Hostující dílna: Sráč Sam

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303HDSS ZK 4 40S česky zimní

Garant předmětu

Alice RŮŽIČKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Alice RŮŽIČKOVÁ, Sráč Sam

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Rozpoznávání vazeb, struktura mocenských rámců. Omezení definujících principů.

Vnímání omezení jako nové formy fungování. Pohybem v prostředí vycházejícího z omezení lépe pochopit vlastní přístupy k práci. Prostřednictvím modelových příkladů vnímat termín péče v souvislostech s vlastní odpovědností.

Forma studia

Seminář a rezidenční dílna spojená s natáčením a postprodukcí - maximálně 10 studentů KDT.

Celkem 4 setkání:

Předpoklady a další požadavky

Aktivní účast na semináři a rezidenční dílně.

Schopnost myšlení a mobility (dopravit se někam vlakem nebo autobusem v určený čas).

Esej v rozsahu 2-3 NS na téma Archiv jako paměť.

Obsah kurzu

Sráč Sam (1969) je umělkyně, která žije a pracuje v České Bříze. Ve své práci se věnuje přehodnocování jazykových, vizuálních a sociálních vzorců. Založila galerii sam83, rezidenční centrum heARTbreaker, vydává nezávislý časopis PIŽMO a knižně vydala texty Vanda (2011), Kuniba má rád věci třikrát (2011) a Strach mého muže (2017). Založila video-archiv, který mapuje možnosti svobodného pohybu v umění bez využívání grantové politiky. Díky angažovanému přístupu patří k umělcům, kteří předjímali etický obrat v umění. Situace, které Sam nastavuje, jsou prostředí, v nichž demonstruje polohy manipulace a přístupů ke skutečnosti. V různém poměru přechází od výrazně artificiálních, jako jsou performance, po zcela přirozené, které jsou od reality nerozlišitelné. V každém případě je výsledkem nová zkušenost účastníka, i když může jít jen o vyvolání vzpomínky.

sam-srac-artlist

ceskatelevize-ivysilani-pruvan

ceskatelevize-artzona/tema/srac-sam

artforum-noemismolik-ghmp

Vlastní náplň dílny:

Úvodní seminář: v rámci dokumentaristického semináře v úterý 9. 10. 16:30-18:55 v učebně KDT 217

Při prvním setkání se pokusíme vydefinovat pojmy a možné přístupy pro další spolupráci. Představení modelů vztahujících se k tématům: rozpoznávání vazeb, struktur a mocenských rámců. Omezení definujících principů. Vnímání omezení jako nové formy fungování. Pohybem v prostředí vycházejícího z omezení lépe pochopit vlastní přístupy k práci. Prostřednictvím modelových příkladů vnímat termín péče v souvislostech s vlastní odpovědností. Současně zahájíme přípravu nutnou pro organizaci rezidenční dílny

Pojmy: mocenské rámce, utváření polí, omezení, péče

Poznámka: Bylo by fajn, když si budete něco myslet.

Mocenské pozice institucí? Pozice a pohyb v sociálních strukturách...

Dílna 1:

pátek až neděle 2-4. 11. 2018

Pomezí Českého lesa a Šumavy, zázemí v Klatovech

Máme několik lokací, kde se budou točit rozhovory, ateliéry a stavby. Pro orientaci se na začátku seznámíte s natočeným archivem. Zbývající čas strávíte natáčením pro rozšíření projektu „Umělec na chatě“. Pracovat budete společně s naším kameramanem. Kritika přístupů dokumentaristy, kameramana.

Mezi dílnami odevzdá každý esej v rozsahu 2 – 3 NS na téma Archiv jako paměť.

text může vycházet z těchto okruhů:

Dokumentarista paralelně se snímkem vytváří archiv.

Do jaké míry audiovizuální archiv může sloužit jako paměť?

Nezávislý archiv / archiv propagandy.

Kontext a manipulace obrazem. Selektivní paměť a selektivní dokument? Zakřivená realita?

Paměť a charakter. Může mít absence paměti fatální vliv na charakter?

podmínky pro přijetí: vlastní názor, argumentační schopnosti

Dílna 2:

sobota a neděle 8-9. 12. 2018

Česká Bříza

Revize natočeného materiálu. V té době už bude hrubý střih projektu AiC 2018. Naší společnou prací bude zapojit materiál z první dílny do videa. Diskuze na téma archiv jako zbytková hodnota. Seznámení s principy Vize pro novou kulturu a její místo

host: Denisa Bytelová

Závěrečný seminář: v rámci dokument. semináře v úterý 19. 12. 16:30-18:55 v učebně KDT 217

Rozbor textů. Reflexe nad získanou zkušeností. Projekce.

Doporučená nebo povinná literatura

SLAVICKÁ, Milena – PÁNKOVÁ, Marcela (eds.), Zakázané umění I, Výtvarné umění 19, 1995,

SLAVICKÁ, Milena – PÁNKOVÁ, Marcela (eds.), Zakázané umění II, Výtvarné umění 20, 1995,

Gablik Suzi, Selhala moderna?, Votobia 1995 zde

Mukařovský Jan, Studie z estetiky, Odeon, 1966

obrazové studium: Robert Venturi, Charles Jencks, Dan Graham

Hodnoticí metody a kritéria

Společná reflexe. Přístupy myšlení, péče a odpovědnosti. Schopnost rozhodnutí.

Poznámka

2 x seminář v Praze

1 x víkendová rezidenční dílna na Šumavě

1 x víkendová rezidenční dílna v České Bříze

esej v rozsahu 2-3 NS na téma Archiv jako paměť

Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
09.10.2018 16:30–18:55 Sráč Sam Sborovna KDT 211
Lažanský palác
paralelka 1
03.11.2018 10:00–17:00 Sráč Sam
paralelka 1
04.11.2018 10:00–17:00 Sráč Sam
paralelka 1
08.12.2018 10:00–17:00 Sráč Sam
paralelka 1
09.12.2018 10:00–17:00 Sráč Sam
paralelka 1
19.12.2018 16:30–18:55 Sráč Sam Sborovna KDT 211
Lažanský palác
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2018/2019:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů