Psychologie osobnosti a sociální psychologie 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205POS2 | ZK | 4 | 10S | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem předmětu je prohloubit znalosti ze sociální psychologie a z psychologie osobnosti pro potřeby jejich pedagogické praxe. Seznámit studenty hlouběji s konceptem osobnosti, naučit je volit vhodný pedagogický přístup na základě znalosti jednotlivých osobnostních typů a sociální skupin.
Forma studia
Studium odborné literatury, diskuse, analýza textů, kontaktní výuka, skupinová práce.
Předpoklady a další požadavky
- Schopnost kooperovat v různě velkých skupinách.
- Absolvování předmětu Psychologie a dramatická výchova.
- Znalost odborné literatury zejména z obecné psychologie, pedagogické psychologie a psychologie vývojové.
- Zkušenost s prací s různými skupinami.
Obsah kurzu
Předmět prohlubuje znalosti z těch oblastí psychologie, v nichž se učitelé, a zejména dramatické výchovy, potřebují důkladně orientovat, tedy z psychologie osobnosti a psychologie sociální.
- Diagnostika osobnosti.
- Psychologie osobnosti.
- Psychické problémy a psychopatologie.
- Socializace osobnosti - mechanismy socializace, socializace jednotlivých stránek lidské bytosti.
- Sociální percepce.
- Sociální komunikace.
- Sociální skupiny - struktura a vývoj sociální skupiny, diagnostika sociálních vztahů.
Doporučená nebo povinná literatura
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302 s. Psychologie. ISBN 80-85866-15-3.
DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Přel. Karel Balcar. Praha: Portál, 1997. 176 s. Přel. z: Review of personality theories [1987]. ISBN 80-7178-134-7.
GILLERNOVÁ, Ilona; BURIÁNEK, Jiří. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. 160 s. ISBN 80-7168-242-X.
HAYES(OVÁ), Nicky. Aplikovaná psychologie. Přel. Dagmar Brejlová. Praha: Portál, 2003. 220 s. Přel. z: Applied psychology [2001]. ISBN 80-7178-807-4.
---. Základy sociální psychologie. Přel. Irena Štěpaníková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998. 168 s. Přel. z: Principles of Social Psychology [1993]. ISBN 80-7178-763-9.
JANOUŠEK, Jaromír aj. Sociální psychologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 186 s.
LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha: Avicenum, 1991. 284 s. ISBN 80-201-0098-9.
MILLAROVÁ, Susanna. Psychologie hry. Přel. Jarmila Milnerová. Praha: Panorama, 1978. 360 s. Přel. z: The Psychology of Play. Edice Pyramida.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1995. 336 s. ISBN 80-200-0525-0.
PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Přel. František Jiránek. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966. 148 s. Knižnice psychologické literatury. Přel. z: La Psychologie de l´intelligence.
PIAGET, Jean; INHELDER(OVÁ), Bärbel. Psychologie dítěte. Přel. Eva Vyskočilová, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 116 s. Klub přátel pedagogické literatury. Přel. z: La psychologie de l´enfant.
PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky I: Vývoj člověka do patnácti let. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967. 464 s.
---. Ontogeneze lidské psychiky II: Vývoj člověka od patnácti do třiceti let. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967. 236 s.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. 436 s. ISBN 80-7038-078-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří Praha: Portál, 2000. 528 s. ISBN 80-7178-308-0.
VÁGNEROVÁ, Marie; VALENTOVÁ, Lidmila. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: Univerzita Karlova, 1991. 116 s. ISBN 80-7066-384-7.
VÝROST, Jozef; SLAMĚNÍK, Ivan. Sociální psychologie = Sociálna psychológia. Praha: ISV, 1997. 456 s. ISBN 80-85866-20-X.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou udělovány na základě aktivity v seminářích a studia odborné literatury.
Součástí zkoušky je úvodní reflexe, která je zaměřena na přínos předmětu pro studenta v oblasti osobní a odborné.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje