Umělecký výzkum: kontexty, přístupy, aplikace
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
940UV | ZK | 5 | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Tento pilotní, interaktivní kurz organizovaný v rámci rektorátního programu pro doktorandy si klade dva cíle: jednak v přímé spolupráci s účastníky kurzu vytvořit pracovní, diskuzní a zkušební prostor, ve kterém bude možné zkoumat jednotlivé přístupy tzv. uměleckého výzkumu a možnosti jejich využití ve vlastních výzkumných projektech. Účastníci si budou moci připravit příspěvky (nejrůznějších formátů) na mezinárodní konferenci Performance Philosophy v Praze (první tři setkání ZS budou věnována výběru tématu a přípravě abstraktu, v navazujícím LS bude možné pracovat na samotném příspěvku). Zároveň bude kurz nabízet prostor pro promýšlení možností postupů v rámci vlastní doktorské práce studenta.
Forma studia
S přihlédnutím k těmto tématům bude kurz zároveň nabízet kontextualizaci uměleckého výzkumu, a to jednak formou výkladu a jednak formou společného čtení zdrojových textů a sledování uměleckých výstupů.
Předpoklady a další požadavky
Kurz je přednostně určen pro absolventy doktorandského kurzu Výzkumné a publikační metody, je však otevřen i ostatním zájemcům z řad studentů doktorského studia. Maximální počet zapsaných studentů je 10.
Obsah kurzu
V rámci kontextualizace uměleckého výzkumu se dotkneme různou měrou následujících témat:
1.Původ rozštěpu vědy a umění. Co vlastně máme tendenci spojovat a proč? Funkce a problémy dualit subjekt-objekt, interiorita-exteriorita, viditelné-neviditelné, umění-věda. Vznik pojmů vtělená mysl, žité tělo (Körper a Leib), chiasmus, rhizom, nomadické myšlení. Jaká nová pole je možné spojením dvou separovaných pólů objevit? Kde jsou úskalí příliš entuziastického spojování vědy a umění?
2.Umělecké dílo a otázka reprodukovatelnosti, nápodoby, imitace. Téma originálu a kopie, autenticity a opakování. Téma kreativní distance, zapojení, zahrnutí, blízkosti v odtažitosti. Jak lze zkoumat v zapojení do tématu? Pozice umělce vůči předmětu, sobě a kontextu. Difrakce. Decentralizace.
3.Heteronomie a ambivalence jako východisko. Umělecký výzkum vycházejí z napětí nesjednotitelných postojů, metafora polyfonie, multiplicity, soudržnosti, která nemá metaúroveň. House of Lore.
4.Definování specifického pole AR, nový domov, nový způsob jednoty. Umělecký mód oproti estetickému, sémiotickému a transparentnímu modu. Nové formáty poznávání a prezentace, sdílení, možnosti sjednocování.
5.Umělecký výzkum vycházející z partikulárních case studies. Etnografie a typologie. Politický a sociální rozměr AR. Identity politics.
V LS 2017/2018 bude kurz pokračovat za účasti zahraničních hostů, s nimiž se studenti měli možnost seznámit již během konference Artistic Research: Is There Some Method?. Témata budou přizpůsobena orientaci doktorských projektů zapsaných studentů a přípravě příspěvků na konferenci Performance Philosophy
Doporučená nebo povinná literatura
Teemu Maki, Not only for knowledge, Artistic research – Is there some Method. Praha: NAMU, 2017 (v tisku).
Kent Sjostrom, Perspective Taking in Artistic Research, Artistic research – Is there some Method, Praha: NAMU, 2017 (v tisku).
Julian Klein, The Mode is the Method, Artistic research – Is there some Method. Praha: NAMU, 2017 (v tisku).
Texty budou studentům poskytnuty elektronicky.
Hodnoticí metody a kritéria
K získání zkoušky je třeba vedle aktivní účasti na seminářích vypracovat v průběhu kurzu tyto úkoly: rešerše, abstrakt, 2 dílčí výstupy na seminářích na základě kritického čtení textů (individuální, ve dvojici).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje