a světová literatura pro děti.
- Folklor a literatura pro děti a mládež.
- Druhy a žánry slovesného folkloru.
- Vstup pohádky do literatury (16.-18. století).
- Cesta folklorní pohádky do literatury (od poč. 19. století do současnosti).
> Proměny autorské pohádky a pohádkové prózy od počátku 19. století v české a světové literatuře.
- Hans Christian Andersen.
- Zrod moderního nonsensu.
- Typologie autorské pohádky a pohádkové prózy.
> Česká a světová poezie pro děti v 19. století.
> Moderní poezie pro děti a mládež.
- Avantgarda a poezie pro děti (30. a 40. léta 20. století).
- Česká poezie od 60. let 20. století.
- Volný verš a poezie pro děti a mládež.
> Dětský hrdina a jeho obraz v literatuře.
- Problematika typologie příběhů s dětským hrdinou.
- Příběh s dětským hrdinou a jeho proměny v 19. století a ve 20. století.
- Přelom 50. a 60. let 20. století - otevření nových cest příběhů s dětským hrdinou.
- Možnosti identifikace a sebeprojekce v díle pro děti a mládež.
- Nejnovější kapitoly ve vývoji příběhů s dětským hrdinou - klišé a neprobádané cesty.
> Dobrodružné příběhy a jejich proměny od počátku 19. století do současnosti.
- Žánrové varianty dobrodružné literatury v historické perspektivě.
- Sci-fi a fantasy literatura.
- Dobrodružná literatura - její možnosti a rizika pro dramatickovýchovnou a divadelní práci.
> Obrysy současného literárního kontextu a místo tvorby pro děti a mládež v něm.
> Časopisy pro děti a mládež - pohled do historie a nástin současného stavu.
Doporučená nebo povinná literatura
DOROVSKÝ, Ivan; ŘEŘICHOVÁ, Vlasta aj. Slovník autorů literatury pro děti a mládež I: Zahraniční spisovatelé. Praha: Libri, 2007. 848 s. ISBN 978-80-7277-314-5.
CHALOUPKA, Otakar; NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I. Praha: Albatros, 1973. 116 s.
--. 1976. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury II. Praha: Albatros. 132 s.
--. 1979. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha: Albatros. 152 s.
JANOUŠEK, Pavel aj. Dějiny české literatury 1945-1989: I. 1945-1948. Praha: Nakladatelství Academia, 2007. 432 s. ISBN 978-80-200-1527-3.
---. Dějiny české literatury 1945-1989: II. 1948-1958. Praha: Nakladatelství Academia, 2007. 552 s. ISBN 978-80-200-1528-0.
---. Dějiny české literatury 1945-1989: III. 1958-1969. Praha: Nakladatelství Academia, 2008. 692 s. ISBN 978-80-200-1583-9.
---. Dějiny české literatury 1945-1989: IV. 1969-1989. Praha: Nakladatelství Academia, 2008. 980 s. ISBN 978-80-200-1631-7.
NOVÁK, J. V.; NOVÁK, Arne. Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny. 4., přepr. a rozš. vyd. Olomouc: R. Promberger, 1936-1939. 1804 s.
NÜNNING, Ansgar (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce, osobnosti, základní pojmy. Přel. Aleš Urválek a Zuzana Adamová. Brno: Host, 2006. 912 s. Přel. z: Metzler Lexikon Liteatur- und Kulturtheorie. Ansätze - Personen - Grundbegriffe [2001]. ISBN 80-7294-170-4.
POSPÍŠIL, Otakar; SUK, Václav František. Dětská literatura česká: Příručka dějin literárních pro školu, knihovny i širší veřejnost. Praha: Státní nakladatelství v Praze, 1924. 320 s.
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová. Praha: H & H, 1999. 364 s. Přel. z: ?????????? ?????? atd. ISBN 80-86022-16-1.
PROVAZNÍK, Jaroslav. Literatura pro české děti v posledním desetiletí. Duha. 2002, roč. 16, č. 1. ISSN 0862-1985.
SEDLÁK, Ján. Epické žánre v literatúre pre mládež. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1972. 272 s.
SIROVÁTKA, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1998. 184 s. ISBN 80-85010-06-2.
ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. 2., upr. vyd. Praha: Albatros, 1989. 240 s.
ŠUBRTOVÁ, Milena. Kapitoly ze světové literatury pro mládež I, II. Brno: CERM, 1998. 16, 16 s. ISBN 80-7204-072-3, ISBN 80-7204-093-6.
URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. 368 s. ISBN 80-7198-548-1
URBANOVÁ, Svatava aj. 2004. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: (Reflexe české tvorby a reflexe). Olomouc: Votobia. 464 s. ISBN 80-7220-185-9.
VORÁČEK, Jaroslav; CHALOUPKA, Otakar. Kontury české literatury pro mládež: od začátku 19. století po současnost. 2., revid. vyd. Praha: Albatros, 1984. 540 s.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na přednáškách a seminářích,
- vypracování seminární práce,
- absolvování ústní zkoušky.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích. Zkouška písemná (seminární práce) a ústní. Celkové hodnocení se skládá ze 40 % z hodnocení aktivity na seminářích, 30 % z písemné části zkoušky a 30 % z ústní části zkoušky.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích, zpracování seminární práce.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje