Saxophone Playing-Jazz 7
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
174SXJ7 | Z | 12 | 1T | Czech | winter |
Subject guarantor
Name of lecturer(s)
Learning outcomes of the course unit
Všechny nově nabyté poznatky o technické stránce hry, o intonaci, rytmu, správném dýchání, interpretaci jsou upevňovány pomocí etud náročnějšího charakteru i skladeb pozdějšího klasicismu.
1a Správná práce jazyka
b Pozornost se věnuje rychlosti staccata ,
c Výuka jemnosti a snadnosti nasazení. Při nedostatečné úrovni je hledána cesta k nápravě.
2.Etudy mírně náročnějšího charakteru -Jeajean, Žebera, Stark, Wiedemann, Gabucci.
- Přednesové skladby se dotýkají po hudební stránce i méně snadných - Brahms, tak i nesnadných po technické stránce- Weber , Spohr, Husa, Yun.
Mode of study
Systematic stage practice in solo creations, chamber ensembles and smaller or symphonic orchestras. Regular performance in the performance course and playback of individual instrument classes.
Prerequisites and co-requisites
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
Course contents
Předmět vybaví studenta všemi schopnostmi, které při hře na klarinet potřebuje. Hledá cesty, jak studentům umožnit zvládnout hru na klarinet na té nejvyšší úrovni po technické stránce hry, intonaci, nátiskové a tónové kultuře i po stránce interpretační. Všechny nároky, které jsou kladeny na hráče a které byly objasněny v předmětech Hra na klarinet 1 a 2 jsou v tomto předmětu pomocí vhodně volených etud a přednesů zdokonalovány. Zároveň se obrací pozornost k jazyku, jako velmi důležitému fenoménu jemného nasazení tónu či rychlého staccata. Při potížích se hledají / to samozřejmě již od předmětu Hra na klarinet1/ možnosti nápravy. Nyní se učí, co vše nám tato práce s jazykovou technikou nabízí. Jednotlivé druhy nasazení od nejjemnějších až po akcentované či přeforsírované a ve staccatu nejenom rychlost , ale také délka jednotlivých staccatovaných not. Je možno hrát od detaché až po staccatissimo. Otázka slap tónů je ponechána do vyšších předmětů. Nejenom na etudách se procvičují nové poznatky, ale i přednesové skladby jsou voleny tak, aby se tyto poznatky využily v koncertní činnosti. Ve výběru etud se nacházejí již charakterově náročnější ? Jeajean, Žebera, Stark, Wiedemann, Gabucci. V přednesových skladbách se dává přednost autorům např. Brahms, Weber, Spohr, Husa, Yun.
Recommended or required reading
Žebera, Václav : Virtuózní studie pro klarinet. I., Technické studie
Jeanjean , Paul : 16 Etudes modernes
Spohr, Louis : Konzerte für Klarinette. No. 1 c moll op.26
Spohr, Louis : Konzerte für Klarinette. No. 2 Es dur op.57
Spohr, Louis : Konzert für Klarinette Nr. 3 f moll op.
Spohr, Louis : Konzert für Klarinette Nr . 4 e moll op.
Weber, Carl Maria von: Clarinet Concerto No. 1 f moll op. 73
Weber, Carl Maria von: Clarinet Concerto No. 2 Es dur op. 74
Stark, Robert: 24 virtuozních etud
Wiedemann, Ludwig : Klarinetové studie
Gabucci , Agostino : 10 moderních etud
Husa, Karel : Slovenské evokace
Yun, Isang: : Riul
Assessment methods and criteria
Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.
Note
Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.
Schedule for winter semester 2018/2019:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2018/2019:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans
- Saxophone-Jazz (Mg) (required main subject)