Pantomime and Body´s mime 5

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
109PT5 Z 2 3T Czech winter

Subject guarantor

Lukáš ŠIMON

Name of lecturer(s)

Lukáš ŠIMON

Learning outcomes of the course unit

  1. cíl: Seznámení studenta s technikou pantomimy a fyzického herectví. Předpokladem výuky jsou cvičení a metody k osvojení techniky mimu a duchovně-emocionální výbavy adeptů oboru. Tréninkový výcvik je založen na promyšlené kombinaci metod, které od jednoduchých praktických cvičení pomalu vedou studenta k náročnějším speciálním technikám a tréninkům. Během získávání nových pohybových a hereckých dovedností se pedagog zaměřuje i na individuální tělesný rukopis každého studenta, odstraňování špatných návyků, psychických překážek a na kvalitu estetického vyjádření řeči těla. Součástí výuky jsou i gymnastická a taneční cvičení k docílení duševní koncentrace i dobré tělesné kondice, zlepšení flexe, strečink korpusu a trénink pohybové paměti.
  2. cíl: Důkladné vzdělání v oboru, získání širokého spektra dovedností a podnícení autenticity pohybového vyjádření každého studenta. Stejně významná je i snaha a dovést jej k soběstačné efektivní činnosti, kterou provádí tvůrčí osobnost schopna obstát na konkurenčním poli umělecké příbuznosti.

Mode of study

  1. Movement exercises
  2. Theory lectures and video samples
  3. Study of performances

Prerequisites and co-requisites

  1. Obecná tělesná způsobilost pro vyjadřování se pohybem / fyzické předpoklady
  2. Kreativní předpoklady
  3. Schopnost analýzy a reflexe

Course contents

Technika mimu:

Tréninková metoda, která postupně přivádí studenta ke správnému ovládání mimova těla. Ze začátku se zaměřuje na práci s centrem, osou a těžištěm těla. Pokračuje analýzou pohybu; práce chodidel, nohou, pánve, hrudníku, trupu (změkčení trupu), krční páteře, ramen, paží, rukou, apod. Zkoumání aspektů funkcí jednotlivých častí těla se provádí v kontextu s ustálenými soustavami úkonů jako jsou náklony, posuny, rotace a fixace. Po osvojení správného držení mimova těla navazuje práce s náročnějšími technikami pro mimy. Patří mezi ně principiální techniky mimu; např. napětí a uvolnění, vnitřní napětí, dechová cvičení, impulsy z centra a periferie, princip protipohybu, kontrakce, chůze (různé varianty v prostoru a na místě), tlaky, tahy, vlnění, apod. Fyzická cvičení vedou studenta k mechanickému osvojení techniky.

Pantomimické nástroje:

Soubor dílčích disciplín, které tvoří pantomimické nástroje. Ty jsou typické pro charakteristiku mimovy hry a patří mezi ně např. pantomimická interpunkce ? tzv. ?toc? a ?tříkroký toc?, fix point - všechny jeho směry a rotace, subjekt a objekt, střih, náhrada, velký detail, náraz, časová lupa, zkratka a metamorfóza - metamorfování předmětu, mim a tanec a další. V předmětu této učební látky se student zároveň učí kombinovat individuální prvky a způsoby jejich začlenění do mimovy hry.

Speciální techniky:

Cvičení rozšiřující dovednosti studenta o práci s energií, napětím, tenzí, prostorem, dynamikou pohybu, o harmonizaci s hudbou a tempo-rytmem. Detailní práce na stylu postoje, gesta a pohybu mimova těla. Hlavním úkolem v této disciplíně je teoretické a praktické rozpracování jednotlivých prvků pantomimických technik (chůze, vyjádření imaginárního prostoru, předmětu, osoby atd.) a jejich rozvinutí do kontinuálního výrazného pocitu i děje formou improvizace. Tyto herecké a pantomimické etudy, ve kterých mim musí uplatnit všechny získané vědomosti a technické dovednosti vedou studenta k autorské tvorbě.

Mimova hra:

Vytvoření a nazkoušení autorských sólových etud ve formě imaginární pantomimy a skupinové pantomimy. Inspiračním zdrojem pro konstruktivní práci je již známé dílo s uměleckou hodnotou jako motivace k vytvoření nové autorské práce. Student se zabývá analýzou problematiky tématu a učí se jak vtělit vlastní koncepci a kreativitu do pantomimického jazyka.

Recommended or required reading

Recommended inspirational sources:

Barba, Eugenio: Antropologie divadla, Praha 2000

Fialka, Ladislav: Umění pantomimy, Praha 1964

Gerber, Anke: Anatomie der pantomime, Hamburg 1985

Hausbrandt, Andrzej: Pantomimentheater Tomaszewski, Warszawa 1975

Hyvnar, Jan: Herec v moderním divadle, Praha 2000

Kožík, František: Největší z Pierotů, Praha 1977

Kratochvíl, Karel: Ze světa Komedie dell´arte, Praha 1987

Panovová, Olga: Milan Sládek, Bratislava 1996

Poesio, Paolo, Emilio: J. L. Barrault, Praha 1969

Sládek, Milan: Pantomimen Theater, Köln, 1985

Švehla, Jaroslav: Deburau ? nesmrtelný Pierot, Praha 1976

Švehla, Jaroslav: Tisícileté umění pantomimy, Praha 1989

Film:

Carné, Marcel: Děti ráje, Francie 1945

Inscenace Ladislava Fialky, videozáznamy z Divadelního ústavu v Praze, signatura DV - 0814, DV 0864, DV - 1610, DV - 0815, DV 0944, DV - 1208, DV - 1806 a DV - 1075 and others.

Internet:

Key words for youtube and google.com: J. G. Deburau, Ch. Deburau, Mime Corporal - Etienne Decroux, Corporal Mime - Yves Lebreton, J. L. Barrault, Marcel Marceau, Sami Molcho, Wroclawski Teatr Pantomimy - Henryk Tomaszewski, Theatret Kefka - Milan Sládek, Pantomima Divadla Na zábradlí ? Ladislav Fialka, Teatr Formy - Josef Markocki, Teatr Pantomimy Mimo - Bartolomiej Ostapczuk, Gregg Goldstone, Bodecker&Neander, Michel Courtemanche, Theatre du mouvement, Carlos Martínez, Mimusen, Anke Gerber, Boris Hybner.

Assessment methods and criteria

Kredity, zápočty a hodnocení jsou udělovány na základě:

Note

V letním semestru je součástí výuky základní herecký trénink (4/T).

Schedule for winter semester 2018/2019:

The schedule has not yet been prepared

Schedule for summer semester 2018/2019:

The schedule has not yet been prepared

The subject is a part of the following study plans