Filmová technika a technologie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304FITE | ZK | 2 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Předmět si klade za cíl přehledně seznámit studenty s technickými prostředky a technologiemi (klasickými i hybridními, propojujícími filmový fotochemický záznam s digitálními formáty), které jsou využívané ve filmové praxi.
Forma studia
Formou výuky jsou přednášky (kontaktní výuka), doplněné vizuální prezentací.
Předpoklady a další požadavky
Znalosti středoškolské fyziky a chemie.
Obsah kurzu
- Úvod - vznik kinematografie
Historické předpoklady vzniku kinematografie, camera obscura, laterna magica, stroboskop, záznamová média, filmová kamera, projektor, první veřejné kinematografické představení.
- Princip záznamu pohybu v kinematografii
Fyziologické a psychologické základy kinematografie, technické základy záznamu pohybu, stroboskopické jevy při snímku a promítání.
- Světlo
Fyzikální podstata světla, jeho šíření, ohyb, lom, odraz; teplotní zdroje světelného záření, výbojkové zdroje světel. záření. Kvalitativní a kvantitativní parametry světla,
měřiče světelných veličin, teplota chromatičnosti, její měření, konverzní a korekční filtry.
- Světelné technika
Technické a výtvarné světlo, charakter světla, typy svítidel.
- Filmová kamera, digitální kamera kategorie Digital Cinema
Části mechanické - závěrkové zařízení, zařízení pro pohyb filmu, zásobníky filmu, převodové zařízeni, obal kamery, pomocná kontrolní zařízení. Části optické a optickomechanické - objektivy, transfokátory, zařízení k pozorování snímaného obrazu /hledáčky/. Zdroje pohonu kamery - klička /ruční pohon/, pérový pohon, pohon elektromotorem.
Cesta filmu v kameře; rozdělení filmových kamer /podle formátu použitého materiálu, podle konstrukce, podle účelu použití/.
Digitální kamera - základní požadavky na kvalitativní parametry, konstrukční řešení, současné kamery s rozlišením 2K, 4K
- Optika
Základy optického zobrazování. Objektivy, transfokátory - geometrické a fotometrické parametry, zvláštní optická zařízení.
- Obrazový snímek v kinematografii, formáty
Klasický formát 35mm, maskované formáty, širokoúhlé formáty, panoramatické formáty, cinemascope, 70mm film, l6mm film, druhy perforace, filmové atrakce.
- Filmový materiál
Filmový podklad, citlivá vrstva, kritéria hodnocení citlivých materiálů - základy senzitometrie, druhy filmových materiálů /podle účelu, podle obecné citlivosti, podle spektrální citlivosti, podle rozměrů/, manipulace s filmovou surovinou.
- Principy barevného zobrazení v kinematografii
Barevné vlastnosti světla, aditivní a subtraktivní míchání barev, uspořádání barev.
Historie vzniku barevného film. materiálu, různé způsoby vytvoření barevné reprodukce, současné druhy vícevrstvých materiálů.
- Fotolaboratorní zpracování filmů
Technologický postup zpracování černobílých materiálů - negativních, inverzních.
Technologický postup zpracování barevných materiálů -negativních, inverzních.
Kopírování - způsoby kopírování, druhy kopírek, určování filtrace, způsoby filtrace.
- Filmová laboratoř
Jednotlivá oddělení FL, technologický postup výroby kombinované kopie z originálního
negativu
- Digitální kinematografie
Vznik digitálního obrazu, 3 kroky digitalizace, Bayerova interpolace, Barevna (bitová) hloubka, Dynamický a tonální rozsah obrazu, Technologie hybridní a čisté digitální, digitální projekce, Digital Cinema Initiatives - specifikace, Digital Source Master, Digital Cinema Distribution Master, Digital Cinema Package, Super Hi-Vision 8K
- Přepis filmu na video
Filmové snímače, skenery - princip, užití, kalibrace, postprodukční pracoviště, rozlišení a poměr stran obrazu, snímková frekvence, hardwarové a softwarové řešení
- Zvláštní efekty a triky
Triky scénické a kamerové
Triky optické, fotografické, laboratorní /kopírovací/, trikový ateliér.
Technologie výroby některých triků.
Digitální trikové technologie
- 3D kinematografie
Binokulární vidění, diplopie, horopter, stereoskopická paralaxa
Princip stereoskopického snímání, báze a konvergence optických os objektivů, zero rovina
3D systémy - anaglyph, polarizační, eclipse method, auto-stereoskopický
- Promítací technika, předváděcí technika
Psychofyziologické a fyzikální principy promítání, promítací stroj, filmová kopie, promítací plochy, projekční sál - požadavky na technické vybavení podle účelu využití, víceúčelové sály, problematika perspektivního zobrazení, iluze prostoru,
Digitální projekce
- Technické prostředky pro pohyb kamery
Rozdělení pohybu podle směru a charakteru, kamerová jízda, jeřáby, stabilizační zařízení, FlyCam, SkyCam
- Shrnutí, diskuse
Přednášející: prof. Mgr. Jiří Myslík
Doporučená nebo povinná literatura
Prof. Jiří Myslík: Základy filmové techniky a technologie /CD ROM v knihovně FAMU/
Filmové technické minimum /Čs. filmový ústav, Praha 1965/
Ing. Vojtěch Bouček, CSc.: Filmová technika I,II /skripta ČVUT Praha, 1972/
/kapitoly z výše uvedených témat/,
Film a filmová technika - oborová encyklopedie /SNTL, Praha, 1974/
Šmok, Pecák, Tausk: Barevná fotografie /SNTL, Praha, 1972/
Doc. Miroslav Urban: Filmová laboratoř /skripta FAMU, Praha, 2001/
Anton Wilson´s: Cinema Workshop /Hollywood, 1983/
The EDCF Guide to DIGITAL CINEMA MASTERING (http://www.edcf.net/edcf_docs/edcf_mastering_guide.pdf)
Kodak: REFERENCE GUIDE FOR FILMMAKERS
http://www.kodak.com/motion/education/publications/essential_reference_guide/index.htm
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška skládající se z písemné přípravy (20%) a ústního pohovoru (80%).
Posluchač obdrží při zkoušce dvě témata, vypracuje stručnou písemnou přípravu a v diskusi prokáže své znalosti.
Poznámka
-
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 09:00–10:35 | Jiří MYSLÍK | Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1819 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Režie - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Režie - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1819 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1819 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1819 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1819 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1819 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1819 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1819 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)