Dějiny animovaného filmu 2
Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
309DAFI2 | ZK | 3 | 24S | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Po absolvování tohoto předmětu budou posluchači schopni hlubší orientace v rámci historie animace (včetně hlubší teoretické reflexe) od jejích raných počátků, s důrazem na propojení historie se současnou animovanou tvorbou a jejím postavením ve společnosti.
Forma studia
Přednášky s projekcemi, diskuze nad zadanými přečtenými texty a promítnutými filmy.
Předpoklady a další požadavky
Základní přehled o dějinách animovaného filmu
Obsah kurzu
Předmět „Dějiny animovaného filmu 2“ se zaměřuje na historii a teoretické uvažování o animaci od roku 1950 po současnost.
Důrazem bude kladen na nacházení propojení a reflexi starších děl v kontextu dnešní animované tvorby, ať už skrze četbu odborných textu či v rámci následné diskuze v hodině.
Jednotlivé přednášky s projekcemi budou zaměřeny například na tato témata:
1)Fenomén českého Krátkého filmu a systém animační tvorby před rokem 1989
2)Tradice československého a českého večerníčku – sociologické přesahy ve vztahu k dětskému divákovi, edukační poselství, stereotypy, gender
3)Česká animace a emigrace – Petr Sís, Vera Neubauer, Paul Fierlinger
4)Výrazné výtvarnice UMPRUM 60., 70., a 80. let
5)Osobnosti české animace: Jan Švankmajer, Jiří Barta, Břetislav Pojar
6)Fenomén kanadské tvorby v rámci National Film Board of Canada
7)Autorské animace Velké Británie a fenomén Chanel 4
8)Francouzská animace ve spojení s ilustrací a komiksem
9)Nezávislá autorská japonská animace – Osamu Tezuka, Koji Yamamura, Atsushi Wada
10)Velko-studiová celovečerní tvorba: Ghibli, Aardman Animations, Pixar, Disney
11)Autorská tvorba v USA (Chris Sullivan) + Newyorská nezávislá škola (Bill Plympton, Signe Baumane)
Doporučená nebo povinná literatura
Giannalberto Bendazzi, Animation: A World History, Waltham: Focal Press 2017.
Benjamin Cook – Gary Thomas (eds.), The Animate! Book: Rethinking Animation. London: LUX 2006.
Amy. M. Davis, Good Girls & Wicked Witches: Women in Disney’s Feature Animation. London: John Libbey Publishing 2006
Edgar Dutka, Minimum z dějin světové animace. Praha: AMU 2004.
Maureen Furniss (ed.), Animation: Art and Industry. London: John Libbey Publishing 2009.
Clare Kitson, British Animation: The Channel 4 Factor. London: Parliament Hill Publishing 2008.
Judith Kriger, Animated Realism: A Behind-the-Scenes Look at the Animated Documentary Genre. Oxford: Focal Press 2012.
Jayne Pilling, A Reader in Animation Studies. Sydney: John Lingey 1997.
Ülo Pikkov, Animasofie. Praha: AMU 2017.
Bill Plympton, How to Make Toons That Sells without Selling Out! Oxford: Focal Press 2012.
Stanislav Ulver (ed.), Animace a doba. Praha: Film a doba 2004.
Paul Wells, Understanding Animation. London: Routledge 2000.
Paul Wells, Animation – Genre and Authorship. London – New York: Wallflower Press 2002.
+ jednotlivá čísla časopisu Homo Felix (dostupná například v knihovně NFA)
Toto je základní obecný přehled doporučené literatury k tématu. Konkrétní vybrané povinné texty/statě budou posluchačům reozesílány emailem přímo vyučující.
Hodnoticí metody a kritéria
Pro absolvování předmětu je třeba účast na přednáškách, četba zadaných textů a následná diskuze o nich i o v hodině promítnutných filmech.
Na závěr semestru absolvují posluchači zkoušku ve formě vědmostního testu a sepsání vlastního textu/eseje na vybraný film/fenomén promítnutý či diskutovaný v rámci výuky.
Poznámka
Již zmíněný studentský referát potřebuji získat minimálně o 3 dny předem. Pro komunikaci se studenty prosím o uvedení mailu, který je funkční, případně i o číslo mobilu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Animovaná tvorba - bakalář-1819 (povinný předmět)