Pátrání po složkách filmové mizanscény

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
302PM Z 1 2T česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Vypracování storyboardu krátkého příběhu se změnou děje

Forma studia

Seminář

Předpoklady a další požadavky

Nejsou

Obsah kurzu

  1. Úvod do filmového jazyka - filmovej mizanscény, veľkosti záberov a emocionálna a informatívna kvalita ich vizuálnej a auditívnej zložky.

Projekcia filmu Soví řeka, réžia: Robert Enrico (1962).

  1. Podstata filmového príbehu ? rozprávanie v obrazoch a vo zvukoch.

Projekcia filmu Hukkle, réžia: Gyorgy Pálfy (2002).

Úloha: napísať krátku bezdialógovú filmovú poviedku.

  1. Čo je to práca s hercom a ako inscenovať aby skrze mizanscénu prehovorili významy, hra s postupným odhaľovaním, s tajomstvom a s napätím...

Analýza textu Návrat Vojaka z frontu od Sergeja Ezejštejna.

zadanie úlohy: praktické prevedenie hereckej akcie v priestore na zadaný dialóg priamo na mieste ? pozorovanie ako z jedného dialógu môžu vplyvom zmeny mizanscény vzniknúť celkom nové významy.

  1. Špecifiká filmovej mizanscény ? v obraze hrajú nielen herci ale aj prostredie, predmety..

Analýza textu o práci s hercom Poznámky o kinematografu od Roberta Bressona ? vo filme aj časti (výseky, gestá a telo hrajú..). A hrajú nie len herci ale aj všetko, čo je v zábere (predkamerová realita, vnútrozáberová montáž).

Konkrétne filmové ukážky z filmov: Pickpocket, réžia: Robert Bresson (1959), Zabitá neděle, réžia: Drahomíra Vihanová (1969), Sedmikrásky, réžia: Věra Chytilová, (1966).

  1. Úloha pohybu kamery, priestoru a svetla pri budovaní mizanscény.

Projekcia ukážok z filmov: Mlčanie (1963) a Persona (1966) réžia: Ingmar Bergman

Fenomén svetla. Kompozície kamery. Kinematografický film. Analýza názorov kameramana Svena Nykvista.

Literatúra: Sven Nykvist: Úcta ke světlu.

Zadanie pre študentov: fotiť portrét alebo objekt pod vplyvom rozdielneho svetla, pozorovanie zmeny vizuálneho pôsobenia.

  1. Význam farby, priestoru a hĺbky záberu vo filme.

Ukážka z filmu: Červená Pustina, réžia: Michelangelo Antonioni (1964).

Stalker, réžia: Andej Tarkovskij (1979).

Zadanie pre študentov: vymyslieť krátku filmovú etudu s premyslenou dramaturgiou farieb a hĺbkou obrazu.

  1. Kreatívna zvuková dramaturgia.

Analýza zvukovej roviny filmu, čo je to zvukový celok a zvukový detail, imanentný a transcendentný zvuk ... Bezhraničné možnosti zvukovej mizanscény na rozdiel od ?výrezu obrazu?. Film ako kreatívne spájanie zvukovej a obrazovej zložky.

Projekcia filmu: Odsouzený na smrt uprchl, réžia: Robert Bresson (1956).

Literatúra: Robert Bresson: Poznámky o Kinematografu

Ivo Bláha: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla

Zadanie pre študentov: napísať krátku etudu ? čo sa môže odohrávať vo zvuku pri jednom zábere s indiferentným obrazom.

  1. Hudba vo filme. Hudobnosť filmu. Ako môže hudba ovplyvniť filmovú mizanscénu.

Projekcia filmu: Pianistka, réžia: Michael Haneke (2001).

Zadanie pre študentov: napísať krátku filmovú poviedku kde hudba bude priamou významovou zložkou mizanscény.

  1. Filmová montáž: montážna a antimontážna teória o mizanscéne, temporytmus, filmové štylistické formy a figúry, záberová a vnútrozáberová montáž.

projekcia filmu Jana Němce: Démanty noci (1964).

Doporučená nebo povinná literatura

BERNARD, Jan (2015): Jan Němec. Praha: Nakladatelství AMU.

BLÁHA, Ivo (2004): Zvuková dramaturgia audiovizuálneho diela. Praha: Akademie múzických umění.

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin (2007): Dějiny filmu. Praha: Akademie múzických umění. Přel. Helena Bendová a další (McGraw-Hill Companies, Inc. 2004).

BRESSON, Robert (1998): Poznámky o kinematografu. Praha: Dauphin. Přel. Miloš Fryš (Gallimard, 1995).

EJZENŠTEJN, Sergej M. (1966): Umenie mizanscény. Bratislava: Národné divadelné centrum. Přel. Viera Mikulášová ? Škridlová, Miroslav Neumann.

MONACO, James (2004): Jak číst film. Praha: Albatros. Přel. Tomáš Liška, Jan Valenta (Oxford University Press, London 2000).

MONACO, James (2001): Nová Vlna. Praha: Akademie múzických umění. Přel. Vít Janeček, Tomáš Liška (Oxford University Press, New York 1976-7).

NYKVIST, Sven (1999): Úcta ke světlu. Praha: Paseka. Přel. Zbyněk Černík

PLAŽEWSKI, Jerzy (1967): Filmová řeč. Praha: Orbis. Přel. Zdeněk Smejkal (Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Varšava 1961).

PRÁDNÁ, Stanislava; ŠKAPOVÁ, Zdena; CIESLAR, Jiří (2002): Démanty všednosti. Praha. PRAŽSKÁ SCÉNA.

ŠKAPOVÁ, Zdena (1987): Robert Bresson. Praha: Československý filmový ústav.

ŠKVORECKÝ, Josef (1991): Všichni ti bystří mladí muži a ženy. Praha: Horizont.

TARKOVSKIJ, Andrej Arseňjevič (2005): Krása je symbolem pravdy. Příbram: Camera Obscura. Přel: Miloš Fryš, Jaromír Blažejovský, Jíří Houdek, Galina Kopaňevová, Petr Janyška, Eva Soukopová, Martin Skořepa, Josef Fryš a Petr Gajdošík.

TOTEBERG, Michael (2005): Lexikon světového filmu. Stuttgart: J. B. Metzler Verlag. Přel. Veronika Dudková, Marcela Maešová, Petra Kopplová a Petr Kurka.

VALUŠIAK, Josef (2012): Základy střihové skladby. Praha: Nakladatelství AMU.

Hodnoticí metody a kritéria

aktivní účast a kreativní tvorba studentů

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů