Kapitoly z teorie literatury a historie literatury pro děti a mládež 5
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205LMZ5 | ZK | 3 | 8S | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Orientace v základních okruzích a problémech teorie literatury obecně a teorie literatury pro děti a mládež speciálně.
- Rozvíjení schopnosti a dovedností rozpoznávat a analyzovat prostředky a postupy, které má k dispozici autor uměleckého textu.
- Rozvíjení schopnosti interpretovat literární dílo, jeho strukturu a orientovat se ve všech jeho vrstvách.
- Rozpoznat hodnoty literárního díla a možnosti, které nabízí tvořivému pedagogovi při práci s dětmi a mládeží.
- Otvírání cest k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách důležitých zejména pro literaturu pro děti a mládež.
- Seznámení s kořeny literatury pro děti a mládež a se vznikem intencionální tvorby pro děti.
- Seznámení s folklorem jako důležitým zdrojem literatury pro děti.
- Seznamování s vývojem literatury pro děti a mládež od 18. století do současnosti s důrazem na kontextové vazby.
- Pochopení specifičnosti literatury pro děti a mládež a místa tvorby pro děti a mládež v celonárodním kontextu.
- Poznávání dramatického a dramatickovýchovného potenciálu literární tvorby pro děti a mládež.
Forma studia
Čtení, diskuse, analýza textů, tvůrčí psaní, psaní odborné studie.
Předpoklady a další požadavky
- Schopnost vnímat různé složky a hodnoty uměleckého textu.
- Orientace v obecných dějinách české a světové literatury.
- Kreativní předpoklady.
- Soustavné sledování současné literatury, zvl. tvorby pro děti.
- Absolvování předchozích semestrů předmětu Kapitoly z teorie literatury a historie literatury pro děti a mládež.
Obsah kurzu
Předmět je zaměřen na ty oblasti teorie literatury, které jsou důležité pro pedagoga dramatické výchovy. Součástí výuky je uvedení do základních žánrových oblastí důležitých pro literaturu pro děti a mládež. Dále předmět zprostředkovává posluchačům základní etapy vývoje české i světové literatury pro děti a mládež a proměny její žánrové skladby. Vývoj literatury pro děti a mládež je zasazován do kontextu celonárodní i světové literatury, sleduje vývoj a základní etapy české literatury pro děti a mládež, uvádí do problematiky slovesného folkloru s ohledem na literaturu pro děti a mládež a nabízí posluchačům základní orientaci ve světové literatuře pro děti a mládež a seznamuje je s klíčovými osobnostmi a díly.
- Uvedení, některé základní pojmy a souvislosti:
- Literatura a dramatická výchova.
- Tři oblasti literární vědy (teorie, kritika, historie).
- Problematika intencionální a neintencionální četby dětí a mládeže.
- Literární dílo jako struktura.
- Jazyk - brána do literárního díla.
> Noniluzivní literatura (literatura tematizující jazyk) a dětský adresát.
- Základní repertoár tematických prostředků.
> Folklorní kouzelná pohádka. Morfologie pohádky podle V. J. Proppa. Teorie vzniku pohádek.
- Děj, příběh, fabule, syžet - uvedení do problematiky, seznámení s různými pojetími a terminologií.
> Detektivní povídka a literatura pro děti a mládež.
- Vypravěč a jeho funkce v literárním díle - uvedení do problematiky.
> Příběh s dětským hrdinou.
- Estetická funkce v literárním díle. Estetická funkce a její místo mezi ostatními funkcemi. Specifičnost literatury pro děti a mládež.
> Časopisy pro děti a mládež - minulost a současnost.
- Námět a téma v literárním díle.
> Prehistorie a protohistorie literatury pro děti (do začátku 18. století).
- Jazykové prostředky v literárním díle:
- Lexikální prostředky.
> Základní žánrové oblasti folklorní tvorby. Cesta folkloru do literatury, problematika adaptace; počátky autorské pohádky v první polovině 19. st.
- Obrazná pojmenování.
> Poezie pro děti 19. století (od J. J. Ryby po první zlatý věk české poezie pro děti; světový kontext).
> Zrod nonsensové poezie pro děti.
- Zvuková a grafická stránka verše (hlavní činitelé básnického rytmu, vedlejší činitelé básnického rytmu, prozodické/versologické systémy).
> První zlatý věk české poezie pro děti (generace J. V. Sládka); avantgarda a poezie pro děti (30. a 40. léta 20. století).
- Syntaktické prostředky a problematika volného verše.
> M. Lukešová a poezie od 60. let 20. st.
- Fikční světy v uměleckém literárním díle a jejich součásti:
- Obraz a funkce postavy v literárním díle.
> Příběh s dětským hrdinou a jeho proměny v 19. století a v 1. polovině 20. století.
- Vypravěč, vyprávěcí situace - shrnování dosavadních poznatků a další naratologické problémy ve vztahu k práci s textem na divadle a v interní dramatické výchově.
> Příběh s dětským hrdinou v 2. polovině 20. století, zejm. česká nová vlna 60. let, severské příběhy s dětským hrdinou a problematika současných příběhů s dětským hrdinou.
- Obraz a funkce prostředí v literárním díle.
> Dobrodružná literatura a literatura pro děti a mládež, její možnosti a rizika v divadelní a dramatickovýchovné práci.
> Sci-fi a fantasy.
- Motivy a motivické prvky v uměleckém literárním díle.
> Autorská pohádka a pohádková próza v 19. st. a její proměny ve 20. století. Typologie autorské pohádky a pohádkové prózy s ohledem na divadelní a dramatickovýchovnou práci.
- Kompozice:
- Kompoziční principy a postupy.
- Dominanta / sémantické gesto.
- Titul literárního díla a jeho funkce.
> Pohledy na nejnovější literaturu pro děti a mládež.
- Genologie:
- Druhy a žánry literatury s ohledem na literaturu pro děti a mládež a jejich proměny.
Doporučená nebo povinná literatura
BRUKNER, Josef; FILIP, Jiří. Poetický slovník. Praha: Mladá fronta, 1997. 368 s. ISBN 80-204-0650-6.
HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Praha: H & H, 1999. 180 s. ISBN 80-86022-57-9 .
HRABÁK, Josef. Úvod do teorie verše. 4., rozš. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 260 s.
CHALOUPKA, Otakar; NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I. Praha: Albatros, 1973. 116 s.
--. 1976. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury II. Praha: Albatros. 132 s.
--. 1979. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha: Albatros. 152 s.
JAKOBSON, Roman. Poetická funkce. Praha: H & H, 1995. 748 s. ISBN 80-85787-83-0.
MOCNÁ, Dagmar aj. Encyklopedie literárních žánrů. Praha-Litomyšl: Paseka, 2004. 704 s. ISBN 80-7185-669-X.
MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie I. Brno: Host, 2000. 556 s. Ed. Strukturalistická knihovna, sv. 4. ISBN 80-86055-91-4
---. Studie II. Brno: Host, 2001. 598 s. Ed. Strukturalistická knihovna, sv. 5. ISBN 978-80-7294-240-4.
NOVÁK, J. V.; NOVÁK, Arne. Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny. 4., přepr. a rozš. vyd. Olomouc: R. Promberger, 1936-1939. 1804 s.
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová. Praha: H & H, 1999. 364 s. ISBN 80-86022-16-1.
PROVAZNÍK, Jaroslav. 2002. Literatura pro české děti v posledním desetiletí. Duha. 2002, roč. 16, č. 1. ISSN 0862-1985.
RIMMON-KENAN(OVÁ), Shlomith. Poetika vyprávění. Přel. Vanda Pickettová. Brno: Host, 2001. 174 s. Přel. z: Narrative Fiction: Contemporary Poetics [1983] . ISBN 80-7294-004-X.
SEDLÁK, Ján. Epické žánre v literatúre pre mládež. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1972. 272 s.
SIROVÁTKA, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1998. 184 s. ISBN 80-85010-06-2.
ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. 2., upr. vyd. Praha: Albatros, 1989. 240 s.
ŠUBRTOVÁ, Milena. 1998. Kapitoly ze světové literatury pro mládež I, II. Brno : CERM. 16, 16 s. ISBN 80-7204-072-3, ISBN 80-7204-093-6.
URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc : Votobia, 2003. 368 s. ISBN 80-7198-548-1
VLAŠÍN, Štěpán (ed.). Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel, 1977. 472 s.
VORÁČEK, Jaroslav; CHALOUPKA, Otakar. Kontury české literatury pro mládež: od začátku 19. století po současnost. 2., revid. vyd. Praha: Albatros, 1984. 540 s.
WELLEK, René; WARREN, Austin. Teorie literatury. Přel. Miloš Calda. Olomouc: Votobia, 1996. 560 s. Přel. z: Theory of Literature. ISBN 80-7198-150-8.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na přednáškách a seminářích,
- vypracování seminární práce.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích, zpracování seminární práce. Zkouška písemná a ústní. Celkové hodnocení se skládá ze 40 % z hodnocení aktivity na seminářích, 30 % z písemné části zkoušky a 30 % z ústní části zkoušky.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje