Jazyk scénáře a jazyk filmu
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
301JSF | Z | 1 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Vyjasnění pojmových kategorií jazyka filmového scénáře.
Forma studia
Seminář
Předpoklady a další požadavky
Žádné
Obsah kurzu
Chceme doložit, že scénář je především první podobou filmového díla a až v druhé řadě - a nikoliv nezbytně - prací literární. Zařadit film mezi ostatní disciplíny umění, poukázat na vzájemné souvislosti a jejich konsekvence při práci na filmu. Rozpoznat filmovou formu, zásady a možnosti filmové řeči už ve scénáři. Upozornit na možnost formálních postupů podílet se na specificky filmovém vyprávění příběhu.
Jinými slovy - aniž bychom zpochybnili důležitost příběhu v jeho psychologické interpretaci, dramatické gradaci zápletky atd. - upozornit na specificky filmové formální postupy, které filmové vyprávění nuancují a významově i emocionálně prohlubují.
Seminář zpravidla sestává z „přednášky“, ve které objasním používané pojmy a pravidla, a z debaty. V té bude úlohou studentů zmíněné zásady a pravidla zpochybnit nebo rozšířit podle vlastních názorů a zkušeností. Předpokládám specifický přístup posluchačů různých oborů, nikoliv jen studentů scenáristiky. Vítám argumentaci, opřenou o vlastní praxi posluchačů.
Hodnocena bude znalost pojmů a zásad, ale především schopnost jejich aplikace v praxi, schopnost zobecňovat a rozeznat souvislosti v pohledu na filmové dílo resp. na filmařovu práci.
Doporučená nebo povinná literatura
Monaco, James: How to Read a Film, Oxford University Press New York 1978 (v knihovně FAMU, sign. 6B1847) - nebo německé vydání Film verstehen, Rowohlt 1995.
Lotman, Jurij Michajlovič: Semiotika filmu a problémy filmovej estetiky, skripta VŠMU Bratislava 1984. (Máme na KSD.)
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnocena bude znalost pojmů a zásad, ale především schopnost jejich aplikace v praxi, schopnost zobecňovat a rozeznat souvislosti v pohledu na filmové dílo resp. na filmařovu práci.
Poznámka
Bez poznámek.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1819 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Režie - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)