Současná fotografie a umění 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307SFU2 | ZK | 2 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Kurz představí rámcová témata spojující médium fotografie se současným uměním v návaznosti na přednášku Teorie a historie fotografie, kurz Dějin české fotografie a Seminář vystavování a kurátorství.
Forma studia
Jednotlivé semináře budou sledovat určitou chronologii, ale hlavně tematickou souvislost. Doplní je návštěvy výstav a hostů. Vzhledem k otevřené povaze současného umění (na rozdíl o dějin umění), ale také v rámci množství možných přístupů bude seminář reagovat na konkrétní zájmy studentů.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
- úvodní seminář, informace, téma Berlínského Bienále
- Moderní / současné / postsoučasné; Mediální / postmediální
(úvod do studia současného umění, souvislost dějin fotografie a dějin umění)
- Identita, feminismus, queer, multikulturalismus, poskoloniální studia
(kořeny v Apropriaci, Cindy Sherman, Dan Graham, Okwui Enwezor, Radek Brousil)
- Kurátorství a klíčové výstavy současného umění
(Malé dějiny kurátorsvtí, When Attitudes becomes forms, Rooms, Pictures, Documenta)
- Vystavování současného umění
(White cube, Institucionální kritiky, Bienalizace, postsoučasné umění, Wolfgang Tillmans)
- Konceptuální a postkonceptuální umění
(Peter Osborne, Karel Císař)
- Kolaborativní obrat, umělecké/fotografické skupiny
(Atlas, ZIP, Slavs and Tatars, Hynek Alt, Jasanský-Polák, )
- Sociální obrat,
(Eva Koťátková, Kateřina Šedá,
- umění a výzkum
(News from nowhere)
- Nefotografie
(současná mimoaparátová fotografie, X Laruelle)
- Dějiny budoucnosti, repolitizace současného umění
(Berlínské bienále, Angažované umění a fotografie)
- Videoart a fotografie před internetem
(Jennifer in Paradise, Constant Dullart)
- Fotografie po internetu I.
(Marisa Olson, Domenico Quaranta, Gene McHugh, Artie Vierkant)
- Fotografie po internetu II.
(DIS, K-HOLE, instagramismus - Manovich, vizualizace, corporate, diagramy, Simon Denny)
- Realism/Materialism/Art
(Teorie a fotografie dnes)
- Současná narativní fotografie a videoart
(David, Ondák, videoart)
- Hudba a fotografie
(Holly Herndon, Diedrich Diedrichsen, ontologie/zvuk/obraz)
- Archiv dnes
(Taryn Simon, Simon Deny, Petra Feriancová, Roman Štětina)
(seznam témat je orientační a může se změnit)
Doporučená nebo povinná literatura
Literatura:
Ariella Azoulay, Civil Imagination: A Political Ontology of Photography. Verso 2012.
Geoffrey Batchen, Each Wild Idea; Writing, Photography, History. MIT Press 2002.
Charlotte Cotton, The Photograph as Contemporary Art. Thames & Hudson 2014.
Christoph Cox, Jenny Jaskey, Suhail Malik (Eds.)Realism Materialism Art. Sternberg Press 2015.
Tomáš Dvořák,
Karel Císař, Co je to fotografie. Praha: Herrmann & synové 2004.
Karel Císař, Fotografie po konceptuálním umění. Sešity pro umění a příbuzné zóny 11/2011:
http://vvp.avu.cz/wp-content/uploads/2014/08/sesit11-cisar.pdf
Vilém Flusser, Do univerza technických obrazů. Praha: OSVU 2001.
Vilém Flusser, Za filosofii fotografie. Praha: Fra 2013.
Václav Janoščík, Objekt. Praha: Kvalitář 2015.
David Korecký, ed. Médium kurátor, Role kurátora v současném umění. Praha: Agite / VŠUP 2009.
Francoise Laruelle, Koncept nefotografie. Praha: Fotograf 2013.
Lev Manovich, Jazyk nových médií. Praha: Karolinum 2016.
Brian O‘Doherty, Uvnitř bílé krychle. Praha: tranzit 2014.
Hans Ulrich Obrist, Stručná historie kurátorství. Kutná hora: GASK 2012.
Tomáš Poszpiszil, Před obrazem. Praha: OSVU, 1998.
Domenico Quaranta, Beyond New Media Art. Brescia: LINK Editions 2013.
João Ribas (Ed.), In the Holocene. Cambridge: MIT 2015.
Kaja Silverman, The Miracle of Analogy, or The History of Photography, Part 1. Stanford University Press 2015.
Hodnoticí metody a kritéria
Student je povinen během studia připravit asi patnáctiminutovou prezentaci autora, teoretického problému či jiného tématu z oblasti současné fotografie. Prezentace spočívá v představení obrazového materiálu, seznámení s fakty, teoretickou analýzou tvorby autora či jiné dané problematiky a uvedení literatury. Výběr tématu po dohodě s pedagogem. Na konci semestru ústní zkouška, resp. diskuse. Alternativně lze zkoušku splnit vlastním výstavním či uměleckým projektem nad rámec běžných klauzur a ve spojení s probíránými tématy.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje