Čeští filmaři na pomezí hraného a dok. filmu a jejich kritická reflexee 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303CF2 | Z | 1 | 18S | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Seminář se zaměřuje na české režiséry, kteří se věnovali jak hrané, tak dokumentární tvorbě, soustřeďuje se na filmová díla, v nichž se tyto dvě polohy kinematografie prolínají. (Přičemž rozlišení na hranou a dokumentární tvorbu vnímejme jen jako pracovní.)
Forma studia
seminář je vždy věnován jednomu tvůrci - studenti mají zadané filmy, které představí uvozujícím komentářem a ukázkou, akcentující zaměření semináře - diskuse probíhá nad jednotlivými filmy ve výkladovém rámci, jenž poukazuje na vybrané momenty z historie českého filmu
Předpoklady a další požadavky
Student musí mít absolvované fakultou zajišťované přednášky z historie české kinematografie.
Obsah kurzu
Na podloží vybraných děl české kinematografie a v jejím historickém i dějepisném rámci zabývá se seminář mimo jiné imaginárními světy fikčních filmů, které svůj pravdivostní statut odvozují od užití tzv. dokumentaristických prostředků. Napětí mezi dokumentárně registrujícím realismem a iluzorností či kreativním potenciálem filmu zároveň utváří prostor, v němž se děly dějiny (a v němž se děje jejich dnešní interpretace). Tzv. hraný film se tak může nechtěně stát předmětem doličným konkrétní doby, neboť vším, čím je, je otiskem času, v němž byl natočen. Ve své stylizaci pak často paradoxně vypovídá o své době víc než dobové inscenované dokumenty. Na konkrétním materiálu postavený seminář je příležitostí k úvaze nad tím, jak různé filmové kódy utvářejí význam, i nad tím, zda si vůbec můžeme vystačit s typologickou klasifikací filmů, jejímiž kritérii jsou kategorie fiktivní a dokumentární.
Doporučená nebo povinná literatura
Základním studijním materiálem jsou vybrané filmy českých režisérů (abecedně):
Miloš Forman, Pavel Hobl, Věra Chytilová, Vojtěch Jasný, Jaromil Jireš, Elmar Klos (Ján Kádar), Karel Kachyňa, Jan Němec, Vít Olmer, Evald Schorm, Vladislav Vančura, Otakar Vávra, Drahomíra Vihanová, Petr Zelenka
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky úspěšného ukončení předmětu:
účast a aktivita na seminářích,
prezentace filmů včetně výběrů konkrétních ukázek,
vypracování semestrální práce (analytický text k vybranému tvůrci).
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 14:00–16:25 | Vladimír HENDRICH | Učebna KDT 217 Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář-1819 (povinný předmět)