Základy tvorby audiovizuálního obrazu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303ZTA1 | Z | 1 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Představit posluchačům filmové médium jako svébytný způsob interpretace s bohatou škálou výrazových prostředků.
- Osvětlit jim základní pravidla filmové řeči.
- Naučit je ovládat kameru, aby se jakožto dokumentaristé dokázali chopit role kameramana.
- Seznámit je s výrazovými prostředky filmu natolik, aby dokázali režijně vést natáčení Autorské reportáže a Mého pohledu (jedná se o filmy prvního ročníku KDT).
- A přitom je nezbavit nepoučené radosti z filmu, kterou zažili, když něco poprvé natočili.
Forma studia
Seminář, analýza ukázek z filmů, realizace praktických cvičení, diskuze.
Příklad fotografického cvičení, díky němuž se studenti seznamují se základními vyjadřovacími prostředky technického obrazu. Jedná se především o perspektivu, kompozici, hloubku pole ostrosti, typy objektivů, vztahy plánů, filmovou osu apod.
Fotocvičení DVOJICE
S použitím nejlépe digitálního fotoaparátu nasnímejte následující dvojice:
- Vyfoťte DETAIL tváře, postava stojí na ulici
A) za použití objektivu s nejdelším ohniskem (nazoomováno)
B) zachovejte stejnou šířku záběru a snímek pořiďte za použití objektivu s nejkratším ohniskem
→ v obou případech pracujte s perspektivou ubíhající ulice za hlavou modelu, dbejte na čistotu kompozice! nekomponujte na střed, nenechávejte příliš velký prostor nad hlavou, naopak nechte více místa ve směru pohledu... heslo: lampa roste z hlavy... Vřele doporučuji použít stativ.
- Vyfoťte vlastní ruku před jakýmkoliv pozadím tak,
A) aby ruka byla ostrá a pozadí též
B) aby ruka byla ostrá, avšak pozadí nikoliv
- Vyfoťte interiér pokoje s oknem, za nímž se smráká (případně svítá, nebo je pod mrakem) a uvnitř svítí žárovkové světlo. Použijte předvolených navážení na bílou:
A) naváženo na umělé osvětlení - symbol žárovky
B) naváženo na přirozené osvětlení - symbol sluníčka
→ dbejte na to, aby okno nebylo přesvětlené („vyžrané“) a interiér pokoje příliš tmavý = hlídejte si kresbu ve světlech i ve stínech
- Postavte si libovolné zátiší večer doma na stole a vyfoťte ho při dvou rozlišných způsobech nasvětlení:
A) s použitím blesku - světelný zdroj v ose objektivu
B) s použitím stolní lampičky, zátiší nasvětlíte z boku
C) třetí záběr nasviťte opět pomocí lampičky, ale tak, abyste docílili stejného charakteru osvětlení jako v případě fotografie A)
→ všímejte si radikálních proměn dojmu prostorovosti
- Vyfoťte portrét v polodetailu pomocí umělého osvětlení:
A) sviťte přímo, miřte lampou na portrétovaného
B) sviťte odrazem, o bílou stěnu, nebo ještě lépe o list bílého papíru (čím větší, tím lepší + lze významněji ovlivnit úhel zasvětlení)
- Vyfoťte portrét (PD-D) v přímém slunečním světle (nejlépe v protisvětle):
A) použijte odraznou desku na změkčení stínů (tedy jako doplňkový zdroj)
B) pořiďte tentýž záběr bez odrazné desky
- Vyfoťte dvojici (použijte figuranty), která stojí na ulici naproti sobě tak, aby následující dva záběry na sebe střihově vázaly:
A) C-PC, oba z profilu
B) PD-D, přes rameno postavy, které stojí vlevo na partnera
C) PD-D, přes rameno postavy, které stojí vpravo na partnera
→ zohledněte druhý plán, pozadí tak, aby bylo patrné, kde se ti dva zastavili
Předpoklady a další požadavky
Základní znalost práce s digitálním fotoaparátem a videokamerou. V případě filmového cvičení Postup práce musí student ovládat 16 mm kameru Bolex a základy exponometrie (práce se spotmetrem).
Obsah kurzu
Předmětem našeho zájmu bude filmová řeč. Budeme tedy větší důraz klást na formu: jak to natočit...avšak akademická poučka poučuje, že forma je od obsahu neoddělitelná, takže se pokaždé budeme ptát, proč právě TOTO točit právě TAKHLE a ne JINAK??
Filmová řeč = budeme se učit mluvit filmem. Umět mluvit, vyprávět filmem je totéž jako mluvit finsky, nebo jinou cizí řečí.
Naučit se cizí řeč a napsat v ní knihu. Nejen se v ní domlouvat, ale i tvořit. Nebo ji dokonce proměňovat. (Fousatá výzva, která by ale měla zaznít.)
Film disponuje specifickým způsobem vyprávění: tím se odlišuje od divadla, literatury, fotografie apod. Když ty filmu vlastní prostředky nepoužíváte, tak ho vlastně zneužíváte k tomu jinému: zaměňujete jej s divadlem, literaturou, nebo fotografií, okrádáte jej o to, čím je. (JE filmem.) Matoucí na tom je, že film si z výše vyjmenovaných tvořivých odvětví hodně půjčuje, to ale neznamená, že by měl přestat být sám sebou.
Ruchový mikrofon na kameře svádí k natáčení keců (příklad záměny filmu s rozhlasem)! Kamera není diktafon a synchronní kamera byla prvním hřebíkem do rakve skutečného (kinematografického, nerozhlasového) filmu. A pak taky: „Neoznamovat, co uvidíme; nevyprávět, co jsme viděli.“ (Jean-Claud Carriere)
Potíž je v tom, že „filmsky“ rozumějí všichni.
Pozor! - rozumět a mluvit není totéž. Jsou to dvě odlišné schopnosti.
Odmala jsme pod vlivem televize a filmu a internetu a to nás naučilo audiovizuálnímu jazyku/kódu rozumět. Nenaučilo nás to jím mluvit.
Ze začátku se budeme zabývat výhradně statickým obrazem, neboli fotografií. Budeme se věnovat základům výstavby obrazu jako takového. Zásadám kompozice, úhlu a šířce záběru, rakurzu (nadhled, podhled) a budeme mluvit i o světle. K filmu přejdeme tím, že se obeznámíme se základními funkcemi videokamery = lze na ní šikovně předvádět, simulovat ovlivnitelné parametry filmového obrazu. Po tomhle základním vhledu učiníme první pokusy formulovat něco filmsky.
Praktický cíl předmětu:
Dokumentarista sám sobě štábem. Ovládnout kameru a být schopen zapojit mikrofon usnadňuje tvůrčí i ryze praktickou komunikaci s kameramanem a zvukařem, případně to dokonce umožňuje je zastoupit. Dokumentarista povětšinou situaci neinscenuje, ale sleduje a zaznamenává, na čemž se však největší měrou podílí kameraman (situace nevratně běží a kameraman rozhoduje i za režiséra, jak se ve které situaci zachová, jak záběr zarámuje apod.). A proto musí být dokumentarista schopen předmět svého zájmu (= situaci) nahlížet zejména skrz kameru. Intuitivní používání audiovizuálních konzervantů vede k radosti z hrubého materiálu: všechno natočené překvapuje a to, co se náhodou povedlo, dokonce příjemně. Potvrzením smyslu předmětu bude, když se zmíněné překvapení (a radost) vytratí a nahradí jej uvědomění, co všechno šlo v danou chvíli natočit lépe. A jak to příště udělat.
Doporučená nebo povinná literatura
DOPORUČENÁ LITERATURA:
CARRIERE, Jean-Claude: Vyprávět příběh, Národní filmový archiv, 1995. ISBN 80-7004-081-5
JURÁČEK, Pavel: Deník, Národní filmový archiv, 2003. ISBN 80-7004-110-2
KOKOLIA, Vladimír: Slovník Grafiky II., AVU, 2008. ISBN 978-80-87108-08-6
NYKVIST, Sven: Úcta ke světlu, Paseka, 1999. ISBN 807185-268-6
MONACO, James: Jak číst film, Albatros, 2006. ISBN 80-00-01410-6
TRUFFAUT, Francois: Rozhovory Truffaut - Hitchcock, ČS filmový ústav, 1987 (lze sehnat na www.e-antikvariat.com)
VACHEK, Karel: Teorie hmoty, Herrmann a synové, 2004. ISBN neuvedeno
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na seminářích
- realizace praktických cvičení (Fotoúkol Dvojice a Reportáž a filmové cvičení Postup práce)
Celkové hodnocení se skládá ze 40% z hodnocení aktivity na seminářích, 60% z praktických cvičení (20% za každé z výše uvedených cvičení).
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: (aktivní) účast na seminářích, zpracování a prezentace praktických cvičení.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 10:40–12:15 | Jan ŠÍPEK | Sborovna KDT 211 Lažanský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář-1819 (povinný předmět)