Jazyk scénáře a jazyk filmu

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
301JSF Z 1 2T česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Vyjasnění pojmových kategorií jazyka filmového scénáře.

Forma studia

Seminář

Předpoklady a další požadavky

Žádné

Obsah kurzu

Chceme doložit, že scénář je především první podobou filmového díla a až v druhé řadě - a nikoliv nezbytně - prací literární. Zařadit film mezi ostatní disciplíny umění, poukázat na vzájemné souvislosti a jejich konsekvence při práci na filmu. Rozpoznat filmovou formu, zásady a možnosti filmové řeči už ve scénáři. Upozornit na možnost formálních postupů podílet se na specificky filmovém vyprávění příběhu.

Jinými slovy - aniž bychom zpochybnili důležitost příběhu v jeho psychologické interpretaci, dramatické gradaci zápletky atd. - upozornit na specificky filmové formální postupy, které filmové vyprávění nuancují a významově i emocionálně prohlubují.

Seminář zpravidla sestává z „přednášky“, ve které objasním používané pojmy a pravidla, a z debaty. V té bude úlohou studentů zmíněné zásady a pravidla zpochybnit nebo rozšířit podle vlastních názorů a zkušeností. Předpokládám specifický přístup posluchačů různých oborů, nikoliv jen studentů scenáristiky. Vítám argumentaci, opřenou o vlastní praxi posluchačů.

Hodnocena bude znalost pojmů a zásad, ale především schopnost jejich aplikace v praxi, schopnost zobecňovat a rozeznat souvislosti v pohledu na filmové dílo resp. na filmařovu práci.

Doporučená nebo povinná literatura

Monaco, James: How to Read a Film, Oxford University Press New York 1978 (v knihovně FAMU, sign. 6B1847) - nebo německé vydání Film verstehen, Rowohlt 1995.

Lotman, Jurij Michajlovič: Semiotika filmu a problémy filmovej estetiky, skripta VŠMU Bratislava 1984. (Máme na KSD.)

Hodnoticí metody a kritéria

Hodnocena bude znalost pojmů a zásad, ale především schopnost jejich aplikace v praxi, schopnost zobecňovat a rozeznat souvislosti v pohledu na filmové dílo resp. na filmařovu práci.

Poznámka

Bez poznámek.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů