Interpretační metody 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207INM1 | ZK | 4 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student rozvíjí na teoretické bázi vlastní interpretační aktivitu uplatňující určité interpretační metody, procedury a mechanismy. Prokazuje praktickou schopnost realizovat teoretickokritickou interpretaci scénické divadelní události v souvislostech současného uvažování a myšlení nejen o divadle.
Forma studia
Kontaktní.
Předpoklady a další požadavky
Návštěva vybraných představení, znalost základních vývojových tendencí české a evropské divadelní kritiky.
Obsah kurzu
Přednáška je věnována divadelněteoretickým metodologickým trendům 20. století. Nabízí charakteristiku jednotlivých metodologických přístupů k interpretaci jak divadelního scénického tvaru tak k jeho recepci v představení, tedy v rovině estetické i komunikační, pod sjednocujícím pojmem scénická divadelní událost. V první fázi výuky zkoumá a využití elementárních metodických východisek uchopení jakékoliv takové události: Popis jednotlivých komponentů, analýzu jejich vazeb v rovině syntagmatické a paradigmatické a konečně výklad konkrétní scénické divadelní události jako uspořádání jednotlivých popsaných a analyzovaných jevů do celistvého konstruktu, v němž se ujasňuje jejich ucelené významové směřování. V další fázi výuky nastupuje klíčový pojem INTERPRETACE jako představa určitého produktu, tj. jako výsledek interpretačního procesu, jenž pozoruje a zkoumá různé přístupy a různé možnosti vnímání sledované události jako dění smyslu. Současně s tím rozvíjí na teoretické bázi vlastní interpretační aktivitu uplatňující určité interpretační metody, procedury a mechanismy, kdy se student seznamuje s některými z metodologických trendů 20. století jako např. fenomenologie, sociologický přístup, recepční estetika, sémiotika, strukturalismus, poststrukturalismus, dekonstrukce atd.
Doporučená nebo povinná literatura
Barthes Roland: Kritika a pravda, Českosl. spisovatel, Praha 1968
Ricoeur Paul: Život, pravda, symbol, OIKUMENH, Praha 1993
Eco Umberto: Teória inetrpretácie, Diskur a prebytok významu, Archa Bratislava 1995
Bachtin M. M.: Formální metoda v literární vědě.Kritický úvod do sociologické poetiky, Lidové nakladatelství, Praha 1980
Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky, Brno 2001
Michailovič Peter, Minár Pavol: Úvod do štrukturalismu a a postštrukturalismu, Iris, Bratislava 1997
Jan Mukařovský: Umění jako sémiologický fakt, Studie I, Brno, 2007
Genetika smyslu v Máchově poezii, Studie II, Brno 2007
Tendence v současném myšlení o divadle, JAMU, Brno, 2010,
O intepretácii umeleckého textu 19, sborník studií ÚLUK Filozofickej fakulty v Nitře
Kubínová Marie: Sondy do sémiotiky literárního díla, Akademie věd České republiky, Praha 1995
Milan Jankovič: Dílo jako dění smyslu, Pražská imaginace, Praha 1992
Nesamozřejmost, smyslu, Českolovenský spisovatel, Praha 1991
Na cestě ke smyslu, Torst, Praha 2005
Ivo Osolsobě: Mnoho povyku pro sémiotiku, Nakladatelství „G“, Brno 1992
Semiotika - divadlo - kritika, Slovenské divadlo 40, I., s. 5-11
Antoine Compagnon: Démon teorie. Host, Brno 2009
Petr A. Bílek: Hledání jazyka interpretace, Host, Brno 2003
Hodnoticí metody a kritéria
80% účast, aktivní práce v hodině, vypracování zadaných referátů. Na závěr vypracovává student písemně v rozsahu 15-20 stran teoreticko-kritickou interpretaci zvolené scénické divadelní události, kterou by měl dokázat, že je schopen na základě přísné a přesné metodologie uchopit scénickou divadelní událost tak , že se stává skutečně interpretací, která na rozdíl od popisu, analýzy a výkladu se vyjevuje jako problémový okruh, jenž klade podstatné otázky a vstupuje do širších kontextů, které se vynořují v rámci interpretovaného jevu. Student tak demonstruje praktickou schopnost realizovat teoretickokritickou interpretaci scénické divadelní události v souvislostech současného uvažování a myšlení nejen o divadle.
Poznámka
Pokud se do předmětu zapíší méně než 3 studenti, může být zrušen.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika (M.A.) (povinně volitelný předmět)