Music Theory - Systematics 7

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
186HTS7 Z 14 2T Czech winter

Subject guarantor

Jiří BEZDĚK

Name of lecturer(s)

Jiří BEZDĚK

Learning outcomes of the course unit

Lecture on higher music theor issues. Basic topics: Introduction to Music Theory, Music Theory Classification and Analysis, Applied Music Theory, Research in Music Theory Classification and Analysis. The aim is to prepare Music theory professionals with perspectives for application in Musicology and Education.

Mode of study

Contact instruction. Lectures in advanced music theory issues, text comparisons analysing selected examples of music structure.

Prerequisites and co-requisites

Prerequisites: Knowledge and skills at the level needed to be accepted to the master's study program, i.e. corresponding extent and level of skills demonstrated in the successfull completion of the bachelor's study.

Requirements - Courses:

Music Theory - Special Issues 7

Music Theory Text Analysis 7

Music Theory 7

Organology 1

Music Aesthetics 1

Music Aesthetics Seminar 1

The aforementioned requirements are not needed if the student has selected Music Theory - Classification 7 as an elective in the study plan.

Course contents

20th century compostion method theory

Deterministic methods

Metods, including chance factors

Recommended or required reading

Adorno, Theodor W.: Philosophie der neuen Musik. Frankfurt a. M. 1958.

Burghauser, Jarmil: Seriální harmonický princip. Nové cesty hudby, SHV, Praha 1964.

Čas v hudbě. Sborník ze semináře hudebně vědecké oblasti SČSKU, věnovaného otázkám hudebního rytmu. Praha 1983 (?).

Fokker, Adriaan D.: Neue Musik mit 31 Tönen. Düsseldorf 1966

Hába, Alois.: Neue Harmonielehre des diatonischen, chromatischen, Viertel-, Drittel-, Sechstel- und Zwölftel-Tonsystems. Kistner u Siegel, Leipzig 1927

Herzog, Eduard: Úplný rejstřík dvanáctitónových všeintervalových řad. Nové cesty hudby, SHV, Praha 1964.

Hradecký, Emil: Paul Hindemith, svár teorie s praxí. Supraphon, Praha 1974.

Ištvan, Miloslav: Metoda montáže izolovaných prvků v hudbě. Panton, Praha 1973.

Ištvan, Miloslav: Jednohlas v soudobé hudbě. JAMU. Brno 1989.

Kohoutek, Ctirad: Projektová hudební kompozice. SPN, Praha 1969.

Lébl, Vladimír: Nástin typologie zvukového materiálu. In: Hudební věda č. 3, Praha 1969

Lébl, Vladimír: Příspěvek k morfologii zvukové struktury. Hudební věda 1971, č. 1.

Nové cesty hudby I. SHV, Praha 1964.

Nové cesty hudby II. Supraphon Praha-Bratislava 197O.

Piňos, Alois - Herzog, Eduard - Jan, Jiří: Vyvážené intervalové řady. Nové cesty hudby II., Supraphon Praha-Bratislava 197O.

Piňos, Alois: Tónové skupiny. Supraphon, Praha 1971.

Pukl, Oldřich: Poznámky k problematice a koncepci momentové formy. In: Sborník referátů z HT semináře „K systematice tektonických struktur a hudebních forem“. SČSKU, Praha 1982.

Risinger, Karel: Nauka o hudební tektonice XX. století. AMU, Praha 1998.

Rut, Josef: Dvanáctitónová tonální teorie. Panton, Praha 1969.

Tichý, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. HAMU, Praha 1994, 2. vydání 2002

Tichý, Vladimír: Harmonic Field. In: Musicologica Olomucensia III. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc 1997.

Tichý, Vladimír: Systematika hudební kinetiky jako součást teorie skladby. In: Musica Nova. JAMU, Brno 1997

Aspekte der Neuen Musik. Kassel, Bärenreiter 1968.

Eimert, Herbert: Grundlagen der musikalischen Reihentechnik. Bücherrheie. Wien 1964.

Eimert, Herbert: Lehrbuch der Zwölftechnik. Wiesbaden 1954.

Gieseler, W.: Komposition im 2O. Jahrhundert. Celle, Moeck Verlag 1975.

Hába, Alois.: Neue Harmonielehre des diatonischen, chromatischen, Viertel-, Drittel-, Sechstel- und Zwölftel-Tonsystems. Kistner u Siegel, Leipzig 1927

Hindemith, Paul: Unterweisung im Tonsatz I., theoretischer Teil. B. Schotts Söhne, Mainz 194O. (New expanded edition)

Jelinek, Hans: Anleitung zur Zvölftonkomposition (český překlad Uvedení do dodekafonické skladby, přeložil Eduard Herzog, Supraphon, Praha-Bratislava 1967.

Messiaen, Olivier: Technik meiner musikalischen Sprache (Translated from the French).

Notation Neuer Musik. Mainz, Schotts Söhne 1965.

Schaeffer, Pierre: Traité des objects musicaux. Paris 1966

Schaeffer, Pierre: Konkrétní hudba. Praha 1971

Webern, Anton: Der Weg zur neuen Musik. Ed. Willi Reich, Wien 196O.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on participation in class and development and presentation of the course paper on an assigned lecture topic.

Note

Lecture supplements topics in the Music Theory course.

Schedule for winter semester 2018/2019:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
room LIC-0005
Reading room in HAMU Library

(Lichenštejnský palác)
BEZDĚK J.
13:40–15:10
(lecture parallel1)
Wed
Thu
Fri
Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel
Tue 13:40–15:10 Jiří BEZDĚK Reading room in HAMU Library
Lichenštejnský palác
lecture parallel1

Schedule for summer semester 2018/2019:

The schedule has not yet been prepared

The subject is a part of the following study plans