Pedagogika a dramatická výchova 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205PED1 | Z | 1 | 8S | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Porozumět výchovnému a vzdělávacímu prostředí, v němž se bude činnost studenta DV realizovat.
- Porozumět vzdělávacím podmínkám profese.
- Porozumět instrumentům cílevědomého rozvoje osobnosti.
- Formování dovedností učitelské práce.
- Formování postojů vztahujících se k učitelské práci.
Forma studia
Čtení, lektorská činnost, řízený dialog, diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na médiích, analýza textů.
Předpoklady a další požadavky
Předpokládáme obecné dovednosti orientovat se ve studijním materiálu dovednost samostatně zpracovat problémový okruh z tematiky pedagogiky.
Obsah kurzu
OSNOVA
- Pedagogické předpoklady pro výkon učitelské profese. Základní faktory vymezující výchovné a vzdělávací prostředí (společenské a jiné).
- Učitel jako reflektující praktik.
- Modely školy a výuky.
- Základní požadavky na učební procesy.
- Tvořivost a její podpora.
- Učební styly a práce s nimi.
- Základní požadavky na účinnost vzdělávání.
- Pedagogické podmínky pro expresivní činnost.
SYLABUS
- Učitel - animátor - kouč: výhody a limity. Společenské faktory ovlivňující pojetí vzdělávací práce. Hodnotový systém. Týmová práce ve vzdělávacím prostředí.
- Různé úrovně reflexe. Proaktivní a reaktivní chování učitele.
- Transmisivní vs. konstruktivní škola a výuka a jejich vztah k pojetí dramatickovýchovné práce. Základní předpoklady konstruktivní výuky. DV a kurikulu školy.
- Zkušenostní učení jakozáklad DV: ve fikci, mimo fikci. Problémové učení. Holistické učení. Svoboda ve výchově a vzdělávání, její aspekty.
- Podstata tvořivosti. Bariéry tvořivosti, tvořivostní schopnosti a jejich rozvíjení.
- Kritéria učebních stylů.Individualizované vzdělávání, jeho prostředky.
- Vztah cílů výchovy a vzdělávání k hodnocení. Specifické prostředky hodnocení v umělecké výchově.
- Sociální vztahy a práce s nimi ve skupinách. Kooperace, soutěživost. Práce se stresem při skupinových činnostech. Třídní management.
Doporučená nebo povinná literatura
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Přel. Oldřich Selucký. Praha: Portál, 1998. 248 s. Přel. z: Théories contemporaines de l?éducation [1990]. ISBN 80-7178-216-5.
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Přel. Milan Koldinský. Praha: Portál, 1994. 296 s. Přel. z: Cooperation in the classroom: Students and teachers together. ISBN 80-7118-022-7.
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302 s. Psychologie. ISBN 80-85866-15-3.
DITRICH, Pavel aj. Pedagogika pro učitele: (Aktuální otázky pedagogiky konce 20. století). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 1992. 168 s. ISBN 80-7043-055-9.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. 152 s. ISBN 80-7178-167-3.
---. Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. 180 s. ISBN 80-246-0192-3.
KASÍKOVÁ, Hana; VALIŠOVÁ, Alena aj. Pedagogické otázky současnosti: (Učební text pro studenty učitelství). Praha: ISV nakladatelství, 1994. 130 s. ISBN 80-85866-05-6.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Přel. Dominik Dvořák a Milan Koldinský. Praha: Portál, 1996. 154 s. Přel. z: Essential teaching skills [1981]. ISBN 80-7178-022-7.
MAREŠ, Jiří; KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 212 s. ISBN 80-210-1070-3.
PASCH, Marvin; GARDNER, Trevor G.; SPARKS-LANGER(OVÁ), Georgea; STARK(OVÁ), Alane J.; MOODY(OVÁ), Christella D. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Přel. Milan Koldinský, Praha: Portál, 1998. 424 s. Přel. z: Teaching as Decision Making. ISBN 80-7178-127-4.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Přel. Štěpán Kovařík. Praha: Portál, 1996. 380 s. Přel. z: Teaching Today. A Practical Guide. ISBN 80-7178-070-7.
SINGULE, František. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 200 s. Z dějin pedagogiky, sv. 35. ISBN 80-04-20715-4.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2. rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
TONUCCI, Francesco. Vyučovat, nebo naučit? Přel. Stanislav Štech. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Středisko vědeckých informací, 1991. 66 s. Přel. z: Insegnare o imparare? ISBN 80-901065-1-X.
VALENTA, Josef (ed.). Pohledy: Projektová metoda ve škole i za školou. Praha: IPOS ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1993. 60 s. ISBN 80-7068-066-0.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na přednáškách a seminářích,
- vypracování semestrální práce.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje