Uvažování o divadle v perspektivě současné výtvarné teorie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207UOD1 | ZK | 4 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Absolvent bude konfrontován s vybranými koncepty nejen výtvarné teorie, které zásadním způsobem formovaly odlišné proudy současného umění. Seznámí se s proměnami diskurzu výtvarného umění i umění obecně, díky čemuž bude schopen uvažovat v širších kontextech nad podobami, které zaujímá současné alternativní divadlo. Bude tak schopen lépe chápat současnou transdisciplinární praxi typickou pro mezinárodní uměleckou scénu a díky tomu si uvědomit, jakým směrem se ubírá (či by se mohla ubírat) česká divadelní scéna a tyto rysy popsat. Zároveň se zlepší jeho schopnost jak analyticky, tak tvůrčím způsobem uvažovat nad intermediálními přesahy současného výtvarného umění, především směrem k divadlu, participativním performancím a angažovanému umění.
Forma studia
Seminář s výkladem a diskusí nad vybranými díly i sekundární literaturou.
Předpoklady a další požadavky
Schopnost četby anglicky psaných oborových textů.
Obsah kurzu
Seminář je určen k rozšíření povědomí o vybraných teoretických konceptech výtvarného umění, které překročily hranice svého oboru a zásadním způsobem ovlivnily uvažování o současném umění obecně. Důraz bude kladen především na takové koncepty, jež se věnují intermediální oblasti využívající divadelní či performativní prvky či takové, které je k takové oblasti možné vztáhnout.
Během kurzu se posluchači seznámí se zásadními obraty v diskurzu výtvarného umění, respektive s teoriemi jednotlivých směrů ve výtvarném umění, které se vzdávají hmotných nosičů díla a zaměřují se na procesualitu, participativitu a performativnost. Součástí každé hodiny bude představení vybrané koncepce či směru na konkrétním souboru uměleckých děl nebo tvůrců, jejich zasazení do kontextu vývoje umění a poukázání na analogie v oblasti živého umění či divadla. Seminář je tak určen jak studentům, kteří si chtějí rozšířit povědomí o teorii a praxi některých progresivních proudů ve výtvarném umění stejně, jako o hraničních proudech divadelní, či obecněji performativní, tvorby, tak i těm, kteří by se rádi tímto uvažováním inspirovali pro svou vlastní tvorbu.
Rámcové okruhy kurzu:
- Autenticita a technická reprodukovatelnost díla.
- Konceptuální umění a svět umění.
- Modernistické umění a abstraktní expresionismus.
- Konec příběhu umění / Umění po smrti umění.
- Událost, performance a happening.
- Instalace a decentralizace prostoru.
- Konzumní společnost a spektákl.
- TAZ a anarchistická perspektiva.
- Postprodukce a vztahová estetika.
- Umění spolupráce / Participativní obrat.
- Autonomie a emancipovaný divák.
- Globalizace a postkoloniální perspektiva.
- Feminismus, postfeminismus a gaze.
Doporučená nebo povinná literatura
Bay, Hakim. 1994. Immediatism: Essays by Hakim Bay. Edinburgh a San Francisco: AK Press.
Bay, Hakim (2004). Dočasná autonomní zóna. Praha: tranzit.cz.
Bourriaud, Nicolas (2004). Postprodukce. Praha: tranzit.cz.
Bourriaud, Nicolas (2002). Relational Aesthetics. Paris: Les presses du réel.
Bishop, Claire (2005). Installation Art: A Critical History. Londýn a New York: Routledge.
Bishop, Claire (2007). Řízení reality. Spolupráce a participace v současném umění. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 1–2: 8–36.
Belting, Hans (2000). Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta.
Benjamin, Walter (1979). Umělecké dílo v době své technické reprodukovatelnosti. In Týž. Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, s. 17–47.
Cage, John (2010). Silence. Praha: tranzit.cz.
Crary, Jonathan (2008). Spektákl, pozornost, protipaměť. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 4–5: 62–72.
Danto, Arthur C. (1998) Konec umění. Estetika 35: 1–18
Danto, Arthur C. (2009) Svět umění. Aluze (1): 66–74.
Debord, Guy (2007). Společnost spektáklu. Praha: Intu.
O'Doherty, Brian (2014). Uvnitř bílé krychle. Praha: tranzit.cz.
Duchamp, Marcel (2017). Rozmluvy s Pierrem Cabannem. Praha: tranzit.cz.
Dvořák, Tomáš (ed.) (2010). Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze.
Fried, Michael (1998). Umění a objektovost. In Tomáš Pospiszyl (ed.). Před obrazem: Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha: OSVU, s. 42–71.
Graeber, David (2012). Fragmenty anarchistické antropologie. Praha: tranzit.cz.
Greenberg, Clement (1998). Modernistická malba. In Tomáš Pospiszyl (ed.). Před obrazem: Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha: OSVU, s. 35–42.
Havránek, Vít (ed.) (2011). Postkoloniální myšlení II. Praha: tranzit.cz.
Havránek, Vít a Ondřej Lánský (eds.) (2013). Postkoloniální myšlení IV. Praha: tranzit.cz.
Kaprow, Allan (1993). The Legacy of Jackson Pollock. In ibid. Essays on the Blussing of Art and Life. Berkeley, CA: University of California Press, s. 1–9.
Kulka, Tomáš (2000). Umění a kýč. Praha: Torst.
Kulka, Tomáš a Denis Ciporanov (eds.) (2010). Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Lánský, Ondřej (2014). Postkolonialismus a dekolonizace: základní vymezení a inspirace pro sociální vědy. Sociální studia 11 (1): 41–60.
Magrid, Václav (2008). Konstruovaná situace a její okamžik v čase. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 4–5: 32–60.
Minh-ha, Trinh T. (2015). Odjinud, než se nachází právě zde. Praha: tranzit.cz.
Oates-Indruchová, Libora (1998). Dívčí válka s ideologií: Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha: Sociologické nakladatelství.
Pachmanová, Martina (2002). Neviditelná žena: Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Havlíčkův Brod: One Woman Press.
Rancière, Jacques (2009). Emancipovaný divák. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 6–7: 126–142.
Said, Edward W. (2008). Orientalismus: Západní koncepce Orientu. Praha a Litomyšl: Ladislav Horáček – Paseka.
Stejskal, Jakub (2009). Rancière a estetika. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 6–7: 108–125.
Zálešák, Jan (2011). Umění spolupráce. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze.
Hodnoticí metody a kritéria
V průběhu semestru četba krátkých textů a příprava na jednotlivé semináře. Aktivní přístup a ochota diskutovat o nastolených tématech.
Způsob zakončení předmětu zkouškou: Zpracování závěrečné seminární práce pojednávající o jednom z probíraných tématických okruhů a zkouška formou diskuse nad ní.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 13:00–14:30 | Lukáš BRYCHTA | Učebna S410 (DAMU) Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 2 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika (M.A.) (povinně volitelný předmět)