Výrazové prostředky v dokumentárním filmu 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303VPD2 | ZK | 2 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Předmět je konstruován ze dvou paralelních linií: Metodologické a analytické.
Ve dvou semestrech se posluchač seznámí se všemi etapami vzniku autorského díla budovaného zcela nebo převážně z audiovizuálního obrazu reality. Obecně: Díla dokumentární tvorby. S jednotlivými složkami výrazového aparátu jež má tvůrčí dokumentaristika k dispozici a možnostmi jejich efektivního užití.
V prvé řadě s metodikou a etapami procesu koncepčního dramaturgického myšlení při formování a formulování námětu a tématu díla.
Dále předmět seznamuje s realizačními metodami dokumentaristiky reportážní a rekonstrukční, s jejich možnostmi a aplikacemi v procesu realizace.
Analyzuje realizační postupy, výstavbu a komponenty dokumentárního záběru. Výstavbu motivu a situace při realizaci dokumentárního díla a jeho kompozice ve vztahu k jednotlivým žánrům, skladebné postupy a vztahy vizuálních a zvukových výrazových prostředků.
Téměř každá přednáška vychází z podrobné strukturální analýzy některého z významných děl historie dokumentaristiky nebo současného dokumentu, případně jejich relevantních částí. Z konkrétních realizací jsou pak odvozovány a potvrzovány teoretické informace.
Předmět je profesní a klade důraz na společný „řečový“ základ audiovizuálního vyjadřování, na kontinuitu a kauzalitu vývoje vyjadřovacích prostředků jejich užití a působení.
Důraz je kladen i na aktivitu studentů. V diskusi o jednotlivých ukázkách a tvůrčích postupech jsou vedeni k tomu, aby o nich dovedli samostatně uvažovat, definovat je, přesně formulovat a zejména aplikovat poučeně a současně kreativně a osobitě ve vlastní tvůrčí praxi.
Forma studia
Semináře, projekce, strukturální analýzy promítnutých filmů, řízená diskuse.
Předpoklady a další požadavky
Absolvovat předmět Výrazové prostředky v dokumentárním filmu 1. Předmět je koncipován jako dvousemestrový v logické návaznosti probíraných temat.
Obsah kurzu
- Dramaturgická a realizační problematika práce s historickým archivním materiálem I. Ideologie a ideologizace jeho strukturování.
Filmy: Obyčejný fašismus /M.Room/
Triumf Vůle / L.Rifenstahlová /
- Dramaturgická a realizační problematika práce s historickým archivním materiálem II. Různé koncepce a přístupy. Vlivy kulturní, sociální a historické tradice.
Film: Hitler / P.Rotha /
- Dokumentární film a propaganda. Modely. Možnosti. Užití a zneužití. Historické příklady a souvislosti.
Film: Goebels /BBC serie „Umíme ovládat vaše vědomí“/
- Dramaturgické a režijní aspekty koncipování specifického archivního materiálu. Amatérské záznamy a filmy etc.
Film: Soukromé Maďarsko / I. Forgazc /
- Dokumentární materiál, dokumentaristická sekvence a hraný film. Možnosti. Typy. Extrémy. Prolínání režijní metodiky v hraném a dokumentárním projektu. Budování realistické a reálné atmosféry prostředí. Dokumentární materiál jako obraz psychologického stavu dramatické postavy.
Film: Divoké oko / S. Mayers /
- Problematika koncepce a realizace sběrného dokumentu.
Filmy: Na kus řeči v šalandě. Krejča, Svoboda, Faust / R. Adler /
The Stoor / Weismann /
Manželské etudy-Výběr /Třeštíková /
- Portrétní dokument. Formy a metamorfózy viděné optikou vývoje výrazových prostředků kinematografie.
Film: Žít svůj život - Fotograf J.Sudek / E. Schorm /
- Současný portrétní dokument. Jeho formy a realizační aspekty.
Příprava a natáčení. Vztah dokumentaristy a portrétovaného.
Filmy: Ester Krumbachová - Gen / J. Němec /
Poutník - Josef Koudelka / R. Adler /
Jedna setina / T. Hejtmánek /
Aimless Walk / M. Kudlacek /
- Scénář dokumentárního filmu. Různé typy možnosti a postupy. Extrémní názory. Kontinuita dramaturgického myšlení ve všech etapách realizace a přípravy dokumentaristického projektu.
- Současné uplatnění a perspektivy tvůrčí dokumentaristiky v médiích a distribuci. Kritická analýza.
- Komerce a způsoby jimiž se zmocňuje dokumentárního materiálu a jeho kvalit.
Film: Naoemi Campbelová / Serie BBC Modelky /
- Etické problémy, úskalí a normy v práci dokumentaristy.
Filmy: Proměny přítelkyně Evy / D. Vihanová /
Máňa. Máňa po deseti letech / O. Sommerová /
- Závěrečná rekapitulace. Přednesení písemných prací. Příprava na kolokvium.
Filmy k projekci mohou být doplňovány podle aktuálních požadavků.
Doporučená nebo povinná literatura
BILL NICHOLS
Úvod do dokumentárního filmu
Akademie múzických umění v Praze a Jihlavský spolek amatérských filmařů, 2010
ISBN 978-80-7331-181-0
Guido Aristarco
Dějiny filmových teorií
ORBIS Praha 1968
Guy Gauthier
Dokumentární film, jiná kinematografie
AMU Praha, MFDF Jihlava
2004ISBN 80-7331-023-6
Gilles Deleuze
Film 1 Obraz-Pohyb
Národní filmový archiv Praha 2000
ISBN 80-7004-098-X
Gilles Deleuze
Film 2 Obraz-Čas
Národní filmový archiv Praha 2006
ISBN 80-7004-127-7
Rudolf Adler
Cesta k filmovému dokumentu
FAMU, AMU Praha 2001
/ třetí rozšířenné vydání /
ISBN 80-8588š-72-4
Jerzy Płažewski
Dějiny filmu 1895 ? 2005
ACADEMIA Praha 2009
ISBN 978-80-200-1689-8
Béla Balázs
FILM Vývoj a podstata nového umenia
SVKL Bratislava 1958
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky úspěšného dokončení předmětu:
Minimálně 50% prezence
Aktivní účast v diskusi
Krátký esej v rozsahu minimálně dvou stran zaměřený speciálně na užití výrazových prostředků v některém z promítaných a analyzovaných filmů
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 15:40–17:15 | Rudolf ADLER | Sborovna KDT 211 Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Režie - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Režie - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1819 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1819 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)