Fotografické cvičení 1
Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303FCV1 | ZK | 1 | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Seznámení s fotografickými žánry, které přímo souvisí s dokumentární tvorbou – žurnalistická fotografie, dokumentární fotografie a portrét, osvojení si fotografické technologie a dosažení pokročilé úrovně.
Smyslem je pokusit se nalézt a co nejlépe poznat svůj přístup ke zpracování obrazu, autentický fotografický styl a druh vlastního obrazového citu.
Forma studia
Oborové praktické cvičení KDT - jeho realizace je konzultována v rámci semináře 303DF1 „Dokumentární fotografie 1“.
Předpoklady a další požadavky
Seznámení s fotografickými žánry, které přímo souvisí s dokumentární tvorbou – žurnalistická fotografie, dokumentární fotografie a portrét, osvojení si fotografické technologie a dosažení pokročilé úrovně.
Smyslem je pokusit se nalézt a co nejlépe poznat svůj přístup ke zpracování obrazu, autentický fotografický styl a druh vlastního obrazového citu.
Obsah kurzu
Výrobní list - zimní semestr
Povinná část:
Seznámení se základy analogové a digitální fotografie, vč. způsobů zpracování a archivace dat, základy práce s aplikacemi na zpracování fotografie; podle stupně individuální pokročilosti probereme:
-typy negativních i pozitivních čb. materiálů a jejich vlastnosti
-zpracování černobílého filmu – ukážeme si vývojnici /tank/ a zkusíme si ji sestavit a navinout filmový pás
-typy barevných materiálů a možnosti jejich zpracování
-základy práce s fotoaparátem – typy fotoaparátů pro portrét, reportážní a dokumentární fotografii a jejich technické vlastnosti
-probereme digitální formáty, archivaci, zkusíme si práci s fotografickými aplikacemi. Tyto základy budeme postupně rozvíjet pomocí jednoduchých cvičení.
Zadání vlastních cvičení:
1/ portrét nebo autoportrét - dvě fotografie:
a/ stylizovaný portrét – vytvoříte fotografii, na které fotografovaný ví, že ho někdo fotí, vy ho/ji stylizujete do prostředí a pracujete s postojem těla i výrazem tváře, sledujete přirozené světelné podmínky
b/ reportážní portrét – fotografie tváře nebo postavy pořízená při nějaké události, soukromé i veřejné
jde o to, naučit se reagovat na situaci, předvídat, počkat na správný okamžik, soustředit se na obraz
2/ zátiší - dvě fotografie:
a/ jedna fotografie nalezeného zátiší
-může jít o kompozici předmětů v přitažlivé světelné atmosféře nebo také o zátiší, které vás zaujme originalita předmětů a/nebo jejich kombinace
b/ jedna fotografie aranžovaného zátiší
-pokusíte se z vámi vybraných předmětů a ve vámi vybraném prostředí a světle sestavit zátiší
-nemá jít o technickou fotografii kompozice geometrických předmětů, ale o výtvarnou fotografii
-ostatní pravidla jsou stejná jako v bodě “a”
3/ zachycení události - jedna fotografie zachycující událost:
-událost může být soukromá i veřejná
-jako u reportážního portrétu jde o to, naučit se reagovat na situaci, předvídat, počkat na správný okamžik, soustředit se na obraz
-obraz by měl zprostředkovat, o jakou událost šlo a co se na místě stěžejního odehrávalo
Termín odevzdání pěti vytištěných fotografií formátu 13x18cm: do 20. 1.
Všechna cvičení zpracujte s autentickým zájmem, ale nekomplikujte si zbytečně život. Zadání vytvářejte v prostředí, kde se běžně pohybujete, jen zkuste fotit. Důležité je, abyste dost fotili. Na seminář noste i fotografie, které se vám líbily, ale nakonec neobstály v užším výběru.
Nepovinná část dle dohody:
1/ důkladnější seznámení s čb analogovou technologií fotografie – fotografické materiály, postup vyvolání filmu a fotografie
2/ společné navštěvování výstav
3/ setkávání s osobnostmi dokumentární a žurnalistické fotografie
4/ práce s obrazem na sociálních sítích
Doporučená nebo povinná literatura
Roland Barthes: Světlá komora
John Berger: O pohledu, Fra 2009
Nicolas Bourriaud, Postprodukce, Tranzit 2004
Anna Fárová: Dvě tváře, Torst 2016
Suzi Gablik: Selhala moderna, Votobia 1995
Fotografické publikace například nakladatelství Torst, Kant, Wo-men, Phaidon atd.
www.lensculture.com
www.dofoto.sk
Hodnoticí metody a kritéria
ZIMNÍ SEMESTR - Studenti a studentky se aktivně účastní výuky, průběžně konzultují své práce.
Závěrečné hodnocení v lednu.
Při práci je možné používat analogovou i digitální technologii nebo jejich kombinaci.
Po oba semestry probíhá na každé konzultační hodině i diskuze o současných trendech ve fotografii, fotografické technice, výstavách atd.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář-1819 (povinný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1819 (povinný předmět)