Praktikum dramatické výchovy II. Strukturování dramatické práce 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205PDB2 | Z | 2 | 25S | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Obsah kurzu je zaměřen na rozvoj praktických dovedností studentů oboru v oblasti plánování, realizace a hodnocení lekcí využívajících postupů a metod strukturovaní interní dramatické práce (školního, příběhového dramatu). Studenti se prostřednictvím vlastních zážitků a zkušeností seznámí s tímto typem dramatické práce, účelně propojující rovinu emocionální i racionální a ověří si účinnost používaných metod, včetně zapojení učitele do rolové hry. Uvědomí si a budou schopni pojmenovat specifika této práce, její charakter i základní prostředky.
Cílem kurzu je vybavit studenty také teoretickým zázemím pro tento způsob edukační práce. Tyto zkušenosti následně studenti využijí při samostatném plánování, realizaci a reflexi lekcí strukturovaného dramatu s různými věkovými skupinami.
Forma studia
Realizace dramat se studenty v roli hráčů, reflexe praktické zkušenosti, analýza, diskuse, přednáška, hodnocení a mentoring praktických výstupů studentů.
Předpoklady a další požadavky
Student by měl být schopen aktivně vstupovat do rolové hry, kooperovat v jejím rámci s ostatními hráči, podílet se na prozkoumávání zvolených témat a reflektovat své prožitky i získávané zkušenosti. Student naváže na zkušenosti z předcházejících kurzů Praktika dramatické výchovy.
Obsah kurzu
OSNOVA:
- Aktivní účast v dramatické hře.
- Situace a kontext.
- Dramatické techniky/konvence.
- Rolová hra.
- Problémová situace.
SYLABUS:
- Aktivní účast v dramatické hře: realizace a reflexe několika větších hrových celků/dramat pod vedením pedagoga.
- Situace a kontext: způsoby řetězení situací (fabule a montáž); význam příběhu; práce s časem a prostředím; zkoumání tématu z různých stran.
- Dramatické techniky/konvence: členění děje (přetržitost, odstup a reflexe); stupně hrové náročnosti; některé způsoby třídění technik (Jonothan Neelands, Josef Valenta).
- Rolová hra: různé úrovně rolové hry; role pro skupinu/hráče; role pro učitele.
- Problémová situace: problém, konflikt, problémová situace; situace otevřená a zavřená; situace kontinuální a diskontinuální; způsoby nastolení; umístění ve struktuře dramatu.
Doporučená nebo povinná literatura
BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
KASÍKOVÁ; Hana. Betty Jane Wagner: Dorothy Heathcote - Drama as a learning medium. Pokus o recenzi s ukázkami. Tvořivá dramatika. 1995. roč. VI, č. 2, s. 24-28. ISSN 1211-8001.
---. Příběh je zdí. Tvořivá dramatika, 1996, roč. VII, č. 2, s. 9-13. ISSN 1211-8001.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.
MACHKOVÁ, Eva. Dramatický svět Cecily O´Neillové. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 3, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
---. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 1996. 98 s. ISBN 80-85883-16-3.
---. Tři typy dramatu - viděno z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. 196 s. ISBN 978-80-7331-172-8.
MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.
NEELANDS, Jonothan. Strukturování dramatické práce. Přel. Radim Svoboda, Deník Dětské scény ´95. Ústí nad Orlicí 1995, č. 1 - 9. Přel. z: Structuring Drama Work.
NEELANDS, Jonothan. Strukturování dramatické práce. Přel. Radim Svoboda, Deník Dětské scény ´95. Ústí nad Orlicí 1995, č. 1 - 9. Přel. z: Structuring Drama Work.
SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.
---. Síť dramatu Warwicka Dobsona. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.
---. Dramatické struktury Cecily O'Neillové a Alana Lamberta. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 2.
ULRYCHOVÁ, Irina; GREGOROVÁ, Vlasta; ŠVEJDOVÁ, Hana. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy Praha: Portál, 2000. 120 s. ISBN 80-7178-355-2.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivní práce na seminářích,
přípravy a realizace dramatu se skupinou- ve dvojici nebo malém týmu,
přípravy, realizace a písemné reflexe vlastního dramatu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje