Interpretation Seminar 5

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
202ISB5 Z 2 3T Czech winter

Subject guarantor

Michal ČUNDERLE

Name of lecturer(s)

Michal ČUNDERLE

Learning outcomes of the course unit

To teach the students careful reading and the search for relation of „theory“ to theatre practice. In connection with the previous interpretation course, this transitions from drama reading to reading about dramatics, theatre and theatre research. The changes in the function of theatre in various cultures and periods and in relation to those the changes in acting, theatre space, the director, drama and other participants in theatre. The changes in the concept of „theatre“ and other key concepts used to characterize these in theatre and theatre research.

Mode of study

Based on one's study an assigned text for interactive development of a topic in a historic context. Sometimes with the help of video-recordings, sometimes, attendance at selected performances connecting the idea to the application.

Prerequisites and co-requisites

Completion of the previous 2 years of Interpretation courses.

Course contents

The starting point is a given dramatic text and its detailed interpretation. From the oldest texts (Aristoteles, Bharata) to Diderot, Lessing and other classic authors we move towards modern theatre writers and reformers from the beginning of the 20th century and to the „second theatre reformation“ (Artaud, Grotowski, Schechner). This is the basic idea about the span and changeablility in the purpose of theatre and the contexts and results of those changes for theatre.

Recommended or required reading

Vybrané kapitoly z následujících publikací, výběr podle studijních kontextů a předchozího vzdělání účastníků:

ARISTOTELES. Poetika.Překlad J.Novákové

ARTAUD, Antonin.Divadlo a jeho dvojenec. Týž Texty I. Herrmann a synové. 1994, 1995

BRAUN, Kazimierz. Druhá divadelní reforma? Div. ústav, MLK, DAMU, JAMU 1993, 171 s. Přel. J.Vondráček, Týž: Divadelní prostor. Přel. Jiří Vondráček, DAMU 2001

BRECHT, Bertolt. Myšlenky. ed. Jan Grossman, přel. Ludvík Kundera. Čs. spisovatel 1958

BROOK, Peter. Pohyblivý bod: Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Přel. Jan Hančil. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 248 s. Týž: Prázdný prostor. Přel. Alois Bejblík. Praha: Panorama, 1988. 232 s.

CRAIG, Edward Gordon: O divadelním umění. Přel. Milan Lukeš. Divadelní ústav,Praha 2006, 207 stran.

ČECHOV, Michail. Hercova cesta. překl. a ed. Zoja Oubramová. Panorama 1990 . 220 s.

DIDEROT, Denis. Herecký paradox.

GROTOWSKI, Jerzy. Divadlo a rituál. SaD 9, 1991, s.52-60. Přel. Jana Pilátová.--- Performer. SaD 3, 1999, s. 101-104. přel. Jana Pilátová

HONZL, Jindřich. Pohyb divadelního znaku. In: Odkaz české divadelní avantgardy. Eds. Ljuba Klosová a Ludmila Kopáčová. Divadelní ústav Praha 1990, s. 53-67

KALVODOVÁ, Dana, ZBAVITEL, Dušan: Pod praporem krále nebes. Odeon, Praha 1987

LEHMANN, Hans Thies. Postdramatické divadlo. Prel. Anna Grusková a Elena Diamantová. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. 368 s.

OSOLSOBĚ, Ivo. Mnoho povyku pro semiotiku. Nakladatelství „G“ Brno 1992, 223s.

PAVIS, Patrice. Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů. Přel. Daniela Jobertová. Praha: Divadelní ústav, 2003. s. 496.

STEHLÍKOVÁ Eva. Antické divadlo. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2005. 384 s.

SCHERHAUFER, Petr. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od Goetheho a Schillera po Reinhardta. Bratislava: NOC, 1998. 328 s. Týž: Čítanka z dejín divadelnej réžie: od futuristov po Ejzenštejna. Bratislava: Divadelný ústav, 1999. 368 s.

ZICH, Otakar: Estetika dramatického umění. Melantrich 1931

Assessment methods and criteria

After the Winter semester credit is awarded based on class participation, attendance (75%) and oral course work, discussed in colloquium. The student will attempt to respond to questions formed by themselves; the response should be supported by a greater view of some covered topics (personality, examples, cultural surroundings), one's own study of the subject literature and complimentary samples in theatre practice (at best, in live theatre which they and other students know, possibly also video). After the Summer semester as well the type of written work and text is sent ahead of time so the discussion may be more specific.

Note

For 3rd year students.

Schedule for winter semester 2018/2019:

The schedule has not yet been prepared

Schedule for summer semester 2018/2019:

The schedule has not yet been prepared

The subject is a part of the following study plans