Realizační dílna 1. ročníku 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303RD2 | Z | 1 | 3T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Realizační dílna je zaměřena na tvorbu autorského (dokumentárního) filmu. První semestr slouží k získávání základních filmových praktických dovedností, ověřování motivací, hledání témat, tvorbě scénářů. Těžištěm druhého semestru jsou intenzivní konzultace k natáčení a střihu filmů. Smyslem předmětu je provést studenty cyklem vzniku díla a především podnítit vývoj jejich vlastní filmové řeči.
Forma studia
Od všech zúčastněných se požaduje zejména vůle k dialogu. Studenti - budoucí autoři (dokumentárních) filmů - by měli rozvíjet svou tvůrčí osobnost = sršet nápady, přinášet témata, podněcovat rozpravu, individuálně se zdokonalovat. Před realizací svých klauzurních filmů každý srozumitelně obhájí: CO bude natáčet - PROČ to bude natáčet - JAK to bude natáčet.
Interaktivní řízený dialog, dramaturgická analýza literárních podkladů - námětů a scénářů, dramaturgická analýza obhlídek, dramaturgie střihových verzí. Analýza ukázech z filmů předešlých studentů Katedry dokumentární tvorby, srovnávací analýza literárních podkladů a hotového díla.
Předpoklady a další požadavky
Od všech zúčastněných se požaduje zejména vůle k dialogu. Studenti - budoucí autoři (dokumentárních) filmů - by měli rozvíjet svou tvůrčí osobnost = sršet nápady, přinášet témata, podněcovat rozpravu, individuálně se zdokonalovat. Před realizací svých klauzurních filmů každý srozumitelně obhájí: CO bude natáčet - PROČ to bude natáčet - JAK to bude natáčet.
Obsah kurzu
Smysl dílny je nejen vést studenty v jejich praktických cvičeních, ale také být jakýmsi domovským přístavem, platformou, kde se mluví o filmu, kultuře, životě a světě vůbec.
-DÍLNA JE SETKÁNÍ. Proces vzájemné kultivace. Útokem i hájením, myšlenkou i vcítěním, jiskrou i zmrazením. Dílna je místo permanentního dění, ale s vhodným zastavením pro intenzivní reakci. Risk i jistota.
Hranice dílny jsou proměnlivé.
-DÍLNA JE HŘIŠTĚ. Otevřená souhra a souboj. Dílna je vhodná pro zkoumání herních (tvůrčích) pozic. Např. z původní pozice umět vystoupit a cvičně zaujmout odlišnou. Spoluhra je i zodpovědná protihra. Dobrý hráč nehraje jen na sebe.
Autor by měl být i autoritou.
-DÍLNA JE KONFRONTACE. Rozmluva nad obecným. Ověřování vnitřních motivací k tvorbě. Promýšlení důvodů a možných významů díla ve společenských souvislostech. Reflexe tématu v připravovaném filmu.
Je (bude) tvůrčí čin přesvědčení (přesvědčivý)?
-DÍLNA JE SERVIS. Průzkum konkrétního. Rozvíjení osobní filmové řeči. Nahlížení možných úhlů pohledu. Prověrka stylů a škály jejich pravidel. Prohlubování mediální gramotnosti a interpretační citlivosti.
Správná otázka směřuje k správné odpovědi.
-DÍLNA NENÍ DOGMA. Provokace inspirací. Přítomní se neujišťují o své jedinečnosti, ale vzájemně se kriticky podněcují. Tvůrčí cílevědomost by neměla vést k samolibému kariérismu. Dílna se nesmí stát uzavřenou sektou - školou jedné řeči.
Originalita nezaručuje osobitost.
Doporučená nebo povinná literatura
Literatura k filmu:
Bazin, André : Co je to film?; Československý filmový ústav; Praha; 1979
Bresson, Robert: Poznámky o kinematografu; Dauphin; Praha; 1998
Carriére, Jean-Claude: Vyprávět příběh; NFA; Praha; 1995
Drvota, Mojmír: Základní složky filmu; NFA; Praha; 1994
Ejzenštejn, Sergej: O stavbě uměleckého díla; Československý spisovatel, Praha, 1963
Epstein, Jean: Poetika obrazů; Hermann & synové; Praha; 1997
Gauthier, Guy: Dokumentární film, jiná kinematografie; AMU a Ji hlava; Praha; 2004
Gogola ml., Jan: Smrt dokumentárnímu filmu! Ať žije film! Od díla k dění!; Dipl. pr. FAMU; 2001
Monaco, James: Jak číst film; Albatros ; Praha; 2004
Nichols, Bill: Úvod do dokumentárního filmu; AMU; Praha; 2010
Truffaut, Francois: Rozhovory Hitchcock- Truffaut; ČSFÚ; Praha; 1987
Ulver, Stanislav: Západní filmová avantgarda; ČFÚ; Praha; 1991
Worth, Sol: Obrazy nemohou říkat ne; in: Sborník filmové teorie I; ČFÚ; 1991
Barthes, Roland: Světlá komora - vysvětlivka k fotografii; Archa; Bratislava; 1994
Bernard, Jan: Jazyk, kinematografie, komunikace; NFA; Praha; 1995
Blažek, Bohuslav: TVáří TVář k obrazovce; SLON; Praha; 1995
Deleuze, Gilles: Obraz-pohyb; NFA; Praha; 2000
Eco, Umberto: Mysl a smysl; Nadace Vize; Praha; 2000
Flusser, Vilém: Do univerza technických obrazů; OSVU; Praha; 2001
Foucault, Michel: Diskurs, autor, genealogie; Svoboda; Praha; 1994
McLuhan, Marshall: Jak rozumět médiím; Odeon; Praha; 1991
Sontágová, Susan: O fotografii; Paseka; Praha; 2002
Virilio, Paul: Informatická bomba; Pavel Mervart; 2004
Sborník; kolektiv autorů: Média a realita; FSS MU; Brno; 2001
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- komplexní aktivity během společného dialogu - příprav klauzurních filmů
- vypracování všech literárních podkladů připravovaných filmů
- průběžné prezentace natočeného materiálu
- finální prezentace hotových sestřihů jednotlivých filmů
Poznámka
žádné
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 13:05–14:45 | Jan Šípek | Sborovna KDT 211 Lažanský palác |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář-1819 (povinný předmět)