Hudebně rytmická výchova 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205HRK2 | ZK | 3 | 15S | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Základním cílem předmětu v rovině teoretické je orientace v základech hudební nauky a obecně historický přehled vývoje hudby. V poloze dovednostní posluchač zvládne v elementární podobě hru na zobcovou flétnu a využije svých schopností hry na další hudební nástroje a pěveckých zkušeností v souborové hře. Práce studentů je završena samostatnou hudebně dovednostní prací, zvládnutím hudební teorie, hrou na zobcovou flétnou, zpěvem lidové písně z oblasti svého bydliště a obecně hudebním přehledem.
Forma studia
Kontaktní výuka, diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na médiích, tréninkové činnosti, interpretace jednoduchých hudebních skladeb.
Předpoklady a další požadavky
Rytmické cítění, elementární hudební dispozice, aktivní přístup, ochota experimentovat.
Obsah kurzu
- Základní hudební pojmy
Zvuk, tón, vlastnosti tónu, tónové soustavy, soustavy ladění, italské hudební názvosloví.
- Notopis
Historický pohled na vývoj notace, notová osnova, klíče, takt, posuvky, noty, pomlky, předznamenání, repetice, názvosloví, zápis textu, vícelinkové záznamy - partitura.
- Stupnice
Církevní, durová, mollová, chromatická, celotónová, pentatonická, cikánská intonace a hra stupnic.
- Intervaly
Intervaly vrchní a spodní, základní a odvozené, doškálné a nedoškálné.
Intervaly přes oktávu.
Intonace a hra intervalů.
- Akordy
Definice a stavba akordu.
Kvintakordy a jejich obraty.
Dominantní septakord a jeho obraty.
Septakord.
Tvorba dalších hlasů k dané melodii.
- Časový prostor hudby
Pulzace, metrum, rytmus.
Takt jednoduchý a složený, synkopa, předtaktí, nota s tečkou.
Tempové hudební označení.
Rytmická cvičení jednohlasá a vícehlasá.
- Barevný prostor hudby
Primární tón, alikvotní tóny.
Úvod do akustiky.
Soustava hudebních nástrojů - klasické, historické, lidové, elektronické.
Hudební tělesa - pěvecká, instrumentální, komorní a symfonická.
- Hudební formy
Motiv, téma, předvětí, závětí.
Práce s hudebním motivem.
Velká a malá forma.
Písňová forma, sonátová forma, variace, rondo, kánon.
- Obecný přehled evropského hudebního myšlení:
Období do gregoriánského chorálu.
Gregoriánský chorál, romanika.
Gotika, ars antiqua, ars nova.
Renesance.
Baroko.
Klasicismus.
Romantismus.
Secese, impresionismus, expresionismus.
Období do 2. světové války.
Hudba 50. a 60. let 20. století.
Jazz, country, folklor, folk, pop...
- Hra na nástroj
Hra na zobcovou flétnu v rozsahu c1- g2.
Hra z listu.
Hra na jiný hudební nástroj.
- Zpěv
Přirozený zpěv a capella lidové píseň z oblasti svého rodiště (bydliště) s přihlédnutí k vlastním pěveckým dispozicím.
- Didaktika rytmických a vokálně-instrumentálních činností
Posouzení vhodnosti skladby pro děti různých věkových skupin podle partitury.
Metodika a způsoby nácviku skladby vokální a instrumentální.
Doporučená nebo povinná literatura
DOLINSKÝ, Antonín. Hudební nauka: Učebnice hudební nauky pro 1. až 3. třídu hudebních škol: 1. díl. 3. vyd. Praha: SNKLHU, 1957. 132 s.
---. Hudební nauka. Učebnice hudební nauky pro 4. až 7. třídu hudebních škol 2. díl. Praha: SNKLHU, 1957. 120 s.
DIMÉNY, Judit. Zvuk jako hra. Přel. Nadja Jasanová. Praha: Panton, 1992. 184 s. ISBN 80-7039-152-9.
HURNÍK, Ilja; EBEN, Petr. Česká Orffova škola II: Pentatonika. Praha-Bratislava: Supraphon, 1969. 56 s.
---. Česká Orffova škola III: DUR - MOLL. Praha: Supraphon, 1972. 108 s.
HURNÍK, Ilja; EBEN, Petr aj. Česká Orffova škola I: Začátky. Praha: Supraphon, 1969. 100 s.
KOLAFA, Jiří. Hudební nauka pro nehudebníky. 2., rev. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta / Filmová a televizní fakulta, 1999.108 s. ISBN 80-85883-47-3.
---. O dětské hudbě, hudbě pro děti, divadelní a loutkové zvláště. Ostrava: Krajské kulturní středisko v Ostravě, 1989. 16 s.
KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 104 s.
MOUREAU, Michel. K hudbě přirozenou cestou: Využití Martenotovy metody při rozvoji dětské hudebnosti: Určeno předškolním dětským zařízením, mateřským a základním školám. Přel. Jaroslava Modrochová. Praha: ARTAMA, 1995. 40 s. ISBN 80-7068-092-X.
VÁŇOVÁ, Hana. Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku. Praha: Supraphon, 1989. 200 s. Comenium musicum, sv. 19. ISBN 80-7058-149-2.
ZENKL, Luděk. ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1984. 256 s.
---. ABC hudební nauky. Praha: Supraphon, 1976. 200 s.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivity na cvičeních, na základě studia odborné literatury a na základě zvládnutí hry na jeden zvolený nástroj.
Zkouška ústní. Celkové hodnocení se skládá ze 60 % z hodnocení aktivity na seminářích, 40 % z ústní části zkoušky.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje