Postup práce

Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303POPR Z 2 česky zimní

Garant předmětu

Jan ŠÍPEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jan ŠÍPEK

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Realizace filmového cvičení Postup práce učí studenty následujícím dovednostem:

  1. vymyslet krátký příběh s pointou a s příhledem k jednotě času a místa děje
  2. rozzáběrovat tento příběh tak, aby na sebe záběry bezprostředně navazovaly (což vylučuje použití paralelní montáže, časových a prostorových skoků a např. jump-cutů)
  3. rozkreslit si jej do storyboardu
  4. připravit natáčení + natočit jej na 16 mm kameru Bolex
  5. sestřihat a spolu se zvukařem jednoduše ozvučit

Smysl cvičení spočívá především ve zkušenosti příběh rozzáběrovat jako u hraného filmu (změny úhlů, ohniska, šířek záběru a rakursu), s čímž by se filmař dokumentarista jinak spíše nesetkal.

Forma studia

Realizace filmového cvičení.

Konzultace námětu a později storyboardu.

Analýza hrubého materiálu.

Konzultace ve střižně.

Prezentace filmu.

Výše uvedené se děje v rámci Dílny 1. ročníku, takže veškeré diskuze probíhají kolektivně, studenti se radí i vzájemně.

Předpoklady a další požadavky

Student musí mít dobrou znalost filmové kamery Bolex a a měl by zvládat základy exponometrie (práce se spotmetrem).

Obsah kurzu

Zadání filmového cvičení POSTUP PRÁCE:

Zaznamenejte libovolný inscenovaný výjev ve 12-15 záběrech tak, aby na sebe plynule navazovaly (jednota času a místa). Vyprávějte filmem.

Několik doporučení k Postupu práce:

Smyslem a účelem Postupu práce je především naučit se ZÁBĚROVAT, tj. rozdělit SMYSLUPLNĚ krátký děj do 12-15 záběrů.

Děj INSCENUJTE, jedině tak v klidu dosáhnete zamýšleného rozzáběrování (proto zásadně nedoporučuji zabijačku, výlov rybníka apod. - dokumentární/autentické dění totiž nezastavíte a žádný záběr nezopakujete, navíc nemáte šanci si pohlídat návaznost, záběry si totiž musíte natočit s přesahy). Počítejte s tím, že natáčení 12-15 záběrů inscenovaného výjevu zabere 1-2 dny (odvisí od výpravnosti námětu)!

Zachování jednoty času a místa znamená, že děj je kontinuální a všechny záběry na sebe bezprostředně navazují, nevymýšlejte tedy žádné paralelní a rapid-montáže (v těch lze spojit cokoliv s čímkoliv).

NEzvolte si TITĚRNÝ DĚJ - např. pečení štrůdlu, nebo výměna baterky v hodinkách, nebo drchání paruky - tyhle náměty neumožňují dostatečný rejstřík úhlů a šířek záběrů, což znamená, že se na nich nenaučíte nic o záběrování a celou dobu se jen budete neúspěšně mořit s makrodetaily (složité i exponometricky).

PP se (stále ještě) točí na 16mm ČB inverzi - kamerou Bolex (pohon na péro, takže nejdelší záběr může mít 25sec), střihat budete na střihacím stole.

Všechny záběry si nakreslete = vytvořte si co nejpřesnější storyboard vč. půdorysů složitějších záběrů. Pakliže si zpočátku nedokážete záběry představit, můžete si vypomoci foto-storyboardem.

Doporučená nebo povinná literatura

Ukázky profesionálních storyboardů.

Doslovný návod, jak se dělá storyboard:

http://www.claytowne.com/beats-digging-ditches/storyboard-tutorial-how-to-create-storyboards-for-film-video-and-television/

Manuál ke kameře Bolex:

http://www.intervalometers.com/resource/manuals.php

Postup práce Terezy Nvotové, FAMU 2009:

http://www.youtube.com/user/terezanvotova#p/a/u/2/2GDVNYfamao

Hodnoticí metody a kritéria

Kredit je udělen na základě úspěšně dokončeného a odevzdaného filmu ve formátu DVD, příp. v podobě servisky (pro překladatele: ručně sestřihaného filmového pásu).

Poznámka

žádné

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů