Základy tvorby audiovizuálního obrazu 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303ZTA2 | Z | 1 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Představit posluchačům filmové médium jako svébytný způsob interpretace s bohatou škálou výrazových prostředků.
- Osvětlit jim základní pravidla filmové řeči.
- Naučit je ovládat kameru, aby se jakožto dokumentaristé dokázali chopit role kameramana.
- Seznámit je s výrazovými prostředky filmu natolik, aby dokázali režijně vést natáčení Autorské reportáže a Mého pohledu (jedná se o filmy prvního ročníku KDT).
- A přitom je nezbavit nepoučené radosti z filmu, kterou zažili, když něco poprvé natočili.
Forma studia
Seminář, analýza ukázek z filmů, realizace praktických cvičení, diskuze.
Příklad videocvičení, při kterém musí student formálně charakterizované typy záběrů naroubovat na krátký situační příběh.
Videocvičení ŠTAFETA
Jediné vodítko k ději: musí obsahovat scénu setkání 2 lidí, při kterém si něco (drobného nebo i velkého) předají. Bude-li schopni etudu při využití následujícího výčtu typů záběrů pointovat, budu jen rád. Film nesmí obsahovat dialogy, střihejte do kamery.
Setkání musí obsahovat tyto typy záběrů, pořadí však není určeno!
- Použijte VC, C, PC, PD, D a VD (neboli vystřídejte všechny typy šířek)
1B. Makrodetail oka nebo ucha
- Panoramu (kamera vede pohled).
- Motivovaný švenk (kamera sleduje pohyb).
- Přeostření. (použijte objektiv s delší ohniskovou vzáleností a nízké clonové číslo)
- Výrazný podhled.
- Kolmý nadhled.
- Jednu jedinou transfokaci, která divákovi něco podstatného odhalí.
- Vystavěný dynamický záběr z ruky (vše ostatní ze stativu!).
(Pozn.: ?vystavěným záběrem? mám na mysli, že choreografie před kamerou i pohyb kamery bude předem promyšleně určen, tedy že se nebude jednat o pouhý běh kamery za někým)
- Záběr, v němž se podstatné odehraje ve druhém plánu
- Nezvyklý záběr Karlova mostu.
- Subjektivní pohled.
- Záběr s diagonální kompozicí. Diagonála je úhlopříčka.
- Kompozici se zřetelným barevným akcentem.
- Odraz = reflex (výloha, louže, nebo něco nápaditějšího).
- Noční záběr se siluetou.
- Průhled (zpoza okna, skrz křoví...)
Předpoklady a další požadavky
Základní znalost práce s digitálním fotoaparátem a videokamerou.
Obsah kurzu
Předmětem našeho zájmu bude filmová řeč. Budeme tedy větší důraz klást na formu: jak to natočit...avšak akademická poučka poučuje, že forma je od obsahu neoddělitelná, takže se pokaždé budeme ptát, proč právě TOTO točit právě TAKHLE a ne JINAK??
Filmová řeč = budeme se učit mluvit filmem. Umět mluvit, vyprávět filmem je totéž jako mluvit finsky, nebo jinou cizí řečí.
Naučit se cizí řeč a napsat v ní knihu. Nejen se v ní domlouvat, ale i tvořit. Nebo ji dokonce proměňovat. (Fousatá výzva, která by ale měla zaznít.)
Film disponuje specifickým způsobem vyprávění: tím se odlišuje od divadla, literatury, fotografie apod. Když ty filmu vlastní prostředky nepoužíváte, tak ho vlastně zneužíváte k tomu jinému: zaměňujete jej s divadlem, literaturou, nebo fotografií, okrádáte jej o to, čím je. (JE filmem.) Matoucí na tom je, že film si z výše vyjmenovaných tvořivých odvětví hodně půjčuje, to ale neznamená, že by měl přestat být sám sebou.
Ruchový mikrofon na kameře svádí k natáčení keců (příklad záměny filmu s rozhlasem)! Kamera není diktafon a synchronní kamera byla prvním hřebíkem do rakve skutečného (kinematografického, nerozhlasového) filmu. A pak taky: „Neoznamovat, co uvidíme; nevyprávět, co jsme viděli.“ (Jean-Claud Carriere)
Potíž je v tom, že „filmsky“ rozumějí všichni.
Pozor! - rozumět a mluvit není totéž. Jsou to dvě odlišné schopnosti.
Odmala jsme pod vlivem televize a filmu a internetu a to nás naučilo audiovizuálnímu jazyku/kódu rozumět. Nenaučilo nás to jím mluvit.
Ze začátku se budeme zabývat výhradně statickým obrazem, neboli fotografií. Budeme se věnovat základům výstavby obrazu jako takového. Zásadám kompozice, úhlu a šířce záběru, rakurzu (nadhled, podhled) a budeme mluvit i o světle. K filmu přejdeme tím, že se obeznámíme se základními funkcemi videokamery = lze na ní šikovně předvádět, simulovat ovlivnitelné parametry filmového obrazu. Po tomhle základním vhledu učiníme první pokusy formulovat něco filmsky.
Praktický cíl předmětu:
Dokumentarista sám sobě štábem. Ovládnout kameru a být schopen zapojit mikrofon usnadňuje tvůrčí i ryze praktickou komunikaci s kameramanem a zvukařem, případně to dokonce umožňuje je zastoupit. Dokumentarista povětšinou situaci neinscenuje, ale sleduje a zaznamenává, na čemž se však největší měrou podílí kameraman (situace nevratně běží a kameraman rozhoduje i za režiséra, jak se ve které situaci zachová, jak záběr zarámuje apod.). A proto musí být dokumentarista schopen předmět svého zájmu (= situaci) nahlížet zejména skrz kameru. Intuitivní používání audiovizuálních konzervantů vede k radosti z hrubého materiálu: všechno natočené překvapuje a to, co se náhodou povedlo, dokonce příjemně. Potvrzením smyslu předmětu bude, když se zmíněné překvapení (a radost) vytratí a nahradí jej uvědomění, co všechno šlo v danou chvíli natočit lépe. A jak to příště udělat.
Doporučená nebo povinná literatura
DOPORUČENÁ LITERATURA:
CARRIERE, Jean-Claude: Vyprávět příběh, Národní filmový archiv, 1995. ISBN 80-7004-081-5
JURÁČEK, Pavel: Deník, Národní filmový archiv, 2003. ISBN 80-7004-110-2
KOKOLIA, Vladimír: Slovník Grafiky II., AVU, 2008. ISBN 978-80-87108-08-6
NYKVIST, Sven: Úcta ke světlu, Paseka, 1999. ISBN 807185-268-6
MONACO, James: Jak číst film, Albatros, 2006. ISBN 80-00-01410-6
TRUFFAUT, Francois: Rozhovory Truffaut - Hitchcock, ČS filmový ústav, 1987 (lze sehnat na www.e-antikvariat.com)
VACHEK, Karel: Teorie hmoty, Herrmann a synové, 2004. ISBN neuvedeno
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na seminářích
- realizace praktických cvičení (videoúkol Štafeta a dokumentární videoklip)
Celkové hodnocení se skládá ze 40% z hodnocení aktivity na seminářích, 60% z praktických cvičení (30% za každé z výše uvedených cvičení).
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: (aktivní) účast na seminářích, zpracování a prezentace praktických cvičení.
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 10:40–12:15 | Jan ŠÍPEK | Sborovna KDT 211 Lažanský palác |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář-1819 (povinný předmět)