Proměny audiovize v éře digitální mediamorfózy
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
305PROA | ZK | 3 | 1T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Anotace: Předmět bude zaměřen na proměny audiovizuální části mediální
krajiny po nástupu síťových digitálních médií, jež bývají někdy nesprávně
označována jako „nová média“.
Forma studia
Řazení a obsah jednotlivých přednášek by měly studentům
poskytnout teoretický i praktický vhled do důsledků konvergence
technologické, uživatelské, prostorové a socio-funkcionální. Výklad o
jednotlivých rovinách digitální mediamorfózy bude doplněn kauzistikou. Na
teoretický předmět „Proměny audiovize v éře digitální mediamorfózy“ bude
navazovat seminář „Rozpravy na/o produkci“ za účasti inspirativních hostů,
kteří mají k nejnovějším trendům co říci.
Předpoklady a další požadavky
Při zapsání tohoto předmětu je nutné si zapsat zároveň předmět 305ROPRO - Rozmluvy na(o) produkci, protože obsah obou předmětů je na sebe vázán.
Obsah kurzu
- Podmínky vzniku digitální mediamorfózy - nástup a povaha síťových
digitálních médií (např. snadné kopírování a audiovizuální pirátství), jak
rozumět fenoménům technomyopia a technologickému zastarávání, jaký je jejich
vliv na produkci audiovizuálních děl.
- Logika participativní kultury jako jeden z důsledků digitální
mediamorfózy - vznik kolektivního díla v kyberprostoru (případová studie
ČSFD), fenomén youtuberství, klady a zápory participativní kultury.
- Publikum pod tlakem technologických změn - jak se proměňuje technologické
vybavení rodin a domácností, problematika digitální propasti, penetrace
technologiemi jako jeden ze základních faktorů pro pochopení cílových skupin
u audiovizuálního díla.
- Umělá inteligence jako tvůrce audiovizuálních obsahů - nástup umělé
inteligence do audiovizuální tvorby, případová studie systému společnosti
Wibbitz, text-to-video služba atd.
- Nová fragmentovaná publika jako jeden z důsledků digitální mediamorfózy -
od publika jednoduchého, přes publikum masové až po nová fragmentovaná
publika, definiční rámec proměny příjemců audiovizuálních děl, pokračující
trend individualizace.
- Jak udržet pozornost v časech digitální mediamorfózy? - fenomén
multitaskingu při konzumaci audiovizuálních obsahů
- Kdo není multi- jako by nebyl - digitalizace audiovizuálních médií jako
jedna z příčin eroze profesní specializace v audiovizi, nároky tzv.
multiskillingu na tvůrce audiovizuálních děl
- Globální dobyvatelé lokálních pozic - prostorová konvergence
audiovizuálních médií, kulturní blízkost/vzdálenost, rozbor konkrétních
audiovizuálních děl
- Lokální dobyvatelé globálních pozic - příležitosti lokálních tvůrců
audiovizuálních obsahů v globálním šíření děl, problematika úspěšných
formátů, fenomén quality TV.
- Problémy regulace audiovize v časech digitální mediamorfózy - fenomén
regulační propasti, konvergence audiovizuálních regulačních orgánů (např.
OFCOM)
Doporučená nebo povinná literatura
BAUERLEIN, M., The Digital Divide: Arguments for and Against Facebook,
Google, Texting, and the Age of Social Networking. New York: Tarcher,
Penguin Group, 2011. 368 s. ISBN 978-1-58-5428-86-1.
BAUMAN, Z., Globalizace. Důsledky pro člověka. Přeložila Jana Ogrocká.
Praha: Mladá fronta, 2000. 160 s. ISBN 80-204-0817-7.
BECK, U., Moc a protiváha moci v globálním věku. Nová ekonomie světové
politiky. Přeložili Alena Bakešová a Vladimír Jochmann. Praha: Sociologické
nakladatelství, 2007. 460 s. ISBN 978-80-86429-67-0.
BERKER, T., HARTMANN, M., PUNIE, Y., WARD, K., Domestication of Media and
Technology. London: Open University Press, 2006. 270 s. ISBN 978-0335-217-
687.
BRUNS, A., Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond: From Production to
Produsage. New York: Peter Lang, 2008. 418 s. ISBN 978-0-8204-8866-0.
CASTELLS, M., The Internet Galaxy, Reflections on the Internet, Business and
Society. Oxford, New York: Oxford University Press, 2001. 304 s. ISBN 978-0-
19-9241-53-8.
FIDLER, R., Mediamorphosis: Understanding New Media. London: Pine Forge
Press, 1997. 320 s. ISBN 978-08-0399-086-9.
JAKUBOWICZ, K., Nová ekologie médií. Konvergence a mediamorfóza. Přeložila
Svatava Navrátilová. Zlín: VeRBuM, 2013. 334 s. ISBN 978-80-87500-38-5.
JENKINS, H., Convergence culture: where old and new media collide. New York:
New York University Press, 2006. 353 s. ISBN 978-0-8147-4281-5.
JENKINS, H., Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture.
New York, London: Routledge, 2012. 424 s. ISBN 978-0-415-53329-4.
LÉVY, P., Collective Intelligence: Mankind's Emerging World in Cyberspace.
Cambridge, Massachussets: Basic Books, 1999. 312 s. ISBN 0-7382-0261-4.
LÉVY, P., Kyberkultura. Přeložili Anna Pravdová a Michal Kašpar. Praha:
Karolinum, 2000. 229 s. ISBN 80-246-0109-5.
MANOVICH, L., The Language of New Media. Cambridge: MIT Press, 2001. 352 s.
ISBN 0-262-13374-1.
MANOVICH, L., Art after Web 2.0. In: Frieling, R., (ed.) The Art of
Participation: 1950 to Now. San Francisco: Thames&Hudson, 2008, 212 s. ISBN
978-0-5002-3858-5.
MEYROWITZ, J., Všude a nikde: Vliv elektronických médií na sociální chování.
Přeložili Jan Jirák, Kateřina Jonášová, Irena Reifová, Tomáš Trampota,
Zuzana Zejdová, Štefan Švec. Praha: Karolinum, 2006. 341 s. ISBN 80-246-0905
MORAVEC, V., Média v tekultých časech. Konvergence audiovizuálních médií v
ČR. Praha: Academia, 2016. 192 s. ISBN 978-80-200-25-72-2.
POSTER, M., The Second Media Age. Oxford, Cambridge: Polity Press, 1995. 200
s. ISBN 978-0-7456-6822-2.
SALVUCCI, D., TAATGEN, N., The Multitasking Mind. New York: Oxford
University Press, 2011. 320 s. ISBN 978-0-19-973356-9.
SPITZER, M., Digitální demence. Přeložil František Ryčl. Brno: Host, 2014.
343 s. ISBN 978-80-7294-872-7.
STRAUBHAAR, J. World Television: From Global to Local. London: Sage
Publications, 2007. 312 s. ISBN 978-0-8039-5463-2.
VOLEK, J., Televizní publika ve věku digitální fragmentace. In: Kaňka, P.
Kofránková V., Mayerová, I., Štoll M. a kol., Autor-vize-meze-televize.
Praha, Bratislava: International ART CAMPUS Prague-Bratislava: VŠMU, 2015. S
31-50, 19 s. sv. 1. ISBN 978-80-86877-76-1.
WATKINS, S. C., The Young and the Digital. Boston: Beacon Press, 2009. 250
s. ISBN 978-0-8070-6193-0.
Hodnoticí metody a kritéria
Základní podmínkou atestace je aktivní účast na přednáškách ověřovaná
průběžně různými formami (např. stručnými písemnými úvahami). Účast 75%.
Dalšími podmínkami je pečlivé plnění dílčích úkolů.
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 17:20–18:05 | Václav MORAVEC | Učebna KP 330 Lažanský palác |
od 3.10 2018 | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Produkce - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)