Realizační dílna 1. ročníku 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303RD2 Z 1 3T česky letní

Garant předmětu

Jan ŠÍPEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jan ŠÍPEK

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Realizační dílna je zaměřena na tvorbu autorského (dokumentárního) filmu. První semestr slouží k získávání základních filmových praktických dovedností, ověřování motivací, hledání témat, tvorbě scénářů. Těžištěm druhého semestru jsou intenzivní konzultace k natáčení a střihu filmů. Smyslem předmětu je provést studenty cyklem vzniku díla a především podnítit vývoj jejich vlastní filmové řeči.

Forma studia

Od všech zúčastněných se požaduje zejména vůle k dialogu. Studenti - budoucí autoři (dokumentárních) filmů - by měli rozvíjet svou tvůrčí osobnost = sršet nápady, přinášet témata, podněcovat rozpravu, individuálně se zdokonalovat. Před realizací svých klauzurních filmů každý srozumitelně obhájí: CO bude natáčet - PROČ to bude natáčet - JAK to bude natáčet.

Interaktivní řízený dialog, dramaturgická analýza literárních podkladů - námětů a scénářů, dramaturgická analýza obhlídek, dramaturgie střihových verzí. Analýza ukázech z filmů předešlých studentů Katedry dokumentární tvorby, srovnávací analýza literárních podkladů a hotového díla.

Předpoklady a další požadavky

Od všech zúčastněných se požaduje zejména vůle k dialogu. Studenti - budoucí autoři (dokumentárních) filmů - by měli rozvíjet svou tvůrčí osobnost = sršet nápady, přinášet témata, podněcovat rozpravu, individuálně se zdokonalovat. Před realizací svých klauzurních filmů každý srozumitelně obhájí: CO bude natáčet - PROČ to bude natáčet - JAK to bude natáčet.

Obsah kurzu

Smysl dílny je nejen vést studenty v jejich praktických cvičeních, ale také být jakýmsi domovským přístavem, platformou, kde se mluví o filmu, kultuře, životě a světě vůbec.

-DÍLNA JE SETKÁNÍ. Proces vzájemné kultivace. Útokem i hájením, myšlenkou i vcítěním, jiskrou i zmrazením. Dílna je místo permanentního dění, ale s vhodným zastavením pro intenzivní reakci. Risk i jistota.

Hranice dílny jsou proměnlivé.

-DÍLNA JE HŘIŠTĚ. Otevřená souhra a souboj. Dílna je vhodná pro zkoumání herních (tvůrčích) pozic. Např. z původní pozice umět vystoupit a cvičně zaujmout odlišnou. Spoluhra je i zodpovědná protihra. Dobrý hráč nehraje jen na sebe.

Autor by měl být i autoritou.

-DÍLNA JE KONFRONTACE. Rozmluva nad obecným. Ověřování vnitřních motivací k tvorbě. Promýšlení důvodů a možných významů díla ve společenských souvislostech. Reflexe tématu v připravovaném filmu.

Je (bude) tvůrčí čin přesvědčení (přesvědčivý)?

-DÍLNA JE SERVIS. Průzkum konkrétního. Rozvíjení osobní filmové řeči. Nahlížení možných úhlů pohledu. Prověrka stylů a škály jejich pravidel. Prohlubování mediální gramotnosti a interpretační citlivosti.

Správná otázka směřuje k správné odpovědi.

-DÍLNA NENÍ DOGMA. Provokace inspirací. Přítomní se neujišťují o své jedinečnosti, ale vzájemně se kriticky podněcují. Tvůrčí cílevědomost by neměla vést k samolibému kariérismu. Dílna se nesmí stát uzavřenou sektou - školou jedné řeči.

Originalita nezaručuje osobitost.

Doporučená nebo povinná literatura

Literatura k filmu:

Bazin, André : Co je to film?; Československý filmový ústav; Praha; 1979

Bresson, Robert: Poznámky o kinematografu; Dauphin; Praha; 1998

Carriére, Jean-Claude: Vyprávět příběh; NFA; Praha; 1995

Drvota, Mojmír: Základní složky filmu; NFA; Praha; 1994

Ejzenštejn, Sergej: O stavbě uměleckého díla; Československý spisovatel, Praha, 1963

Epstein, Jean: Poetika obrazů; Hermann & synové; Praha; 1997

Gauthier, Guy: Dokumentární film, jiná kinematografie; AMU a Ji hlava; Praha; 2004

Gogola ml., Jan: Smrt dokumentárnímu filmu! Ať žije film! Od díla k dění!; Dipl. pr. FAMU; 2001

Monaco, James: Jak číst film; Albatros ; Praha; 2004

Nichols, Bill: Úvod do dokumentárního filmu; AMU; Praha; 2010

Truffaut, Francois: Rozhovory Hitchcock- Truffaut; ČSFÚ; Praha; 1987

Ulver, Stanislav: Západní filmová avantgarda; ČFÚ; Praha; 1991

Worth, Sol: Obrazy nemohou říkat ne; in: Sborník filmové teorie I; ČFÚ; 1991

Barthes, Roland: Světlá komora - vysvětlivka k fotografii; Archa; Bratislava; 1994

Bernard, Jan: Jazyk, kinematografie, komunikace; NFA; Praha; 1995

Blažek, Bohuslav: TVáří TVář k obrazovce; SLON; Praha; 1995

Deleuze, Gilles: Obraz-pohyb; NFA; Praha; 2000

Eco, Umberto: Mysl a smysl; Nadace Vize; Praha; 2000

Flusser, Vilém: Do univerza technických obrazů; OSVU; Praha; 2001

Foucault, Michel: Diskurs, autor, genealogie; Svoboda; Praha; 1994

McLuhan, Marshall: Jak rozumět médiím; Odeon; Praha; 1991

Sontágová, Susan: O fotografii; Paseka; Praha; 2002

Virilio, Paul: Informatická bomba; Pavel Mervart; 2004

Sborník; kolektiv autorů: Média a realita; FSS MU; Brno; 2001

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě:

Poznámka

žádné

Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2018/2019:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 211
Sborovna KDT 211

(Lažanský palác)
Šípek J.
13:05–14:45
(paralelka 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 13:05–14:45 Jan Šípek Sborovna KDT 211
Lažanský palác
paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů