Seminář analýzy filmu

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373SAF Z 1 3T česky letní

Garant předmětu

Jan BERNARD

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jan BERNARD

Výsledky učení dané vzdělávací složky

-

Forma studia

projekce, analytický rozbor

Předpoklady a další požadavky

-

Obsah kurzu

  1. (27.2.) Václav Kadrnka (KR) - Slovo (1955, Carl Theodor Dreyer )
  2. (6.3.) Adam Brothánek (KSS) - Persona (1966) Ingmar Bergman film z NFA
  3. (13.3.) Marek Jícha (KK) – Země se chvěje (L. Visconti)

Přínos italského neorealizmu do světa vnímání filmového obrazu, jeho realistického zobrazování v práci kameramanů a definitivní rozchod od konvenčního stylu svícení. Kameraman se stává součástí tvůrčího týmu a jeho obrazový fotografický styl se podřizuje služebnosti zobrazované látky. Základní principy tvorby realistického a konvenčního kameramanského stylu.

  1. (20.3.) Michal Bohm – Dotek zla (O. Welles)
  2. (27.3.) Jakub Kudláč (KZT) - Bláznivý Petříček (J-L. Godard) film z NFA
  3. (3.4.) Ivo Trajkov (KSS) - V pravé poledne (1952, F.Zinneman) film z NFA
  4. (17.4.) Vít Janeček (KDT) + Bohdan Sláma (KR) - Zloději kol (1948, Vittorio De Sica)

Moderní narace ve zlomu klasického filmu

Gilles Deleuze začíná svoji druhou knihu o filmu (Film 2: Obraz - čas) odkazem na Bazinovu interpretaci Zlodějů kol jako velké metafory nového vědomí, které zrodila válečná zkušenost a které dopadlo i do oblasti filmu až na úroveň skladby, v níž už najednou nebylo možné počítat s autenticitou postavy, pohybující se sebejistě na souřadnicích vlastní vůle, jejíž konflikty s okolím tvoří dramatické elementy vyprávění. Sama vůle se stala předmětem pochybností a s ní i senzomotorické schéma, které vytvářelo pouto mezi postavou a divákem klasického filmu.

Podrobná analýza hlavního filmu a několika ukázek prozkoumá oba okraje bodu zlomu, k němuž došlo v poválečném filmu, a který vytvořil podloží moderny, autorského filmu a nové umělecké domény kinematografie v nové distinkci od klasického vyprávění příběhů a imerzivní filmové skladby.

  1. (24.4.) Vít Janeček (KDT) – Pirosmani (G. Šengelaja)

Doporučená nebo povinná literatura

-

Hodnoticí metody a kritéria

Napsání eseje

Poznámka

Analytický seminář je letos povinný pro 1. roč. BC v rámci Dějin světové kinem. II. Pro ostatní je volitelný.

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty

Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2018/2019:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 124
Projekce FAMU

(Lažanský palác)
BERNARD J.
09:00–11:45
(přednášková par. 1)
Projekce dle rozpisu v sylabu předmětu
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 09:00–11:45 Jan BERNARD Projekce FAMU
Lažanský palác
Projekce dle rozpisu v sylabu předmětu přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů