Tvůrčí psaní I. 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207TPA2 | ZK | 4 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student umí analyzovat současné divadelní texty, je obeznámen s různými autorskými přístupy, na základě zvolené metody umí vytvořit kratší divadelní text a ten následně upravit v rámci simulovaného zkušebního procesu.
Forma studia
Prezenční - seminář.
Předpoklady a další požadavky
Absolvování kurzu Tvůrčí psaní 1. Literárně-dramatický talent, předchozí zkušenost s literární či dramatickou tvorbou, stylistická obratnost, vynikající znalost českého jazyka, schopnost odlišovat a funkčně používat různě úrovně jazyka; zápis do předmětu podléhá schválení pedagoga.
Obsah kurzu
Základní osou dvousemestrálního kurzu je práce na vlastním divadelním textu. V prvním semestru jde o jednotlivé sekvence textu, se kterými se pracuje ve skupině na základě individuální přípravy, ve druhém semestru jde o individuální práci na textu v rozsahu jednoaktové hry. Studenti vedle toho zkoumají řadu autorských přístupů k současné dramatice (od klasické dramatické struktury přes částečnou dekonstrukci této struktury až k postdramatickým technikám), věnují se i specifickým typům psaní jako je metoda verbatim nebo dokumentární divadlo, učí se pracovat s rešeršemi, nebo psát na základě improvizace s hereckou skupinou. Zvláštní pozornost je věnována úzkému sepjetí s praxí, výsledky semináře jsou v jednotlivých fázích prověřovány scénickými čteními, případně za účasti posluchačů herectví, režie a dramaturgie.
Pro práci v kurzu studenti používají poznatky a dovednosti získané a rozvíjené v dalších povinně-volitelných seminářích (Drama a dramatizace, Divadlo na hranicích řeči, Literární estetika atd.). Kurz je doplněn několikadenními intenzivními dílnami externích zahraničních pedagogů, které slouží k seznámení s jejich tvůrčími postupy a ke konfrontaci osvojených dovedností s jinými metodologickými přístupy.
Doporučená nebo povinná literatura
Avantgarde und Postmoderne. Prozesse struktureller und funktioneller Veränderungen. Erika Fischer-Lichte - Klaus Schwind (ed.). Tübingen, 1991.ISBN 3-923721-49-8.
BAKER, George Pierce. 1919. Dramatic Technique. Kessinger Publishing, 2005, ISBN 9780766195776
Das Drama nach dem Drama. Artur Pełka - Stefan Tigges (ed.). Bielefeld, 2011. ISBN 978-3-8376-1488-6.
Dramatische Transformationen. Zu gegenwärtigen Schreib - und Aufführungsstrategien im deutschsprachigen Theater. Stefan Tigges (ed.). Bielefeld, 2008. ISBN 978-3-89942-512-3.
Dramenpoetik 2007. Einblicke in die Herstellung des Theatertextes. Birgit Haas (ed.). Hildesheim, 2009. ISBN 978-3-487-13926-5.
ESSLIN, Martin. 1977. An Anatomy of Drama. Farrar, Straus and Giroux. ISBN 9780809005505
ESSLIN, Martin. 1978. Was ist ein Drama? Eine Einführung. München,1978. ISBN 3-15-017645-X
FOUNTAIN, Tim: So You Want to be a Playwright?. London, 2007. ISBN 9781854597168
HORNBY, Richard. 1986. Drama, Metadrama and Perception. Lewisburg, 1986. ISBN 0-8387-5101-6
HOŘÍNEK, Zdeněk: Cesty moderního dramatu. Praha, 1995. ISBN 80-9000-66-8.X.
LEHMANN, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava, 2007. ISBN 978-80-88987-81-9.
LEHMANN, Hans-Thies. Just a word on a page and there is the drama. Anmerkungen zum Text im postdramatischen Theater. In Theater fürs 21. Jahrhundert. Heinz Ludwig Arnold (ed.). München, 2004, s. 26?33. ISBN 3-88377-769-2. ISSN 0935-2929.
NEIPRIS, Janet: To be a Playwright. Routledge, 2005. ISBN 9780878301881
PFISTER, Manfred. 2001. Das Drama. München: Fink, 2001 [1977]. ISBN 9783706903530.
POSCHMANN, Gerta. 1997. Der nicht mehr dramatische Theatertext. Tübingen, 1997. ISBN 3-484-66022-8.
SZONDI, Peter: Teória modernej drámy. Bratislava, 1969.
TOSCAN, Richard: Playwriting Seminars 2.0. Richard Toscan, 2012, ISBN: 9780615608211
STEGEMANN, Bernd. Was kommt nach der Postdramatik? Theater heute.10/2008, s. 7-21.
VELTRUSKÝ, Jiří: Drama jako básnické dílo. Brno, 1999. ISBN 80-86055-60-4.
Vom Drama zum Theatertext? Zur Situation der Dramatik in Ländern Mitteleuropas. Hans-Peter Bayerdörfer (ed.). Tübingen, 2007. ISBN 978-3-484-66052-6.
WRIGHT, Michael: Playwriting in Process: Thinking and Working Theatrically. Heinemann, 1997. ISBN: 80435070342
Další literatura je zadávána individuálně podle tématu a žánru zvolených prací.
Hodnoticí metody a kritéria
85 procentní přítomnost a aktivní práce na semináři, plnění všech zadaných úkolů, včasné dodávání dílčích textů.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 16:00–17:30 | Roman SIKORA | Pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika (B.A.) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika (M.A.) (povinně volitelný předmět)