Kapitoly z literární teorie 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205KLT3 | ZK | 3 | 10S | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Orientace v základních okruzích a problémech teorie literatury obecně a teorie literatury pro děti a mládež speciálně.
- Rozvíjení schopnosti a dovedností rozpoznávat a analyzovat prostředky a postupy, které má k dispozici autor uměleckého textu.
- Rozvíjení schopnosti interpretovat literární dílo, jeho strukturu a orientovat se ve všech jeho vrstvách.
- Rozpoznat hodnoty literárního díla a možnosti, které nabízí tvořivému pedagogovi při práci s dětmi a mládeží.
- Otvírání cest k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách důležitých zejména pro literaturu pro děti a mládež.
Forma studia
Čtení, diskuse, analýza textů, tvůrčí psaní, psaní odborné studie.
Předpoklady a další požadavky
- Schopnost vnímat různé složky a hodnoty uměleckého textu.
- Soustavné sledování současné literatury, zvl. tvorby pro děti.
- Kreativní předpoklady.
Obsah kurzu
Předmět je zaměřen na ty oblasti teorie literatury, které jsou důležité pro pedagoga dramatické výchovy. Součástí výuky je uvedení do základních žánrových oblastí důležitých pro literaturu pro děti a mládež. Předmět kombinuje praktické činnosti s přednáškami s důrazem na kontextové vazby.
- Uvedení, základní pojmy a souvislosti.
- Literární dílo jako struktura.
- Jazyk - brána do literárního díla. Jazykové prostředky literárního dilo. Zvuková a grafická stránka verše. Syntaktické prostředky a problematika volného verše.
- Základní repertoár tematických prostředků.
- Fikční světy v literárním díle a jejich součásti.
- Děj, příběh, fabule, syžet.
- Obraz a funkce postavy.
- Obraz a funkce prostředí v literárním díle.
- Vypravěč a jeho funkce v literárním díle. Vyprávěcí situace.
- Motivy a motivické prvky.
- Námět a téma v literárním díle.
- Kompozice. Kompoziční principy a postupy. Dominanta / sémantické gesto.
- Estetická funkce v literárním díle. Estetická funkce a její místo mezi ostatními funkcemi. Specifičnost literatury pro děti a mládež.
- Genologie. Druhy a žánry literatury s ohledem na literaturu pro děti a mládež a jejich proměny.
Doporučená nebo povinná literatura
BRUKNER, Josef; FILIP, Jiří. Poetický slovník. Praha: Mladá fronta, 1997. 368 s. ISBN 80-204-0650-6.
HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Praha: H & H, 1999. 180 s. ISBN 80-86022-57-9 .
HRABÁK, Josef. Úvod do teorie verše. 4., rozš. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 260 s.
CHALOUPKA, Otakar; NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I. Praha: Albatros, 1973. 116 s.
--. 1976. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury II. Praha: Albatros. 132 s.
--. 1979. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha: Albatros. 152 s.
NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií) : z praxe pro praxi. Praha : UK-PedF, 2004. 168 s. ISBN 80-7290-160-5.
NÜNNING, Ansgar (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce, osobnosti, základní pojmy. Přel. Aleš Urválek a Zuzana Adamová. Brno: Host, 2006. 912 s. Přel. z: Metzler Lexikon Liteatur- und Kulturtheorie. Ansätze - Personen - Grundbegriffe [2001]. ISBN 80-7294-170-4.
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová. Praha: H & H, 1999. 364 s. ISBN 80-86022-16-1.
RIMMON-KENAN(OVÁ), Shlomith. Poetika vyprávění. Přel. Vanda Pickettová. Brno: Host, 2001. 174 s. Přel. z: Narrative Fiction: Contemporary Poetics [1983] . ISBN 80-7294-004-X.
ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. 2., upr. vyd. Praha: Albatros, 1989. 240 s.
URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. 368 s. ISBN 80-7198-548-1
VODIČKA, Felix aj. Svět literatury I. Praha : SPN, 1967. 224 s.
WELLEK, René; WARREN, Austin. Teorie literatury. Přel. Miloš Calda. Olomouc: Votobia, 1996. 560 s. Přel. z: Theory of Literature. ISBN 80-7198-150-8.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na přednáškách a seminářích,
- vypracování seminární práce.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích, zpracování seminární práce. Zkouška písemná a ústní. Celkové hodnocení se skládá ze 40 % z hodnocení aktivity na seminářích, 30 % z písemné části zkoušky a 30 % z ústní části zkoušky.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje