Adaptace není zrada
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
301MANZ | Z | 1 | 3/D | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Základním cílem je seznámení s hlavními teoretickými koncepty a možnými přístupy k problematice adaptačního procesu, především s ohledem na praktické problémy při adaptování konkrétního textu do filmové podoby. Důraz je kladen na určité postupy a klíčové prvky při transformaci psaného textu do audiovizuálního díla ? rozbor aspektů narativu, adaptace příběhu na nové prostředí (mediálně i kulturně), různé míry analogie, přepisu, dekonstrukce, změna úhlu pohledu apod.
Forma studia
-
Předpoklady a další požadavky
-
Obsah kurzu
Tematické okruhy:
- Úvod: pojem věrná / volná adaptace ? teorie věrnosti, ekvivalenční přístupy, jiné myšlenkové systémy a teorie, které vstupují do myšlení o adaptaci (naratologie, dekonstrukce, kulturologie atd.)
- Stručný přehled vývoje myšlení o adaptacích / klíčová jména a přínos k teorii
George Bluestone ? Novels into films (1968)
Brian McFarlane ? Novel to film (1996)
Kamilla Elliott ? Rethinking the Novel/Film Debate (2003)
Robert Stam ? Literature and Film (2005)
Thomas Leitch ? Film Adaptation and Its Discontents (2007)
Linda Hutcheon ? A Theory of Adaptation (2010)
- Hlavní teoretické koncepty / typologie + ukázky
Trojčlenný model (G. Wagner, D. Andrew)
6 typů adaptace, adaptace jako biologický proces (K. Elliottová)
Od adaptace k aluzi (T. Leitch)
Naratologie (B. McFarlane, F. Jost)
Adaptace x transmediální růst (Mark Wolf)
Intertextualita a interakce
- Konkrétní analýza vybraných adaptací
Doporučená nebo povinná literatura
-
Hodnoticí metody a kritéria
100% účast
Poznámka
Koná se 18.3., 1.4 a 15.4.,
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje