Současné teorie divadla I. 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207STA1 | ZK | 3 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student by se měl po absolvování cyklu umět samostatně orientovat v problematice současné divadelní teorie, a to v celé její šíři. Měl by být schopen napsat na toto téma odbornou studii nebo esej a měl by umět jednotlivé tematické okruhy a tendence, které se v současné divadelní teorii objevují, nejenom podrobně popsat a vyhodnotit, ale také je zařadit do širšího kulturního a společenského kontextu.
Forma studia
Přednáška.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Cílem předmětu je seznámit studenty s nejsoučasnějšími trendy v české i zahraniční teorii divadla. Výuka čtyřsemestrálního předmětu Současné teorie divadla I., II. sice vychází ve své první fázi z tradice strukturálně-sémiotického pojetí divadelního díla, které má v českém kontextu dlouhou a hluboce zakořeněnou tradici, cyklus přednášek je ovšem orientován zejména na ony zlomové momenty teoretického uvažování o divadle, které tato tradiční východiska překonávají, a to v určité chronologii - tak, jak se postupně objevovaly v českém i zahraničním divadelně-teoretickém myšlení v druhé polovině 20. století a v první dekádě století 21.
Náplň:
V prvním semestru se posluchač seznámí se základními principy strukturalistického přístupu k divadlu Cílem přednáškového cyklu je tedy shrnutí přínosu strukturálně ? sémiotické školy české divadelní teorie a zhodnocení jeho pozitiv i mezí.
1.Český divadelněvědný strukturalismus (Mukařovský, Veltruský, Honzl, Brušák, Bogatyrev).
2.Pojem celku v umění Divadelní dílo jako dynamický svazek jednotlivých komponentů. (Mukařovský, Honzl).
3.Složky divadelního výrazu (Pokorný, Veltruský).
4.Záměrnost a nezáměrnost v umění (Mukařovský).
5.Francouzský strukturalismus a sémiologie (Barthes, Althusser, Kristeva atd.).
6.Francouzský poststrukturalismus (Barthes, Todorov, Kristeva aj.).
7.Tzv. sémiotika „druhého dechu“ (Kowzan, de Marinis, Helbo, Ruffini, Prieto).
8.Česká strukturálně - sémiotická škola divadelní teorie 2. poloviny 20. století (Císař, Osolsobě, Konigsmark, Jičínský atd.).
Doporučená nebo povinná literatura
Základní literatura pro celý čtyřsemestrální cyklus.
Jan Mukařovský: Studie I., Brno, Host, 2002
Jan Mukařovský: Studie II., Brno, Host, 2002
Jiří Veltruský: Příspěvky k teorii divadla, Praha: Divadelní ústav, 1994
Jiří Veltruský: Drama jako básnické dílo, Brno, Host,1999
Jindřich Honzl: K novému významu umění, Praha, Orbis, 1956
Jindřich Honzl: Základy a praxe moderního divadla Praha, Orbis, 1963
Petr Bogatyrev: Souvislosti tvorby, Praha, Odeon,1971
Petr Bogatyrev: Lidové divadlo české a slovenské, Brno, Stezky, 1940
Jan Císař: Proměny divadelního jazyka, Praha, Melantrich, 1986
Zdeněk Hořínek: Herectví jako hra, in: Divadlo 21, 1970, č. 2.
Zdeněk Hořínek: Divadlo, drama, divák, Bratislava, Tatran,1985
Ivo Osolsobě: Principia parodica, Praha, NAMU, 2007
Ivo Osolsobě: Mnoho povyku pro sémiotiku Brno, „G“, 1992
Jaroslav Etlík: Divadlo jako zakoušení, in: Divadelní revue 1999, č.1.
Jaroslav Etlík: Termíny k dohodnutím in: Divadlo a interakce I., Praha, 2007
Jaroslav Etlík: Ještě jednou k termínům, in: Divadlo a interakce III., Praha, 2009
Erika Fischerová-Lichte: Estetika perfomativity, Praha Na konári, 2011
Erika Fischerová-Lichte: Čím je představení v kultuře performací? Pokus o definici, in: Souřadnice a kontexty, Praha, DÜ, 2004
Hans Thies Lehmann: Postdramatické divadlo, Slovenský divadelný ústav Bratislava, 2009
Jan Rouba: Představení jako Kaosmos. K jeho chápání v performativní estetice Eriky Fischer - Lichte, Praha, DAMU, 2008
M. Carson: Dejiny divedelných teorií, Slovenský divadelný ústav, 2006
A. Nünning (ed): Lexikon teorie literatury a kultury, Brno, Host, 2008
A. Ubersfeldová: L´espace théatral, Paris 1979
K. Elam: The Semiotics of Theatre and Drama, London, 1980
M. Quinn, Prager school Thetre teory, New York, 1995
P. Pavis: Divadelní slovník, Praha, Divadelní ústav, 2003
Richard Schechner: Performancia: teórie, praktiky, rituály, Bratislava, Slovenský divadelný ústav, 2010
Hodnoticí metody a kritéria
80% docházka, aktivní spolupráce na hodině, písemná reflexe, ústní zkouška.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 14:30–16:00 | Jaroslav ETLÍK | Pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 2 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika (M.A.) (povinný předmět)