Současné teorie divadla II. 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207STB1 | ZK | 3 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Pavel JANOUŠEK, Daniela JOBERTOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Pavel JANOUŠEK, Daniela JOBERTOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student by se měl po absolvování cyklu umět samostatně orientovat v problematice současné divadelní teorie, a to v celé její šíři. Měl by být schopen napsat na toto téma odbornou studii nebo esej a měl by umět jednotlivé tematické okruhy a tendence, které se v současné divadelní teorii objevují, nejenom podrobně popsat a vyhodnotit, ale také je zařadit do širšího kulturního a společenského kontextu.
Forma studia
Prezenční, kontaktní.
Předpoklady a další požadavky
Absolvování přednáškového cyklu v 1. ročníku magisterského studia a v ZS 2. ročníku.
Obsah kurzu
Přednášky ve třetím a ve čtvrtém semestru zdůrazňují odklon současné teatrologie od zakládajících rysů evropského myšlení, především od pojmů jako identita, podstata a kauzalita, které jsou stále častěji v dnešních uměnovědách nahrazovány jinými pojmy: analogie, vztah, souvislost, opozice, dialogismus, kontextualita, ambivalence a diference. V divadle pak jsou to pojmy: performativní projevy, koncept postdramatického divadla, ontologické prvky divadelního aktu, přičemž kompaktnost divadelního útvaru je nahrazována důrazem na jeho procesuální povahu atd.
Třetí semestr:
1.Počátky divadelní antropologie v souvislosti s impulzy tzv. Druhé divadelní reformy (Grotowski, Barba, Schumann, Brook).
2.Vliv výtvarných happeningů na divadlo, performativní projevy ve výtvarném umění (Kaprow, Schechner, Fischerová-Lichte).
3.Krize pojmu inscenace v divadelní teorii (Pavis).
4.Interpretační a non-interpretační divadlo na počátku 21. století. Srovnání tradičních interpretačních přístupů k jevištnímu dílu s novými metodami inscenování, inspirovanými dekonstrukcí a tzv. „postmodernou“ (Císař, Pavis, Lehmann, Derrida).
Doporučená nebo povinná literatura
Základní literatura pro celý čtyřsemestrální cyklus.
Jan Mukařovský: Studie I., Brno, Host, 2002
Jan Mukařovský: Studie II., Brno, Host, 2002
Jiří Veltruský: Příspěvky k teorii divadla, Praha: Divadelní ústav, 1994
Jiří Veltruský: Drama jako básnické dílo, Brno, Host,1999
Jindřich Honzl: K novému významu umění, Praha, Orbis, 1956
Jindřich Honzl: Základy a praxe moderního divadla Praha, Orbis, 1963
Petr Bogatyrev: Souvislosti tvorby, Praha, Odeon,1971
Petr Bogatyrev: Lidové divadlo české a slovenské, Brno, Stezky, 1940
Jan Císař: Proměny divadelního jazyka, Praha, Melantrich, 1986
Zdeněk Hořínek: Herectví jako hra, in: Divadlo 21, 1970, č. 2.
Zdeněk Hořínek: Divadlo, drama, divák, Bratislava, Tatran,1985
Ivo Osolsobě: Principia parodica, Praha, NAMU, 2007
Ivo Osolsobě: Mnoho povyku pro sémiotiku Brno, „G“, 1992
Jaroslav Etlík: Divadlo jako zakoušení, in: Divadelní revue 1999, č.1.
Jaroslav Etlík: Termíny k dohodnutím in: Divadlo a interakce I., Praha, 2007
Jaroslav Etlík: Ještě jednou k termínům, in: Divadlo a interakce III., Praha, 2009
Erika Fischerová-Lichte: Estetika perfomativity, Praha Na konári, 2011
Erika Fischerová-Lichte: Čím je představení v kultuře performací? Pokus o definici, in: Souřadnice a kontexty, Praha, DÜ, 2004
Hans Thies Lehmann: Postdramatické divadlo, Slovenský divadelný ústav Bratislava, 2009
Jan Rouba: Představení jako Kaosmos. K jeho chápání v performativní estetice Eriky Fischer - Lichte, Praha, DAMU, 2008
M. Carson: Dejiny divedelných teorií, Slovenský divadelný ústav, 2006
A. Nünning (ed): Lexikon teorie literatury a kultury, Brno, Host, 2008
A. Ubersfeldová: L´espace théatral, Paris 1979
K. Elam: The Semiotics of Theatre and Drama, London, 1980
M. Quinn, Prager school Thetre teory, New York, 1995
P. Pavis: Divadelní slovník, Praha, Divadelní ústav, 2003
Richard Schechner: Performancia: teórie, praktiky, rituály, Bratislava, Slovenský divadelný ústav, 2010
Hodnoticí metody a kritéria
80% docházka, aktivní práce v hodině, písemná reflexe, ústní zkouška.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika (M.A.) (povinný předmět)