Seminář audiovizuální analýzy
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373SAVA | ZK | 3 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
cvičení v analytických dovednostech a reflexe kritické praxe
Forma studia
Seminář klade důraz na praxi, tedy vyzkoušení si jednotlivých typů a žánrů analytického psaní. První tři týdny semestru píší všichni studenti každý týden krátký jednostránkový text; poté si každý vybere dva typy textů, které pak dodá na daný termín. O jednotlivých textech se vedou společné diskuze.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Obsah kurzu
Seminář audiovizuální analýzy bude kombinovat společné uvažování o základních typech a problémech audiovizuální analýzy s praktickým cvičením v analytických dovednostech.
První tři krátké texty píší všichni studenti. První text - shrnutí základních postupu argumentačních, rétorických apod. nějakého textu o audiovizuálním díle - může být klidně jen v poznámkách, v několika bodech. Druhé dva texty - kritika a popisný, evokativní text - v rozsahu maximálně 1 normostrana.
Dále si student vybere dvě z nabízených metod analýzy (rozsah každé z nich dvě až tři normostrany, s tím, že rozebíráno může být jakékoli av dílo, které si vybere). Každé pondělí počínaje 5.11. si pak budeme číst 3-4 analýzy coby příklady jednotlivých metod psaní o audiovizi.
- 1.10. úvodní diskuse o metodách a historii analýzy a interpretace
- 8.10. rozbory cizích textů s vytyčením základních prvků a konvencí psaní (četba na tuto hodinu: Bordwell, David. Making Meaning. Inference and Rhetoric in the Interpretation of Cinema. Harvard University Press 1989, s. 1-18. (1. kapitola))
úkol na tuto hodinu: rozebrat něčí text či sérii textů jednoho autora, jednoho periodika apod. a vyhmátnou základní charakteristiky, specifičnosti daného textu či série textů (typ argumentace, rétorické prostředky, styl, na co zaměřuje a na co ne atd.), na 1 normostranu
- 15.10. otázka kritérií a argumentace při hodnocení uměleckého díla (četba: Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000, s. 64-80)
úkol na tuto hodinu: napsat kritiku nějakého av díla (vyargumentovat jeho klady a zápory), na 1 normostranu
29.10. - odpadá kvůli festivalu v Jihlavě
- 5. 11. otázka popisu (četba: Sontag, Susan. Proti interpretaci)
úkol na tuto hodinu: napsat popisný, evokativní text na libovolné dílo
***
- 12.11. <b>ideologická analýza</b> (inspirace např.: Zdeněk Holý: Mladí a otevření. Nad antihomosexuální ideologií Šeptej. Cinepur 2003, č. 30 (listopad))
- texty na tuto hodinu mají mít: Beata Mrazíková, Petr Pololáník, Světlana Malinová
další literatura k tématu:
Freeden Michael. Ideology. A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2003.
Saukko Paula. Doing Research in Cultural Studies. 5. kapitola. Sage, 2003, s. 99-119.
redakce Cahiers du cinéma. Mladý Lincoln Johna Forda. Iluminace, 2001, č. 1.
,
PLUS <b>historická analýza</b> (film jako obraz doby) (inspirace např.: Lucie Česálková: Normalizační film na čtyřech kolech. Cinepur 2004, č. 31 (leden).; Kamil Fila: Konec hypertrofické éry. Cinepur 2004, č. 34 (červenec))
- texty na tuto hodinu mají mít: Daniel Burda, Kristýna Žďárská, Hannah Saleh
další literatura k tématu:
Lagny, Michele. De l`histoire du cinéma: Methode historique et historie du cinéma. Paris: Colin, 1992.
Sorlin, Pierre. European Cinemas, European Societies, 1939-1990. Routledge, 1991.
- 19.11. <b>filmová sebereflexivnost</b> (film jako alegorie filmové praxe) (inspirace např.: Lucie Česálková: Úžasňákovi. Cinepur 2005, č. 41)
- texty na tuto hodinu mají mít: Marie Junová, Hannah Saleh
další literatura k tématu:
Stam, Robert. Reflexivity in Film and Literature: From Don Quixote to Jean-Luc Godard. Columbia University Press, 1992.
Withalmová, Gloria. „Ty jsi vypnul celý film!“ Typy sebereflexivity ve filmu. Cinepur, 2007, č. 52.
Szczepanik, Petr. Filmy, které vidí vlastní vidění. Iluminace, 2000, č. 3.
- 26.11. <b>analýza divácké recepce</b> (coby materiál mohou posloužit divácké reakce (a/nebo reakce kritiků) např. na serverech www.csfd.cz, www.rottentomatoes.com)
- texty na tuto hodinu mají mít: Beata Mrazíková, Anežka Horová, Petr Pololáník, Kristýna Žďárská, Lucie Ščurková
další literatura k tématu:
Radway, Janice. Women Read the Romance. Feminist Studies, 1983, č. 1. [online]
Staiger, Janet. Media Reception Studies. New York University, 2005.
Staiger, Janet. Perverse Spectators: The Practices of Film Reception. new York University Press, 2000.
- 3.12. <b>intertextuální analýza - zařazení díla do dějin umění</b> (inspirace např.: Ondřej Hauser: Hulk. Cinepur 2005, č. 41)
- texty na tuto hodinu mají mít: Marie Junová, Daniel Burda, Tomáš Oramus
další literatura k tématu:
Gignoux, Anne Claire. Initiation a l´intertextualité. Ellipses éditions: Paris, 2005.
Jampolskij, Michail. Film a teorie intertextuality. Iluminace, 2000, č. 2.
Mareš, Petr. Citát a aluze ve filmu. Iluminace, 1997, č. 2.
- 10.12. <b>analýza experimentální kinematografie a videoartu</b>
- texty na tuto hodinu mají mít: Veronika Švecová, Anežka Horová, Světlana Malinová, Tomáš Rampula
- 17.12. <b>analýza televize a počítačových her</b>
- texty na tuto hodinu mají mít: Veronika Švecová, Tomáš Oramus, Tomáš Rampula, Lucie Ščurková
Doporučená nebo povinná literatura
Recommended:
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. L´analyse des films. Paris: Nathan 1998.
BRENEZOVÁ, Nicole. Dopis Tagu Gallagharovi. Pohled na film z figurálního hlediska. Iluminace 2005, č. 1, s. 25-41.
BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace. Brno: Host 2003.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. Film Art: an Introduction. New York: McGraw Hill 2000.
BORDWELL, David. Making meaning. Inference and rhetoric in the Interpretation of Cinema. Cambridge: Harvard University Press 1989.
ECO, Umberto. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa 1995.
ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Univerzita Karlova 2004.
GRODIN, Jean. Úvod do hermeneutiky. Praha 1997
JOLY, Martine. L´image et son interpretation. Paris: Nathan 2002.
KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000.
RICOEUR, Paul. Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Bratislava: Archa 1997.
SONTAGOVÁ, Susan. Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7.
TODOROV, Tzvetan. Symbolism and interpretation. London 1973.
THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 1998, č. 1, s. 5-36.
VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ Anne. Précis d'analyse filmique. Paris: Nathan Université 1992.
ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství 2005.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity za seminář jsou uděleny na základě odevzdání všech požadovaných textů a aktivní účasti na seminářích. Při známkování se zohledňuje i kvalita odevzdaných textů (více než „talent“ je nicméně oceňována snaha a pečlivost, s níž jsou texty napsány).
Poznámka
Předmět se koná jednou za dva roky. Vypisuje se v roce 2016/17.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:20–13:55 | Helena BENDOVÁ | Učebna 7 (FAMU) Lažanský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Režie - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Produkce - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1819 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1819 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)