Řeč kamery
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304RK | Z | 2 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Teoretické a praktické osvojení koncepčního používání obrazových výrazových prostředků a skladebných postupů.
Předmět je určen pro všechny obory kromě kamery.
Forma studia
Seminární kontaktní výuka.
Předpoklady a další požadavky
Absolvování semináře a cvičení „Praktika oboru kamera“
Obsah kurzu
Seminář je zaměřený na praktické využití základních výrazových prostředků kinematografického obrazu a aplikaci univerzálních skladebných principů.
Problém odlišnosti ?zamýšleného? a ?výsledného? bývá jednou z hlavních příčin zklamání nad dosaženým výsledkem obrazového sdělení. Posluchači si vyzkouší v rámci semináře aplikaci teoretických poznatků v praktickém cvičení realizovaném formou diapozitivů.
Důležitou součástí náplně je analýza vlastního materiálu i ukázek, která je vedena formou diskuse se záměrem seznámit studenty s koncepční metodou interpretace obrazové představy eliminující nahodilost.
- Kinematografie jako informační systém - srovnání kinematografie a literatury
- Kinematografický obraz , výrazivo, stavební složky, obsah, význam, skladba,stavební postupy, skladebné postupy, výrazové postupy.
3.-4. Univerzální skladebné principy- princip role- princip kontrastu- princip rytmu- princip symetrie
- Záběr - základní stavební kámen kinematografického sdělení, parametry záběru- obsah- velikost- úhel pohledu- délka
6.-9. Výrazové prostředky kinematografického obrazu
Kompozice obrazu - lineární, plošná, prostorové řešení, formát obrazu
Pohyb - vnitřní a vnější pohyb, rychlost a charakter pohybu, technické prostředky pro pohyb kamery
Světlo - technické a výtvarné světlo, světlotonalita obrazu, světelná konstrukce, styly v osvětlování
Barva - vnímání barev, uspořádání barev, barevné kontrasty ,barevná kompozice
- Zadání foto cvičení
- Následná skladba - základní principy: vazba kompoziční, vazba pohybová, vazba světlotonální, vazba pojetí
12.-13. Analýza foto cvičení - diskuse
Každý posluchač bude realizovat v rámci semináře fotografický úkol na barevný inverzní materiál.
Zadání:
1.Nápadné umístění postavy v celku rušné ulice - postava spíše v pozadí; musí být akcentována alespoň třemi skladebnými postupy. Prostorové řešení.
2.Dvě postavy a strom - prázdné pozadí, minimální počet obrazových prvků. Plošné řešení.
3.Tři postavy a zeď - výrazné prostorové řešení.
4.Tři postavy a zeď - plošné řešení.
5.Městský exteriér - výrazná lineární perspektiva, barevná perspektiva podporuje dojem prostoru.
6.Městský exteriér - výrazná lineární perspektiv, barevná perspektiva nepodporuje dojem prostoru.
7.Postava před monumentální architekturou - zdůraznit monumentalitu rakursem, snímacím úhlem a volbou odstupu postavy od kamery a od budovy.
8.Postava v PC (zády ke kameře) před plakátovací plochou; v záběru dominantní plakát, jasný směr pohledu postavy, využití barevného akcentu.
9.Postava a mříže - sluneční atmosféra, využití vlastního a vrženého stínu.
- Postava u okna - řešení vysokého světelného kontrastu.
11Obecná večerní atmosféra - městský exteriér; v obraze svítí několik světelných zdrojů.
12.Postava v uličce staré zástavby - dramatická noční atmosféra.
Věnujte pozornost přesné kompozici, nastavení osvitu a kostýmu modelu. Můžete použít skladebné postupy směřující od popisu k abstrahování při zachování zadání.
Materiálové požadavky:1 kazeta bar. inverzního materiálu + vyvolání / 1 posl. ,15 ks diarámečků / 1 posl.
Přednášející: doc. Jiří Myslík
Doporučená nebo povinná literatura
Brožková, Ivana. Dobrodružství barvy. SPN Praha 1983.
Livio, Mario. Zlatý řez. Argo, Dokořán 2006. ISBN 80-7203-808-7.
Šmok, Ján: Úvod do teorie kinematografického obrazu. ČST Praha 1972.
Hodnoticí metody a kritéria
Kritéria pro získání zápočtu:
70% účast na seminářích
prezentace fotografického cvičení
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Režie - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Režie - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)