Světelně nestandardní scény
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304SNSC | Z | 2 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Rozšíření znalostí a schopností v problematice nestandartního snímání obrazu
Forma studia
rozbor dané tématiky, technické podmínky a emocionální působení, filmové ukázky.
Příprava a uskutečnění praktického cvičení - natočení a postprodukční finalizace.
Předpoklady a další požadavky
Znalosti technické, hlavně exponometrické, laboratorního zpracování. Dále tvůrčí kreativitu.
Obsah kurzu
Popis předmětu
Seminář je zaměřen na nestandardní, neběžné postupy snímání filmového obrazu. Posluchači se v tomto semináři teoreticky i prakticky seznamují s výjimečnými a zvláštními postupy při tvorbě filmového obrazu. Jedná se hlavně o využití a realizaci tzv. ? amerických nocí a podvečerů ?, dále různé netypické obrazové postupy jako je dosvětlování filmové suroviny či tzv. nebělící procesy. Při teoretickém rozboru a filmových ukázkách z dané tematiky si posluchači ověřují poznatky ze semináře, jako například výtvarné řešení nestandardního obrazu. Při praktickém cvičení si vyzkouší postupy a prostředky, využívané při jejich realizaci ( expoziční podmínky, barevné ladění obrazu, způsoby dosvětlování, pomocná zařízení, filtry a pod ). Při výuce jsou používány ukázky scén z filmů, ve kterých je nestandardní obraz použit.
Úkoly
natočení společného cvičení pro všechny posluchače semináře, ve kterém si ověřují poznatky ze semináře a seznamují se s potřebnou technikou .
Výsledná práce je společně číslována ve filmové laboratoři a výsledný obraz je vyhodnocen v semináři.
Obsah jednotlivých seminářů nelze definovat exaktně, záleží na momentální potřebě a zájmu posluchačů, které vyplývají z jejich otázek a konzultací k danému či jinému profesnímu tématu či cvičení. Jedná se hlavně o konzultace k pracím katedry Multimediální tvorby.
Témata seminářů
?Vysvětlení náplně semináře. Pojem, využití ve filmové praxi, emoční působení. Diskuse, i nad dotazy posluchačů, týkajících se i jiných cvičení či profesní tématiky.
?PODVEČERNÍ ATMOSFÉRA ? potřeba dějová či výtvarná, natáčení za denního světla. Využití filtrů, osvětlování a pod. Diskuse, probírání otázek posluchačů, týkajících se i jiných cvičení
?PODVEČERNÍ ATMOSFÉRA ? exposiční podmínky, barevné ladění, reálné zdroje v záběru a pod. Diskuse, dotazy posluchačů i o jiných profesních otázkách
?AMERICKÁ NOC ? vysvětlení pojmu, použití ve filmové praxi, emoční působení, důvody použití. Diskuse, probírání otázek posluchačů, týkajících se i jiných cvičení
?AMERICKÁ NOC - exposiční podmínky, barevné řešení, osvětlování ?intensita a chromatičnost, využití korekčních a přechodových filtrů, obloha v záběru. Ukázky VHS podvečerních a AMER. NOCÍ. Diskuse, i na dotazy posluchačů, týkajících se i jiných profesních otázkách a cvičení
?Promítání filmu ?Nebeské dny? rež. T. Malick, kameraman N.Almendros. Diskuse a rozbor.
?Zadání a ? Natáčení světelně nestandardních scén v exteriéru ?. Ukázky VHS podvečerních a AMER. NOCÍ. Diskuse, probírání otázek posluchačů, týkajících se i jiných cvičení
?Příprava cvičení. AMERICKÁ NOC, PODVEČER . Obrazová vazba na scény v atelieru či reál-interiéru. Ukázky VHS podvečerních a AMER. NOCÍ . Diskuse, i o jiných profesních problémech
?Natočení oborového cvičení, společně všichni posluchači
?Společné číslování denních prací ve filmové laboratoři
?Projekce a vyhodnocení práce. Diskuse, probírání otázek posluchačů, týkajících se i jiných cvičení
?Proces NEBĚLENÉHO OBRAZU, význam, využití, technické podmínky. DOSVĚTLOVÁNÍ FILM. NEG., Diskuse, i o otázkách posluchačů týkajících se i jiných cvičení
?Rekapitulace probrané látky. Diskuse, otázky týkající se i jiných cvičení
Doporučená nebo povinná literatura
M. Bičan : Barevné atmosféry Nestora Almendrose a Svena Nykvista - diplomová práce
Tomáš Kresta : Filtry a folie, bakalářská práce
Cinematographer manual
Američan Cinematographer
M. Holman : Podvečerní a večerní světelné atmosféry realizované v reálu a v ateliéru. ( dipl. práce 2001 )
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast v semináři,při přípravě a realizaci filkmového díla.
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 15:40–17:15 | Jiří MACÁK | Sborovna KK Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Kamera - magistr-1819 (povinný předmět)
- Kamera - magistr-1819_1_rok (povinný předmět)