Hostující dílna: Sráč Sam
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303HDSS | ZK | 4 | 40S | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Rozpoznávání vazeb, struktura mocenských rámců. Omezení definujících principů.
Vnímání omezení jako nové formy fungování. Pohybem v prostředí vycházejícího z omezení lépe pochopit vlastní přístupy k práci. Prostřednictvím modelových příkladů vnímat termín péče v souvislostech s vlastní odpovědností.
Forma studia
Seminář a rezidenční dílna spojená s natáčením a postprodukcí - maximálně 10 studentů KDT.
Celkem 4 setkání:
- vstupní debata, vymezení pojmů a další práce
- 2x rezidenční setkání (ukázka rez. setkání); spolupráce při natáčení sběrného materiálu pro projekt AiC/Umělec na chatě; společný pohyb a zanechání vlastní režijní stopy v projektu
- záveřečná reflexe získaných zkušeností
Předpoklady a další požadavky
Aktivní účast na semináři a rezidenční dílně.
Schopnost myšlení a mobility (dopravit se někam vlakem nebo autobusem v určený čas).
Esej v rozsahu 2-3 NS na téma Archiv jako paměť.
Obsah kurzu
Sráč Sam (1969) je umělkyně, která žije a pracuje v České Bříze. Ve své práci se věnuje přehodnocování jazykových, vizuálních a sociálních vzorců. Založila galerii sam83, rezidenční centrum heARTbreaker, vydává nezávislý časopis PIŽMO a knižně vydala texty Vanda (2011), Kuniba má rád věci třikrát (2011) a Strach mého muže (2017). Založila video-archiv, který mapuje možnosti svobodného pohybu v umění bez využívání grantové politiky. Díky angažovanému přístupu patří k umělcům, kteří předjímali etický obrat v umění. Situace, které Sam nastavuje, jsou prostředí, v nichž demonstruje polohy manipulace a přístupů ke skutečnosti. V různém poměru přechází od výrazně artificiálních, jako jsou performance, po zcela přirozené, které jsou od reality nerozlišitelné. V každém případě je výsledkem nová zkušenost účastníka, i když může jít jen o vyvolání vzpomínky.
sam-srac-artlist
ceskatelevize-ivysilani-pruvan
ceskatelevize-artzona/tema/srac-sam
artforum-noemismolik-ghmp
Vlastní náplň dílny:
Úvodní seminář: v rámci dokumentaristického semináře v úterý 9. 10. 16:30-18:55 v učebně KDT 217
Při prvním setkání se pokusíme vydefinovat pojmy a možné přístupy pro další spolupráci. Představení modelů vztahujících se k tématům: rozpoznávání vazeb, struktur a mocenských rámců. Omezení definujících principů. Vnímání omezení jako nové formy fungování. Pohybem v prostředí vycházejícího z omezení lépe pochopit vlastní přístupy k práci. Prostřednictvím modelových příkladů vnímat termín péče v souvislostech s vlastní odpovědností. Současně zahájíme přípravu nutnou pro organizaci rezidenční dílny
Pojmy: mocenské rámce, utváření polí, omezení, péče
Poznámka: Bylo by fajn, když si budete něco myslet.
Mocenské pozice institucí? Pozice a pohyb v sociálních strukturách...
Dílna 1:
pátek až neděle 2-4. 11. 2018
Pomezí Českého lesa a Šumavy, zázemí v Klatovech
Máme několik lokací, kde se budou točit rozhovory, ateliéry a stavby. Pro orientaci se na začátku seznámíte s natočeným archivem. Zbývající čas strávíte natáčením pro rozšíření projektu „Umělec na chatě“. Pracovat budete společně s naším kameramanem. Kritika přístupů dokumentaristy, kameramana.
Mezi dílnami odevzdá každý esej v rozsahu 2 – 3 NS na téma Archiv jako paměť.
text může vycházet z těchto okruhů:
Dokumentarista paralelně se snímkem vytváří archiv.
Do jaké míry audiovizuální archiv může sloužit jako paměť?
Nezávislý archiv / archiv propagandy.
Kontext a manipulace obrazem. Selektivní paměť a selektivní dokument? Zakřivená realita?
Paměť a charakter. Může mít absence paměti fatální vliv na charakter?
podmínky pro přijetí: vlastní názor, argumentační schopnosti
Dílna 2:
sobota a neděle 8-9. 12. 2018
Česká Bříza
Revize natočeného materiálu. V té době už bude hrubý střih projektu AiC 2018. Naší společnou prací bude zapojit materiál z první dílny do videa. Diskuze na téma archiv jako zbytková hodnota. Seznámení s principy Vize pro novou kulturu a její místo
host: Denisa Bytelová
Závěrečný seminář: v rámci dokument. semináře v úterý 19. 12. 16:30-18:55 v učebně KDT 217
Rozbor textů. Reflexe nad získanou zkušeností. Projekce.
Doporučená nebo povinná literatura
SLAVICKÁ, Milena – PÁNKOVÁ, Marcela (eds.), Zakázané umění I, Výtvarné umění 19, 1995,
SLAVICKÁ, Milena – PÁNKOVÁ, Marcela (eds.), Zakázané umění II, Výtvarné umění 20, 1995,
Gablik Suzi, Selhala moderna?, Votobia 1995 zde
Mukařovský Jan, Studie z estetiky, Odeon, 1966
obrazové studium: Robert Venturi, Charles Jencks, Dan Graham
Hodnoticí metody a kritéria
Společná reflexe. Přístupy myšlení, péče a odpovědnosti. Schopnost rozhodnutí.
Poznámka
2 x seminář v Praze
1 x víkendová rezidenční dílna na Šumavě
1 x víkendová rezidenční dílna v České Bříze
esej v rozsahu 2-3 NS na téma Archiv jako paměť
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
09.10.2018 | 16:30–18:55 | Sráč Sam | Sborovna KDT 211 Lažanský palác |
paralelka 1 | ||
03.11.2018 | 10:00–17:00 | Sráč Sam | paralelka 1 | |||
04.11.2018 | 10:00–17:00 | Sráč Sam | paralelka 1 | |||
08.12.2018 | 10:00–17:00 | Sráč Sam | paralelka 1 | |||
09.12.2018 | 10:00–17:00 | Sráč Sam | paralelka 1 | |||
19.12.2018 | 16:30–18:55 | Sráč Sam | Sborovna KDT 211 Lažanský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819 (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819_1_rok (povinně volitelný předmět)