Postup práce
Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303POPR | Z | 2 | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Realizace filmového cvičení Postup práce učí studenty následujícím dovednostem:
- vymyslet krátký příběh s pointou a s příhledem k jednotě času a místa děje
- rozzáběrovat tento příběh tak, aby na sebe záběry bezprostředně navazovaly (což vylučuje použití paralelní montáže, časových a prostorových skoků a např. jump-cutů)
- rozkreslit si jej do storyboardu
- připravit natáčení + natočit jej na 16 mm kameru Bolex
- sestřihat a spolu se zvukařem jednoduše ozvučit
Smysl cvičení spočívá především ve zkušenosti příběh rozzáběrovat jako u hraného filmu (změny úhlů, ohniska, šířek záběru a rakursu), s čímž by se filmař dokumentarista jinak spíše nesetkal.
Forma studia
Realizace filmového cvičení.
Konzultace námětu a později storyboardu.
Analýza hrubého materiálu.
Konzultace ve střižně.
Prezentace filmu.
Výše uvedené se děje v rámci Dílny 1. ročníku, takže veškeré diskuze probíhají kolektivně, studenti se radí i vzájemně.
Předpoklady a další požadavky
Student musí mít dobrou znalost filmové kamery Bolex a a měl by zvládat základy exponometrie (práce se spotmetrem).
Obsah kurzu
Zadání filmového cvičení POSTUP PRÁCE:
Zaznamenejte libovolný inscenovaný výjev ve 12-15 záběrech tak, aby na sebe plynule navazovaly (jednota času a místa). Vyprávějte filmem.
Několik doporučení k Postupu práce:
Smyslem a účelem Postupu práce je především naučit se ZÁBĚROVAT, tj. rozdělit SMYSLUPLNĚ krátký děj do 12-15 záběrů.
Děj INSCENUJTE, jedině tak v klidu dosáhnete zamýšleného rozzáběrování (proto zásadně nedoporučuji zabijačku, výlov rybníka apod. - dokumentární/autentické dění totiž nezastavíte a žádný záběr nezopakujete, navíc nemáte šanci si pohlídat návaznost, záběry si totiž musíte natočit s přesahy). Počítejte s tím, že natáčení 12-15 záběrů inscenovaného výjevu zabere 1-2 dny (odvisí od výpravnosti námětu)!
Zachování jednoty času a místa znamená, že děj je kontinuální a všechny záběry na sebe bezprostředně navazují, nevymýšlejte tedy žádné paralelní a rapid-montáže (v těch lze spojit cokoliv s čímkoliv).
NEzvolte si TITĚRNÝ DĚJ - např. pečení štrůdlu, nebo výměna baterky v hodinkách, nebo drchání paruky - tyhle náměty neumožňují dostatečný rejstřík úhlů a šířek záběrů, což znamená, že se na nich nenaučíte nic o záběrování a celou dobu se jen budete neúspěšně mořit s makrodetaily (složité i exponometricky).
PP se (stále ještě) točí na 16mm ČB inverzi - kamerou Bolex (pohon na péro, takže nejdelší záběr může mít 25sec), střihat budete na střihacím stole.
Všechny záběry si nakreslete = vytvořte si co nejpřesnější storyboard vč. půdorysů složitějších záběrů. Pakliže si zpočátku nedokážete záběry představit, můžete si vypomoci foto-storyboardem.
Doporučená nebo povinná literatura
Ukázky profesionálních storyboardů.
Doslovný návod, jak se dělá storyboard:
Manuál ke kameře Bolex:
http://www.intervalometers.com/resource/manuals.php
Postup práce Terezy Nvotové, FAMU 2009:
http://www.youtube.com/user/terezanvotova#p/a/u/2/2GDVNYfamao
Hodnoticí metody a kritéria
Kredit je udělen na základě úspěšně dokončeného a odevzdaného filmu ve formátu DVD, příp. v podobě servisky (pro překladatele: ručně sestřihaného filmového pásu).
Poznámka
žádné
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář-1819 (povinný předmět)