Pedagogika a dramatická výchova 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205PED1 Z 1 8S česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Forma studia

Čtení, lektorská činnost, řízený dialog, diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na médiích, analýza textů.

Předpoklady a další požadavky

Předpokládáme obecné dovednosti orientovat se ve studijním materiálu dovednost samostatně zpracovat problémový okruh z tematiky pedagogiky.

Obsah kurzu

OSNOVA

  1. Pedagogické předpoklady pro výkon učitelské profese. Základní faktory vymezující výchovné a vzdělávací prostředí (společenské a jiné).
  2. Učitel jako reflektující praktik.
  3. Modely školy a výuky.
  4. Základní požadavky na učební procesy.
  5. Tvořivost a její podpora.
  6. Učební styly a práce s nimi.
  7. Základní požadavky na účinnost vzdělávání.
  8. Pedagogické podmínky pro expresivní činnost.

SYLABUS

  1. Učitel - animátor - kouč: výhody a limity. Společenské faktory ovlivňující pojetí vzdělávací práce. Hodnotový systém. Týmová práce ve vzdělávacím prostředí.
  2. Různé úrovně reflexe. Proaktivní a reaktivní chování učitele.
  3. Transmisivní vs. konstruktivní škola a výuka a jejich vztah k pojetí dramatickovýchovné práce. Základní předpoklady konstruktivní výuky. DV a kurikulu školy.
  4. Zkušenostní učení jakozáklad DV: ve fikci, mimo fikci. Problémové učení. Holistické učení. Svoboda ve výchově a vzdělávání, její aspekty.
  5. Podstata tvořivosti. Bariéry tvořivosti, tvořivostní schopnosti a jejich rozvíjení.
  6. Kritéria učebních stylů.Individualizované vzdělávání, jeho prostředky.
  7. Vztah cílů výchovy a vzdělávání k hodnocení. Specifické prostředky hodnocení v umělecké výchově.
  8. Sociální vztahy a práce s nimi ve skupinách. Kooperace, soutěživost. Práce se stresem při skupinových činnostech. Třídní management.

Doporučená nebo povinná literatura

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Přel. Oldřich Selucký. Praha: Portál, 1998. 248 s. Přel. z: Théories contemporaines de l?éducation [1990]. ISBN 80-7178-216-5.

CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Přel. Milan Koldinský. Praha: Portál, 1994. 296 s. Přel. z: Cooperation in the classroom: Students and teachers together. ISBN 80-7118-022-7.

ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302 s. Psychologie. ISBN 80-85866-15-3.

DITRICH, Pavel aj. Pedagogika pro učitele: (Aktuální otázky pedagogiky konce 20. století). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 1992. 168 s. ISBN 80-7043-055-9.

KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. 152 s. ISBN 80-7178-167-3.

---. Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. 180 s. ISBN 80-246-0192-3.

KASÍKOVÁ, Hana; VALIŠOVÁ, Alena aj. Pedagogické otázky současnosti: (Učební text pro studenty učitelství). Praha: ISV nakladatelství, 1994. 130 s. ISBN 80-85866-05-6.

KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Přel. Dominik Dvořák a Milan Koldinský. Praha: Portál, 1996. 154 s. Přel. z: Essential teaching skills [1981]. ISBN 80-7178-022-7.

MAREŠ, Jiří; KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 212 s. ISBN 80-210-1070-3.

PASCH, Marvin; GARDNER, Trevor G.; SPARKS-LANGER(OVÁ), Georgea; STARK(OVÁ), Alane J.; MOODY(OVÁ), Christella D. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Přel. Milan Koldinský, Praha: Portál, 1998. 424 s. Přel. z: Teaching as Decision Making. ISBN 80-7178-127-4.

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Přel. Štěpán Kovařík. Praha: Portál, 1996. 380 s. Přel. z: Teaching Today. A Practical Guide. ISBN 80-7178-070-7.

SINGULE, František. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 200 s. Z dějin pedagogiky, sv. 35. ISBN 80-04-20715-4.

SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2. rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.

TONUCCI, Francesco. Vyučovat, nebo naučit? Přel. Stanislav Štech. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Středisko vědeckých informací, 1991. 66 s. Přel. z: Insegnare o imparare? ISBN 80-901065-1-X.

VALENTA, Josef (ed.). Pohledy: Projektová metoda ve škole i za školou. Praha: IPOS ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1993. 60 s. ISBN 80-7068-066-0.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě:

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů